Ať už máte jakoukoliv vadu oka, nepodceňujte ji. Mozek dostává od oka zkreslené informace, kvůli nimž na podnět nemusíte reagovat včas a správně. To se nám může stát až fatálním zejména tehdy, usedáme-li s vadou oka za volant. Nebezpečí nastává zejména v případě, když za volant usedne někdo, kdo o svém problému nemá ani zdání. „Běžné vady jako krátkozrakost nebo dalekozrakost většina z nás koriguje, protože je to v každodenním životě na obtíž. Také praktický lékař tyto vady odhalí snadno při čtení písmen z tabule. Skutečným problémem bývají takové vady, o kterých nemusíme mít vůbec tušení, například vada periferního či prostorového vidění nebo šeroslepost,” vysvětluje Daniel Szarvas, kontaktolog VašeČočky.cz. Kdo by si měl dát obzvlášť pozor?
Lidé po laserové operaci
U některých pacientů po laserové operaci oka dochází k porušení takzvané kontrastní citlivosti. „Kontrastní citlivost je schopnost rozlišit minimální rozdíly v sytosti dvou nebo více pruhů šedé barvy. K tomu slouží speciální vyšetření kontrastní citlivosti,“ vysvětluje kontaktolog. Takové vyšetření podstupují například profesionální řidiči, aby mohli vykonávat svoji profesi. Zalekli jste se, neboť jste i vy po operaci očí? Zeptali jsme se Daniela Szarvase, po kterých operacích je možno „získat“ onu kontrastní citlivost. „Většina materiálů prostě konstatuje, že k poklesu kontrastní citlivosti v souvislosti s laserovými zákroky dochází. Dokonce i refrakční centra uvádějí, že k poklesu kontrastní citlivosti může dojít. (Což znamená, že k ní prostě dochází.) Nejčastěji zmiňují PRK, LASEK, epi-LASIK a uvádějí, že nejnovější metody jsou již bezproblémové, ale budou to samé uvádět i za pár let, kdy se budou snažit prodat další novou „naprosto bezproblémovou“ metodu?“ ptá se kontaktolog.
Senioři
U dítěte je vhodná kontrola ve třech letech, a to zejména v těchto případech: jeden z rodičů má větší refrakční vadu, tupozrakost nebo si rodiče všimnou, že se dítě při hře brání zakrytí jednoho oka. Což znamená, že na to druhé oko vidí špatně. „Frekvence pak záleží na posouzení oftalmologa. Po 40. roce života jsou vhodné kontroly zhruba po jednom roce, a to zejména kvůli měření nitroočního tlaku. Jinak platí, že pokud má člověk pocit, že s očima je něco v nepořádku, měl by v přiměřené době navštívit očního lékaře,“ říká Daniel Szarvas. Nespoléhejte tedy pouze na povinné vyšetření od šedesátého pátého roku. Byť problémy se zrakem nejsou pouze doménou seniorů (zrak se může začít zhoršovat kdykoliv), měly by být pro starší řidiče pravidelné kontroly u očního lékaře samozřejmostí právě kvůli riziku „skrytých“ vad.
Lidé trpící šeroslepostí
Šeroslepost komplikuje řízení především za šera, při mlze či dešti, což je v této roční době prakticky na denním pořádku. „Pomoci mohou brýle se speciálními filtry určenými pro řidiče. Ty pomáhají rozeznat menší rozdíly v kontrastu,“ radí Daniel Szarvas. Nespoléhejte se však na „hity“ posledních let, které slibují zázraky, např. stínítko před čelní sklo nebo fotochromatické brýle. „Stínítko v podstatě pouze nahrazuje sluneční brýle, které, myslím, jsou lepší pomůckou, protože fungují při jakémkoliv sklonu slunce. Fotochromatické čočky, protože reagují především na UV záření, kromě speciálních, v autě nefungují dostatečně,“ říká kontaktolog.
Pacienti se zeleným zákalem
Pokročilejší stádia zeleného zákalu s sebou přináší zužování zorného pole, kvůli kterému nemusíte včas zaznamenat objekty přibližující se k vašemu autu ze stran, například srnku běžící k silnici. V tomto stádiu glaukomu bývá již řidičům odebrán řidičský průkaz.
Kromě toho je potřeba brát na vědomí, že na silnici a v autě je už samo o sobě více rizikových faktorů než třeba na procházce v parku. Protisvětla jedoucích aut, sloupky překážející ve výhledu, zrcátka zkreslující vzdálenost nebo třeba nečistoty na okně, to vše komplikuje naše vidění a nekorigovaná oční vada nebezpečí ještě násobí. Vyšetření zraku minimálně jednou za rok může skutečně zachránit lidské životy.