Jak koronavirus proměňuje český pivní trh

1. 9. 2020

Sdílet

České pivovarnictví prošlo letos výraznou proměnou. Již první čísla a odhady věštily, že koronavirová krize trhem pořádně otřese. Pivovary hledají nové cesty, jak netratit.

V krizovém období podle předběžných odhadů poklesla spotřeba piva u nás asi o padesát procent, za prvních pět měsíců pak o pětadvacet procent. Ani po znovuotevření restaurací nemají jejich provozovatelé zdaleka vyhráno.

Těžké ztráty

I bez povinnosti znovu v restauracích nasazovat roušky hospodští přijdou o značnou část tržeb od zahraničních turistů (to se kromě Prahy hodně týká například i Karlových Varů), pivovary zase zasáhne nižší export.

Druhou stránkou věci je růst piva prodaného v maloobchodech (tématu jsme se věnovali v článku Co čeká hospody? Už loni se vypilo 2× více piva z obchodů než z restaurací), ten ale ani pivovarům ztráty vykompenzovat nestačí.

Český svaz pivovarů a sladoven nyní zveřejnil finální čísla za březen až květen 2020. Podle nich klesl prodej piva meziročně až o pětapadesát procent, pivovarský průmysl utrpěl ztráty 4,7 mld. Kč: z toho 1,1 miliardy samotné pivovary, 4,2 miliardy pohostinství (meziročně pokles prodeje o 728 tisíc hektolitrů), mírně postiženi byli i dodavatelé zboží a služeb pro tyto subjekty, o 0,8 miliardy naopak stouply maloobchodní tržby za pivo.

Místo likvidace piva pivní pálenka

Co v době krize s neprodaným (neprodejným) a již vyrobeným pivem? K zajímavému kroku přistoupili v Plzni.

Plzeňský Prazdroj oznámil, že ve spolupráci s likérkou L´Or Special Drinks vyrobil limitovanou edici pivní pálenky. Použili na ni pivo z programu Volba sládků, které se v době uzavření hospod nepodařilo prodat a které by jinak muselo být zlikvidováno. Pivní pálenka bude k dostání výhradně v dárkové prodejně v plzeňském pivovaru a je jí jen sto litrů. Podle likérky L´Or mají pivní destiláty chuť po chlebu, chmelu i pivní pěně.


Autor: Plzeňský Prazdroj

„Je to poprvé, co jsme se k výrobě pálenky odhodlali. Vedla nás k tomu snaha zužitkovat pivo, na jehož výrobu byly využity špičkové suroviny a ve kterém je velké množství lidské práce. Po prošlém termínu spotřeby by se totiž jinak muselo vylít. Naší snahou není proniknout na nový trh, bereme to jako zajímavý test, jak využít surovinu, která byla vlastně určená k likvidaci,“ řekl Rudolf Šlehofer z Plzeňského Prazdroje

Cílem Prazdroje není stát se likérkou, jedná se o experiment s cílem využít něco, co by se jinak muselo vylít. Firma ovšem nevylučuje, že bude-li o pálenku zájem, třeba se k ní ještě někdy vrátí.

V době, kdy opatření proti šíření koronaviru zastavila prodej sudového piva, přišel s myšlenkou na výrobu pálenky z piva také pivovar Bernard. Právě nyní uvádí novinku vyrobenou z čerstvého kvalitního ležáku. Pálenka je v prodeji od prvního září, rovněž pouze v limitovaném množství.

Na trhu je ovšem přítomno několik pivních pálenek, které se vyrábějí jako standardní produkt. Ze zkvašeného obilí/sladu, tedy de facto piva, se ovšem vyrábí řada destilátů, whisky, bourbon, vodka nebo již téměř vymizelá žitná a (staro)režná. To všechno bychom mohli s trochou nadsázky prohlásit za pivovice. A mimochodem, s jakýmsi „pivním lihem“ se můžeme setkat i v důsledku toho, že při jedné z variant výroby nealkoholického piva se z normálně prokvašeného piva alkohol opět odebírá – a nevylívá.

Pivovary jsou postiženy v různé míře

Již zmíněný Plzeňský Prazdroj se silnou sítí hospod a exportem patří k pivovarům, které koronavirová krize zasáhla i zasáhne celkem silně. Od října plánuje zdražení některých svých piv.

Dále budou postiženy i minipivovary, které často v maloobchodní prodejní síti svá piva nemají vůbec přítomná. Naopak nejmenší škody zřejmě utrpí relativně velké podniky, ale bez celorepublikových sítí hospod. Odhadem například Budvar. Za prvních sedm měsíců firma dokonce prodala více piva než loni (i když i zde posun od restaurací k supermarketům znamenal nižší tržby).

Aktuálně to vypadá, že roušky v restauracích (zatím) nebudou. Podle některých názorů by ale tolik nevadily. Pro hospody je rizikem spíše celkový vývoj ekonomiky, v jehož důsledku lidé mohou snížit svou ochotu v hospodách utrácet, uvedl například pro ČTK ředitel pivovaru Zubr Tomáš Pluháček.

Autor článku

Vystudoval obor Výživa a stravování na Fakultě potravinářských a
biochemických technologií VŠCHT Praha. Pro server Vitalia.cz sleduje
novinky z akademického světa v oblasti výživy a zdraví, vědecká témata mapuje také coby redaktor webu Sciencemag.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).