Je jelení lůj z jelena?

23. 3. 2019

Sdílet

 Autor: Detecha
Na Jelení lůj spoléhaly už naše babičky, známá značka u zákazníků boduje i dnes. Proč se tradiční balzám na rty jmenuje Jelení lůj a z čeho se vyrábí?

Jelení lůj, tradiční výrobek z Nového Města nad Metují, už je na tuzemském trhu dlouhých 57 let. Na suché a popraskané rty si jej mazaly už naše babičky, jeho účinná receptura obstála ve zkoušce časem a dodnes zůstává synonymem pro balzámy na rty.

Jelení lůj zaujme svou kvalitou, pestrou historií, ale i výrobcem. Vyrábí jej totiž Detecha, jedno z mála v současnosti úspěšných českých družstev, které letos slaví již 65. výročí. Chemické výrobní družstvo těží ze své dlouhé tradice a zkušeností v oboru, spolupracuje se špičkovými odborníky a renomovanými výzkumnými pracovišti. Vedle Jeleního loje vyrábí například kosmetiku značky Regina:

Dříve se skutečně používal tuk z vysoké zvěře

Víte, proč se populární balzám od Detechy jmenuje právě Jelení lůj? Kořeny tohoto názvu sahají až do středověku, kdy se skutečně na zvláčnění rtů používal tuk z vysoké zvěře. Na tento fakt odkazuje i popkultura. Filmový fajnšmekr si jistě vybaví scénu ze snímku Slasti otce vlasti. V klasice ze zlatých šedesátých let od režiséra Karla Steklého slézá Jaromír Hanzlík coby Karel IV. z koně a žádá na odřeninu právě jelení lůj.

Výraz „jelení lůj“ mezi lidmi zlidověl. „Naše prababičky různým balzámům na rty, byť byly třeba z vepřového sádla, takhle říkaly a my jsme si pak na ten název udělali ochrannou známku a přivlastnili si ho,“ popsala Jana Nýčová, předsedkyně družstva.

I tak se ale výrobce setkává s různými napodobeninami svých produktů nebo kosmetikou zneužívající známou značku. „Na trhu v České republice se vyskytují konkurenční výrobky obsahující v názvu označení ‚s jelením lojem‘, případně ‚s jelením lojem na rostlinné bázi‘. Tyto výrobky nejsou naším tradičním originálním ‚Jelením lojem‘ ani s ním nejsou žádným jiným způsobem spojeny, pouze zneužívají naši řádně zaregistrovanou slovní ochrannou známku ‚Jelení lůj‘. Uvedené praktiky řešíme soudní cestou,“ uvádí výrobce.

Je jelení lůj z jelena?

V receptuře Detechy nicméně tuk z jelena nikdy nefiguroval, v Novém Městě nad Metují používají hovězí lůj. „Má vyšší kvalitu, pokud se dobytek před porážkou krmí senem. Když spásá trávu, lůj je horší,“ popisuje Jana Nýčová zkušenosti z výroby. Receptura podle ní doznala za celé roky, kdy se známý balzám na rty vyrábí, jen mírných úprav a zůstává prakticky identická s tou původní. „Je léty osvědčená, funguje a naše zákazníky nikdy nezklame,“ říká předsedkyně Detechy.

Ti se sklonem k nostalgii či oblibou v retro stylu potěšilo, když výrobce vrátil na trh i jeden z prvních obalů, v nichž se Jelení lůj kdy prodával. Trochu nepraktické „vyšupovátko“ se podle Jany Nýčové stalo rychle prodejním hitem.

Placenta není žádná novinka

Stále pak stoupají, bez ohledu na roční dobu, prodeje jiné novoměstské speciality. Tou je Jelení lůj s placentou. „K výrobku se vážou hned dvě mylné představy. Není to žádná inovativní novinka, ale receptura ze šedesátých let. A také není pravda, že by se využívala placenta lidská, do výrobku se přidává vepřový placentární výtažek. Mimochodem, tento Jelení lůj vyrábíme na základě licence. Ještě za komunismu jsme ji pořídili ze Švýcarska, což bylo tehdy pro malého českého výrobce něco takřka nepředstavitelného,“ popisuje předsedkyně družstva.

Na výrobci Jeleního loje je mimo jiné také zajímavé, že podíl v družstvu nemůže vlastnit nikdo zvenčí, ale jen zaměstnanci. „Podíl se nedědí, po úmrtí člena družstva jsou pozůstalí vyplaceni,“ přibližuje Jana Nýčová. V době startupů a dalších moderních forem podnikání působí Detecha jako sociálně-ekonomický fenomén. Na trhu s balzámy na rty si drží výraznou roli, inovuje, jde s dobou. V roce 2017 Detecha uvedla na trh ochucené Jelení loje pro děti, které jsou velmi úspěšným artiklem. Další novinku připravuje na tento podzim, podrobnosti ale zatím zůstávají tajné.

Galerie: Cizí, nebo naše? Vyzkoušejte, jak dobře znáte české značky 

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).