Podíváme se, jak jsme nakupovali během první vlny koronaviru a jak se toto chování změnilo během vlny druhé. Řetězce nám pak prozradí, za co u jejich pokladen během pandemie nejčastěji utrácíme.
První vlna
Obchody panické nákupy zvládly
Na jaře brali lidé obchody útokem, báli se, že potravin nebude dostatek. „V tomto období jsme zaznamenali obecně zvýšený zájem zákazníků o nákupy,“ potvrzuje Renata Maierl z Kauflandu. Tisková mluvčí dodává, že díky okamžité reakci, připravenosti, a především také mimořádné angažovanosti zaměstnanců se jim podařilo tuto zvýšenou poptávku uspokojit a prodejny pravidelně a dostatečně zásobovat.
S vybílenými regály si rychle poradily i další řetězce. „Již během jarní vlny prokázala společnost Lidl schopnost fungovat i v extrémním režimu. I přesto, že proběhlo několik rozsáhlých hromadných nákupů potravin, se to zásobení našich obchodů nijak nedotklo,“ popisuje tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Naučili jsme se nakupovat méně často za víc peněz
Podle průzkumu společnosti Nielsen se průměrná útrata za nákupy rychloobrátkového zboží na jaře zvýšila o 12 % a snížila se frekvence nákupů. Lidé si odpustili přibližně každou desátou návštěvu obchodu. „V předchozích letech jsme přitom mohli pozorovat spíše to, že Češi dělali častější a menší nákupy,“ uvedl Karel Týra, managing director Nielsen CZ&SK.
A tuto změnu ve spotřebitelském chování pro server Vitalia.cz potvrzuje i Václav Koukolíček, tiskový mluvčí Tesca: „Ano, chování zákazníků se změnilo, již od první jarní vlny platí, že chodí nakupovat méně zákazníků, vzrostl ale jejich nákupní koš.“
Nejvíce se prodávaly trvanlivé potraviny a vody
Během první vlny koronaviru šly na odbyt hlavně trvanlivé položky, a to napříč veškerými řetězci, jak server Vitalia.cz zjistil na jaře 2020.
Za všechny jmenujme například Tesco, kde se o desítky až stovky procent zvedly prodeje mouky, cukru, rýže, těstovin, oleje, ale také u snídaňových cereálií, toaletního papíru a balených vod.
Online obchody s potravinami měly žně
V období karantény, kdy byla většina obchodů uzavřena, se meziroční nárůst u online potravin zvýšil o 101 %. Když se lidé do obchodů začali v létě pomalu vracet, začala klesat i potřeba online nákupů (podle průzkumu jde o propad o téměř padesátiprocentní).
Galerie: Koronavirus zvýšil prodeje potravin
Druhá vlna
Panické nákupy jsou minulostí
Zákazníci pochopili, že výpadky v zásobování nehrozí a obchodní řetězce jsou schopné jejich poptávku zcela pokrýt. Změnilo se sice složení košíků, ale jinak nakupujeme dál, jak nás koranavirus naučil. „Poslední dostupný týden, tedy 44. končící 1. listopadem 2020, ukazuje šestiprocentní růst tržeb při třicetiprocentním nárůstu velikosti nákupního koše a osmnáctiprocentním poklesu nakupujících. Jde tedy prakticky o totožná čísla jako v období jarní karantény,“ analyzuje z aktuálně dostupných dat Karel Týra ze společnosti Nielsen.
„V posledních týdnech zákazníci chodí nakupovat méně často, ale nakupují ve větších objemech. Proto pozorujeme nárůsty prodejů ve většině kategorií zboží. Nejedná se však o panické nákupy jako v březnu letošního roku,“ potvrzuje Tomáš Kubík z Penny Marketu.
Uzavřené školy a restaurace nahrávají prodejcům potravin
Právě výrazné omezení fungování restaurací, školních jídelen a práce z domova má podle všech námi oslovených řetězců významný vliv na složení podzimních nákupů.
Například v Albertu zaznamenali růst prodejů polévek, a to jak těch tradičních, tak i v řadě hotových jídel Fresh Bistro. „Zvýšený zájem pozorujeme i v segmentu ovoce a zeleniny,“ doplnil za Albert mluvčí Jiří Mareček.
Hotová jídla a maso jsou častěji v hledáčku i zákazníků řetězce Lidl. A jak doplňuje jeho tiskový mluvčí, nejde jen o potraviny: „Evidujeme také zvýšenou poptávku zákazníků u vybraných položek lahvového piva, především u ležáků.“ Lehce zvýšený zájem o pivo zaznamenali i v Kauflandu: „Což může mít souvislost právě se zavřenými restauracemi,“ upřesňuje Renata Maierl.
Mírně zvýšenou poptávku po alkoholických nápojích zaregistrovali i v Albertu, jeho prodeje stoupají i v Tescu. Kromě alkoholu se ale v tomto maloobchodním řetězci více prodávají mražené polotovary, domácí potřeby, a hlavně čerstvé potraviny. Ty jdou na odbyt i v Penny Marketu: „Nárůsty zaznamenáváme zejména u mléčných výrobků, vajec, čerstvého masa nebo u ovoce a zeleniny,“ říká tiskový mluvčí Penny Marketu.
Potraviny, které se teď nejvíce prodávají:
- Albert: čerstvé potraviny – ovoce zelenina, hotová jídla – polévky tradiční i v řadě Fresh Bistro
- Kaufland: ovoce a zelenina, maso, mléčné výrobky, lehce se zvýšil zájem o pivo
- Lidl: maso, hotové pokrmy, lahvové pivo
- Penny Market: mléčné výrobky, vejce, čerstvé maso, ovoce a zelenina, mírně se zvýšil zájem o alkohol
- Tesco: čerstvé potraviny, hotová jídla, mražené polotovary, alkohol, domácí potřeby
V Kauflandu považují situaci aktuálně za stabilizovanou, podle tiskové mluvčí se zákazníci vrací ke svým běžným nákupním zvyklostem. „Ve druhé vlně pandemie, tedy v těchto týdnech a obecně podzimních měsících, jsme již nezaznamenali žádné výkyvy, situace na našich prodejnách je stabilní. Nakupovaný sortiment se oproti jiným obdobím nijak výrazně neliší. Zákazníci projevují zájem především o čerstvé potraviny, jako například ovoce a zeleninu, maso či mléčné výrobky.“
Online supermarkety musely omezit velikost nákupů
A protože po „letní pauze“ nákupy u online prodejců potravin opět narůstají, aby tito prodejci nápor ustáli a mohli obsloužit všechny zákazníky, někde zavedli nová pravidla nákupu. Rohlík.cz například v říjnu omezil nákupy, pro jednoho zákazníka jen jeden nákup denně, a to o maximálně pětatřiceti položkách. Košík.cz pak dočasně omezil velikost nákupu na sedmdesát kilogramů.
I kdyby stát v budoucnu opět utáhl šrouby, všichni prodejci se svorně shodují, že jejich sklady jsou plné a jsou po perném jaru schopni fungovat i v extrémním režimu.