Proto Parouback sopky zrusi.
Stat se vegetarianem je zrejme nejvyznamnejsi volba, jakou muze clovek udelat pro zlepseni sveho zivota s navaznosti na celou planetu. Produkce masa dnes zasahuje do tolika sfer ekonomiky, ze to je skoro neuveritelne.
Problem podvyzivy v zemich tretiho sveta nespociva v nedostatku masa a mleka, ale v obecne nedostatecne strave. Jinak by byl kazdy vegetarian podvyziveny.
To, ze mene masa je zdravejsi, se ukazalo na zdravotnim stavu lidi za 2. valky v kontrastu s povalecnym narustem civilizacnich nemoci.
Nicméně ať chceme nebo nechceme, ať si to připouštíme nebo ne, Země tvoří jeden uzavřený ekosystém. Jednu soustavu. Při nepopíratelné platnosti zákona zachování hmoty a energie se tedy i to, na čem nám nezáleží a co nebereme v úvahu, musí někde nějak projevit. A nic na tom nezměníme tím, že to budeme popírat, bagatelizovat nebo ignorovat.
Pohoda, hezký den
Jistěže samotným vegetariánstvím nikoliv. Ale jedno přikázání praví: „Nezabiješ“. A každý si je vyloží jinak. Někdo poctivěji, jiný poněkud pokrytecky, selektivně…
Neřekl Ježíš něco takového: „Co sami neradi, nečiňte jiným.“?
Nepovídal něco o Lásce k bližnímu? Kdo je našim bližním? Rodina? Přátelé? Protivníci? Zvířata už ne?
Pohoda, hezký den
Ne, nerekl. To je nejznamejsi prekrouceny citat z Bible. Jezis to rekl obracene:
Delejte druhym co chcete aby oni delali vam.
Rozdil je v tom velky, je to aktivni vs pasivni postoj. Nestaci se pouze vyhybat lumparnam a flakat se – co mne nepali to nehasim, je potreba aktivne delat dobre veci. Ostatne k aktivite nas vybizi cela bible.
Pri diskuzi o tom kdo je blizni ovypravel znamy pribeh o milostivem samaritanovi. Pokud vim tak zvirata nikdy mezi blizni nepocital. I kdyz ano v SZ bylo zakazano jedeni masa az do potopy, pak to Noe dostal povoleno.
> Delejte druhym co chcete aby oni delali vam.
Je vidět, že znáte Bibli mnohem lépe, než já. I když jsem to napsal „překrouceně“ (nezkontroloval jsem si to přesně podle Mt. 7.12), řídím se tím takto: Chci, aby se jiní oprostili ubližování a usmrcování, dělám (= podporuji) tedy neubližování a neusmrcování. A i kdyby byl tento postoj jakkoli pasivní, vyrovnává se s tím mé svědomí lépe, než kdybych ubližování zvířatům (a zároveň prostředí) podporoval.
> kdo je blizni ovypravel znamy pribeh o milostivem samaritanovi
Ano, váš známý zvířata mezi bližní nepočítal. Někteří lidé ano.
Noe – budiž, v nouzi – proč ne, život člověka je bezesporu cennější (též příklad s křepelkami při Mojžíšově putování pouští, pak ale dostávali už „jen“ manu).
Rád bych to shrnul: Na počátku byl člověk mírumilovný. Potom se „pokazil“ a zatvrdil své srdce. Mojžíš tedy s Bohem „usmlouval“ přikázání a posléze si je židé upravili a změkčili – mj. tak, že to Ježíš komentuje třeba takto: „Mojžíš vám dovolil propouštět vaše manželky kvůli tvrdosti vašeho srdce, ale od počátku to tak nebylo.“ (Mt. 19.8)
A všechno to nakonec svědčí o určitém vývoji, který má člověk projít, aby se vrátil k Bohu, z něhož vyšel. Ježíš nepřišel zákon zrušit, ale naplnit jej. Naplnit jej a povýšit poselstvím lásky. Zákon „Oko za oko“ nahradil zákonem „Miluj svého bližního.“ A ani tehdy jej mnoho zatvrzelců nepochopilo a překroutili a změkčili to učení.
My si můžeme vybrat, jak se k tomu postavíme. Informací máme dost. Srdce taky nosíme stále ssebou. Někdo se s ubližováním a zabíjením ztotožní, podporuje je nebo se pokrytecky vymlouvá, že „on nic nezabíjí a zvířata se můžou…“ Jiný dělá, že je nevidí, že „To přece ti druzí…“ A někteří se rozhodli… Jak psal jeden z předchozích diskutujících: „K tomu musí člověk dojít.“
Omlouvám se za mnoho písmenek.
Pohoda, hezký den