Kafe do plastového kelímku? Kdeže. Trendem jsou jedlé obaly

Sdílet

Točená nebo kornoutková zmrzlina má obal, který se obvykle nehází do směsného odpadu. Kornoutek je totiž obal, který sníme jako součást zmrzliny. A rádi. Podobné by to mohlo být i u kávy, ale i řady dalších pokrmů.

Mnozí z nás už se naučili nakupovat ovoce, zeleninu i pečivo do znovupoužitelných látkových pytlíků, přece jen těch mikrotenových obalů máme po nákupu trochu moc. A podobné je to i s obaly mnohých dalších potravin. Ani ty nemusí končit na skládkách, ve spalovnách, v tom lepším případě ve tříděném odpadu. Mohou končit v našich žaludcích. Ty obaly mohou být totiž jedlé.

Jedlý obal na vodu je jen začátek

Před lety psal server iHned.cz o britském start-upu, který vymyslel ekologickou a levnou alternativou k plastovým lahvím, jedlé obaly na vodu. Ty jsou vyrobené z chloridu vápenatého a mořských řas, kapsli s vodou si jednoduše vložíte do úst, kde se rozpustí. „Při výrobě kapslí nejprve zmrazí vodu ve formách do tvaru koule. Ledovou hmotu následně pokryjí směsí tvořenou mořskými řasami a chloridem vápenatým. Ta po ztuhnutí vytváří dvojitou průhlednou membránu, která drží tvar i po rozmrznutí vody. Výsledný produkt připomíná kapku vody ve stavu beztíže,“ píše server. Jak kapsle vypadá, se můžete podívat ve videu.

Jedlé obaly začínají frčet v Japonsku

Lidem jednoduše není jedno, co tu po nich zůstane (i co se nepořádku týče). Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu, nově na stránkách ministerstva zemědělství informuje, že i japonské společnosti vyvíjejí jedlé obaly na potraviny a nápoje. Jednak aby snížily množství plastového odpadu, plnily stále přísnější požadavky vyplývajících z vládních předpisů a zároveň přitahovaly spotřebitele zajímající se o ochranu životního prostředí.

Kafe ze sušenkového obalu musíte vypít do hodiny

Asahi Group Holdings, japonský výrobce nápojů, vyvinul společně s výrobcem cukrovinek Marušige Seika šálek, který připomíná zmrzlinový kornout. Vyroben je z bramborového škrobu a pečen při vysoké teplotě, aby ztvrdl. Šálek dostal svůj název „mogu – cup“ podle japonského slova mogu, znamenající žvýkání. Po nalití tekutiny do pohárku zůstane pevný přibližně hodinu. Využít se dá i při servírování pokrmů, jako jsou polévky nebo japonské kari. Pohárek se dodává ve čtyřech příchutích: krevetovo-rýžový krekr, čokoláda, oříšky a bez příchutě. Prodejní cena deseti šálků o objemu 100 ml vychází v přepočtu přibližně na dvě stě čtyřicet korun. Asahi prodává pohárky restauracím i přímo spotřebitelům pro použití doma.

Také malé provozovny se snaží přilákat zákazníky svými ekologickými obaly. V Ósace se již několik let prodává v sítí kaváren RJ – espresso káva v šálku vyrobeném ze sušenek, který vzbudil velký ohlas na sociálních sítích v Japonsku, Jižní Koreji, Číně a na Tchaj-wanu a jeho obliba stoupá právě kvůli rostoucímu zájmu o životní prostředí.

Sušenkové hrnečky využívají i velké korporace v rámci svých kampaní na zvyšování povědomí o životním prostředí. Například německá automobilka Mercedes-Benz vlastní kavárny v Tokiu a Ósace. U příležitosti uvedení svých elektrických vozidel na japonský trh začala nabízet zákazníkům v rámci testovacích jízd kávu podávanou právě v pohárcích vyrobených ze sušenek.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).