Jak se bránit plesnivým či prošlým výrobkům v obchodě?

3. 2. 2016

Sdílet

 Autor: Shutterstock
Už jste také našli v prodejně potravin shnilé banány, prošlé sušenky nebo klamavě označené potraviny? Poradíme, jak se bránit.

Pokud v obchodní síti zjistíte nedostatek, např. výrobek zdravotně závadný (třeba plesnivý), výrobek s prošlou dobou použitelnosti, klamavě označený, neoznačený českou přelepkou, popř. neoznačený vůbec atd., tušíte, jak se zachovat? A jak se bránit?

Již dříve jsme plesnivé ovoce a zeleninu nakupovali i na Vitalii.cz

Informujte prodejce, pak SZPI

Nejprve by měl spotřebitel na nedostatek upozornit prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do třiceti dnů seznámen s výsledkem kontroly.

Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem ⇒ Stížnost ⇒ Podnět ke kontrole ⇒ Kontrola ⇒ V případě zjištění nedostatku sankce

Vzorek předložený stěžovatelem plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly. Nelze jej použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán.

Chcete pátrat na vlastní pěst? Plaťte

Pokud máte zájem o posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku, lze takové posouzení provést pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Využít k tomu můžete jakoukoliv akreditovanou laboratoř pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře slouží zejména pro kontrolní a certifikační činnost. (Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci – ČIA)

SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. Spotřebitel se musí obrátit přímo na prodejce, a pokud se s ním nedohodne, může se obrátit na soud.

Zdroj: SZPI

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).