Pokud v obchodní síti zjistíte nedostatek, např. výrobek zdravotně závadný (třeba plesnivý), výrobek s prošlou dobou použitelnosti, klamavě označený, neoznačený českou přelepkou, popř. neoznačený vůbec atd., tušíte, jak se zachovat? A jak se bránit?
Již dříve jsme plesnivé ovoce a zeleninu nakupovali i na Vitalii.cz
Informujte prodejce, pak SZPI
Nejprve by měl spotřebitel na nedostatek upozornit prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do třiceti dnů seznámen s výsledkem kontroly.
Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem ⇒ Stížnost ⇒ Podnět ke kontrole ⇒ Kontrola ⇒ V případě zjištění nedostatku sankce
Vzorek předložený stěžovatelem plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly. Nelze jej použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán.
Chcete pátrat na vlastní pěst? Plaťte
Pokud máte zájem o posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku, lze takové posouzení provést pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Využít k tomu můžete jakoukoliv akreditovanou laboratoř pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře slouží zejména pro kontrolní a certifikační činnost. (Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci – ČIA)
SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. Spotřebitel se musí obrátit přímo na prodejce, a pokud se s ním nedohodne, může se obrátit na soud.
Zdroj: SZPI