Autistické dítě hůř navozuje kontakt s dalšími lidmi a často se chová trochu jinak. Mívá záchvaty vzteku, je spíš negativistické a nesoustředěné. Dokonce si i jinak hraje. Raději samo a často se zabývá jednou věcí stále dokola – například otevírá a zavírá krabičku, řadí věci za sebou a podobně.
Co však rodiče nejvíc znervózňuje, bývá „opožděný vývoj“. Nepoužívá slova, nezamává nebo jej nebaví dětské hry typu „paci-paci“ nebo „ták je veliký“.
Přestože přesnou diagnózu lze stanovit až okolo třetího čtvrtého věku dítěte, některých příznaků si můžete všimnout ještě v kojeneckém věku.
Autista se chová „jinak“ a rodiče často nevědí, jak na chování svého dítěte reagovat. Nevědí, jak s ním pracovat. Nerozumí nemoci.
Do českého jazyka se překládá multimediální výukový manuál, který vznikl na vědeckých podkladech. Jak rodičům pomůže?
Chování
- Propadá častým záchvatům vzteku.
- Je hyperaktivní a negativistické.
- Dítě je nesoustředěné a u ničeho nevydrží.
- Nehraje si správně s hračkami a zabývá se určitými věcmi stále dokolečka (řadí, točí, hází, otvírá-zavírá apod.).
- Neobvyklá fixace na určité hračky (neustále s sebou nosí nějaký předmět).
- Chodí po špičkách, točí se dokola a jeho pohyby jsou zvláštní.
- Některé pohyby jsou velmi zvláštní, například výrazně třepe rukama při radosti.
- Raději si hraje o samotě, neprojevuje radost při společné činnosti, nerozvíjí společnou hru. Málo se zajímá o ostatní děti.
- Upřednostňuje sebeobsluhu, případně používá ruku druhé osoby.
- Nespolupracuje při společných aktivitách, například je obtížné s ním sdílet pozornost (společné prohlížení obrázků, společná hra), netouží se předvést.
Komunikace:
- Dítě nereaguje nebo málo reaguje na své jméno. Stejně tak i na nejrůznější pokyny.
- Častý je opožděný vývoj řeči, vyjadřuje se hlavně křikem. Některá slova začalo říkat a později přestalo.
- Je ve vnitřním světě, často působí dojmem, že neslyší.
- Neukazuje ukazováčkem na zajímavé předměty (dítě by mělo začít ukazovat na věci, které ho zajímají, okolo 9. měsíce).
- Nemává na rozloučenou, což odpovídá věku okolo jedno roku.
- Nenapodobuje aktivně, často a s radostí. Dětské hry typu „paci-paci“ nebo „ták veliký“ jej nezajímají.
- Dítě špatně nebo vůbec nenavozuje oční kontakt (krátkodobý oční kontakt dokáže dítě navázat již okolo 2. měsíce).
- Málo používá nebo chybí úplně sociální úsměv.