„Beyond Burger je první veganský burger na světě, který vypadá, připravuje se a chutná jako skutečný hovězí burger,“ uvádí se v propagačním letáku a je třeba přiznat, že je to pravda.
„Jako maso“
Výše uvedené platí, přestože „masová složka“ burgeru je vyrobena z rostlinných surovin; luštěniny dodávají produktu protein, červená řepa dodává masovou barvu a kokosový olej s bramborem, který dodává produktu potřebnou šťávu.
Stejně jako se nejedná o maso, nejedná se v původním významu slova ani o burger, problematice značení vegetariánských a veganských výrobků se podrobněji věnujeme v článku Vegetariánské burgery budou považovány za zavádějící název: „Označování veganských a vegetariánských burgerů, steaků, párků, klobás a dalších výrobků těmito názvy brzy skončí. Rostlinné výrobky připomínající vzhledem ty masné si musí hledat nová jména, jinak jim hrozí žaloba,“ stanovují chystaná pravidla pro výrobce.
Galerie: Příprava veganského Beyond Burgeru
Produkt je možné stejně jako hovězí maso opékat na pánvi, péct v troubě nebo grilovat. Výhodou je, že k opečení stačí tři minuty na každou stranu burgeru.
Kdo si to chce vyzkoušet, má možnost zakoupit si veganský burger v některé ze třinácti velkoobchodních prodejen sítě Makro v balení buď po 42, nebo po 10 kusech. Objednávat výrobek lze také na www.m-objednavka.cz. Beyond Burger obsahuje 20 g rostlinného proteinu, což je více, než obsahuje klasický burger živočišného proteinu, v porovnání s ním obsahuje také méně nasyceného a celkového tuku a naopak neobsahuje sóju nebo lepek.
Veganství je trendy
Prezentace výroby Beyond Burgeru byla spojena rovněž s ochutnávkou dalších veganských výrobků a také s nejnovějšími daty týkajícími se veganských spotřebitelských trendů v ČR. Podle letošního březnového průzkumu agentury Ipsos preferuje stravu s vyloučením masa celkem 5 procent populace a ve věkové kategorii do 34 let dokonce 10 procent populace. Přímo k veganství a vegetariánství se hlásí 5 procent lidí v ČR, další 4 procenta uvádějí, že maso a ryby jedí jen příležitostně.
Naopak devět z deseti Čechů jí vše, bez jakéhokoli omezení, zatímco ve vybraných zemích EU je to jen 76 procent populace. Výzkumu Ipsos se přitom účastnilo 1016 respondentů.
Faktem je, že do veganských analogů klasických potravin a pokrmů lze v současné době zahrnout prakticky veškeré spektrum potravin, a to i takové, kde by to člověk zas tak neočekával. V doprovodné ochutnávce k prezentaci veganského burgeru se tak objevil například i tradiční velikonoční beránek, což společně s veganským „masem“ dává komunitě veganů a vegetariánů možnost konzumace tradičních velikonočních jídel a prožití s nimi spojených rituálů. Chybí v zásadě už jen veganské vejce (nicméně i to si vegani umí dobře nahradit, tipy najdete v článku Rostlinné alternativy živočišných potravin).
Nejen potravinářství ale zasahují veganské trendy, to samé se týká i veganské kosmetiky a obecně preference ekologických návyků. Více než polovina populace (53 procent) alespoň občas zjišťuje, má-li kupovaný výrobek ekologický obal, a 49 procent lidí se zajímá o to, zdali byl produkt testován na zvířatech. Podle Asociace společenské odpovědnosti je pro občany kromě etického hlediska hlavním důvodem, proč dávají přednost rostlinné výrobě před živočišnou, argument většího zatížení přírody, které při produkci masných surovin vzniká.