Názor k článku Pohané staří a moderní: Interview s čarodějnicí od Richard - „Neni-li rozdil mezi nirvanou a samsarou, proc buddhiste...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 5. 2010 17:36

    Richard (neregistrovaný)

    „Neni-li rozdil mezi nirvanou a samsarou, proc buddhiste (a nejen oni) povazuji samsaru za utrpeni a usiluji o nirvanu?“
    Výrok ztotožňující nirvánu a samsáru pochází od jednoho zenového mistra. Znamená, že nirvána a samsára je jenom jiný způsob vnímání téhož. Změnit tedy máme způsob svého vnímání, abychom došli nirvány. U pohanů v tom vidím trochu paralelu, oni se též snaží naladit na „božské“ a vnímat ho tady na zemi. Jejich představy spásy, posmrtného života atd. budou ale hodně různorodé…
    „Tato oddelenost je jasne patrna v tradicich, ktere konaji posmrtne obrady pro odeslou ‚dusi‘, tj. prakticky ve vsech…“
    jenomže spousta tradic, včetně křesťanské, současně věří, že dojde opět k sjednocení obou složek na konci věků, člověk bude spasen i ve své tělesné podobě, včetně celé přírody a hmotného vesmíru. I moderní psychologie se přibližuje tomu, co tvrdil už Aristoteles: tělo a psychika je jenom jinou výrazovou formou téže jedné bytosti – člověk je psychosomatická jednota.
    „Proto je lepsi se drzet tradice a nezakryvat puvodni vyznam dobovymi intepretacemi.“
    ať už si budeme představovat Boha jako muže, ženu, mužskoženskou bytost, jako Boha biblického či védského…, budeme vždy omezeni naši představou, vždy to bude představa zkreslená…
    „nelze potvrdit etnografickym vyzkumem…“
    V jedné ze svých knih popisuje Jung, jak se setkal se zbytkem – tuším aztéckého nebo mayského kmene, jehož členové uctívali boha slunce. Každé ráno ho uctívali, protože věřili, že jinak by už nevyšlo. Badatel se jim snažil sdělit, že slunce není bůh, ale že je za ním nějaká jiná duchovní bytost, která řidí vše, i slunce.
    Indián této abstrakce nebyl schopen, nic mu to neříkalo, jenom odpověděl: „Každý přece vidí, že slunce je bůh.“ Závěr: Aby člověk dokázal neztotožňovat bohy nebo Boha s přírodou, musí dosáhnout určité míry abstraktního myšlení. Dějiny náboženských představ tak jsou de facto dějinami vývoje úrovně lidského vědomí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).