Jídlo v akci? Často jen trik s menší hmotností

Sdílet

 Autor: kupi.cz/Vitalia.cz
Pokud je oblíbená potravina v prodeji za nižší cenu, srdce zaplesá. Jenže mnohdy je to jen hra s čísly. Výrobci totiž do akce dávají zboží s menší hmotností. Máme konkrétní příklady.

Nakupovat chytře neznamená strávit celý den obrážením masny, pekaře, zelináře a babky přes vajíčka. Znamená to dobře se orientovat v nabídce supermarketů i konkrétních výrobců. Znát produkty, na nichž výrobce nešetřil, i takové, které jsou „vylepšeny“ až moc. Vědět, kdy je cena zbytečně nadsazená, i jak často chodí oblíbené zboží do akce (více Potraviny v akci: Ve slevě byla nejčastěji Coca-Cola).

Galerie: Kolik skutečně ušetříme v akci

Jenže věděli jste, že mnohé produkty v akci mají jinou váhu než totožná potravina mimo akci? Sleva pak už není slevou, ale jen vychytralým trikem obchodníků. Neskočte jim na lep, sledujte krom lákavé ceny i hmotnost akčního výrobku. Na konkrétních příkladech vám dnes ukážeme, jak se v obchodě nenechat ošálit.

Cena za kus vlastně o ničem nevypovídá

Každý z nás má oblíbené potraviny, které už má osahané, ochutnané, zná jejich přibližnou cenu a tím pádem jde v obchodě najisto. Pokud je takový výrobek v akci, tím lépe. Ale sledujte při koupi i tzv. měrnou cenu, tedy cenu výrobku přepočítanou na 100 g či 100 ml.

Měrná cena

Podle zákona o cenách mají obchodníci povinnost označovat balené výrobky prodejní i měrnou cenou, tedy cenou jak za balení, tak přepočtenou na měrnou jednotku množství výrobku (1 kilogram, 1 litr, lze uvádět i jiné jednotky množství v případech, kdy to odpovídá všeobecným zvyklostem nebo to odpovídá povaze výrobku, například 1 kus, 100 g, 100 ml, 100 mm, stojí v zákoně).

Titěrný přepočet na cenovce je mnohdy důležitější než samotná celková cena. Zvláště v případě, že chcete za málo peněz nakoupit hodně muziky. Ve spolupráci s kupi.cz, portálem sdružujícím letáky supermarketů, jsme se v příkladech podívali na ceny stejných potravin, které ovšem mají různou gramáž.

Pečivo: mezi makovkou a makovkou je rozdíl čtyř korun

Pravidelně nakupuji makovky, vím, že se jejich cena pohybuje kolem 6 Kč, takže v momentě, kdy stojí čtyři kačky, pěchuji igelitky, ať na nikoho nezbude. Jenže velikost loupáku je v každém obchodě jiná. Nebudu tedy za královnu šetření, když v Žabce pořídím loupáky v akci za 3,90 Kč, které váží o polovinu míně než ty z Tesca za cenu 5,50 Kč. 

Podobná situace panuje i mezi kaiserkami, i když tam cenové propasti nejsou tak hluboké. Kaiserka není vázaná normou jako například kornspitz, který musí za každých okolností chutnat stejně. Kaiserka může chutnat, vypadat i vážit zcela rozdílně. V Bille váží 55 g a koupit jste ji mohli v akci za 2,90 Kč, za stejné peníze jste ji mohli pořídit i v Intersparu, tam ale tento druh pečiva váží 60 g.

Mléčné výrobky: Lipánek zhubnul

U mléka a tavených sýrů jsme se nesetkali s různými gramážemi totožného druhu výrobků. U jogurtů jsme našli maximálně dva druhy velikostí. Půlkulový kbelíček od klasického jogurtu v kelímku rozeznáte už na dálku, nemilým překvapením se ale může stát změna gramáže obvyklého balení. Zvláště u jogurtů a mléčných dezertů byl tento rozdíl v několika málo gramech pro spotřebitele zanedbatelný, ne tak ovšem pro výrobce. Ten zachová cenu, ale v ohromném množství, které vyrábí, rozhodně ušetří. V roce 2007 jsme kupovali velké balení Lipánka v kelímku, který vážil 140 g, dnes už má jen 130 g. Na podobnou situaci jsme v uplynulých dvou měsících, které s portálem kupi.cz mapujeme, nenarazili. Ale kdo ví, kde výrobci v budoucnu znovu pár kapek odlijí.

Pozor si dávejte i u Lučiny. Seženete ji v balení, které má 62,5 g, 100 g, 125 g, ale i 200 g. Nejčastěji se do akce dostává balení nejmenší, které však po přepočtu na 100 g vycházelo nejdráž.

Těstoviny: do slevy chodí ta menší balení

Obdobná situace panuje u těstovin. Například série Babiččiny (těstoviny, fleky, nudle…) se prodávají v balení 500 g, 330 g a 250 g. Podle kupi.cz se do akce půlkilová balení za poslední dva měsíce dostala jen jednou, menší balení pak 8×. Jak moc výhodná menší „akční“ balení jsou, ukazuje přehled v galerii (všímejte si přepočtu na 100 g).

Čtěte dále: Názvy potravin balamutí domácí výrobou, babičkou a tradicí

Sušenky: různé velikosti, různé ceny

Hrátky s čísly a gramáží se však nejčastěji týkají sušenek a sladkých tyčinek. Stejně jako Lipánek nám zhubnul, i tatranky od Opavie zeštíhlely. „Ke změně velikosti došlo z důvodu technologického, a to v souvislosti s výměnou hydrogenovaných tuků a odstraněním nezdravých TFA,“ napsala nám Jaroslava Hájková ze společnosti Mondelez, vlastníka Opavie. Možná jste změnu z 50 g na 47 g ani nezaregistrovali, bylo to totiž učiněno chytře a mazaně už v roce 2008. Tehdy naši pozornost od změny váhy odvedla kampaň, která informovala spotřebitele o tom, že tatranky už neobsahují ztužené tuky. Tatranky tedy možná stojí stejně jako před pěti lety, ale rozhodně jsou lehčí.

Například u tyčinek Mars se v obchodech setkáme se dvěma různými velikostmi – 47 g a 69 g. Zajímavé je, že většího balení se akční ceny téměř netýkají, výrobce promuje v akcích téměř výhradně menší verzi. Stejně jako v případě těstovin. To se však netýká tyčinek Snickers, byť mají stejného výrobce. Tuto tyčinku koupíte po 42, 51 i 75 g, přičemž nejčastěji byla v akci střední velikost, která vycházela nejvýhodněji.

Když se podíváme ještě na tyčinku 3bit, i tu najdeme v obchodech ve dvou rozdílných velikostech – 41 a 51 g, přičemž výhodnější bylo v akcích kupovat menší verzi.

Jak poznat „akci“ od akce?

Podle rešerše nelze říci, že by výrobci postupně nahrazovali větší balení menšími. Ze zjištění ale vyplývá, že výrobci v mnoha případech dávají do akce zboží, které má nižší váhu, byť jeho obal vypadá jako u balení standardní velikosti. Abyste se v této spletité hře čísel a gramáží vyznali, pamatujte si cenu výrobku za 100 g, jen tak totiž můžete porovnat výhodnost dané akce.

Čtěte také: Velká balení jsou méně výhodná než malá. Je to na hlavu?

Pozn. V tomto průzkumu jsme nezohledňovali multi packy, které nebývají v běžné denní nabídce obchodů.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).