Mnozí z nás už se naučili nakupovat ovoce, zeleninu i pečivo do znovupoužitelných látkových pytlíků, přece jen těch mikrotenových obalů máme po nákupu trochu moc. A podobné je to i s obaly mnohých dalších potravin. Ani ty nemusí končit na skládkách, ve spalovnách, v tom lepším případě ve tříděném odpadu. Mohou končit v našich žaludcích. Ty obaly mohou být totiž jedlé.
Jedlý obal na vodu je jen začátek
Před lety psal server iHned.cz o britském start-upu, který vymyslel ekologickou a levnou alternativou k plastovým lahvím, jedlé obaly na vodu. Ty jsou vyrobené z chloridu vápenatého a mořských řas, kapsli s vodou si jednoduše vložíte do úst, kde se rozpustí. „Při výrobě kapslí nejprve zmrazí vodu ve formách do tvaru koule. Ledovou hmotu následně pokryjí směsí tvořenou mořskými řasami a chloridem vápenatým. Ta po ztuhnutí vytváří dvojitou průhlednou membránu, která drží tvar i po rozmrznutí vody. Výsledný produkt připomíná kapku vody ve stavu beztíže,“ píše server. Jak kapsle vypadá, se můžete podívat ve videu.
Jedlé obaly začínají frčet v Japonsku
Lidem jednoduše není jedno, co tu po nich zůstane (i co se nepořádku týče). Irena Leopoldová, zemědělská diplomatka velvyslanectví ČR v Tokiu, nově na stránkách ministerstva zemědělství informuje, že i japonské společnosti vyvíjejí jedlé obaly na potraviny a nápoje. Jednak aby snížily množství plastového odpadu, plnily stále přísnější požadavky vyplývajících z vládních předpisů a zároveň přitahovaly spotřebitele zajímající se o ochranu životního prostředí.
Kafe ze sušenkového obalu musíte vypít do hodiny
Asahi Group Holdings, japonský výrobce nápojů, vyvinul společně s výrobcem cukrovinek Marušige Seika šálek, který připomíná zmrzlinový kornout. Vyroben je z bramborového škrobu a pečen při vysoké teplotě, aby ztvrdl. Šálek dostal svůj název „mogu – cup“ podle japonského slova mogu, znamenající žvýkání. Po nalití tekutiny do pohárku zůstane pevný přibližně hodinu. Využít se dá i při servírování pokrmů, jako jsou polévky nebo japonské kari. Pohárek se dodává ve čtyřech příchutích: krevetovo-rýžový krekr, čokoláda, oříšky a bez příchutě. Prodejní cena deseti šálků o objemu 100 ml vychází v přepočtu přibližně na dvě stě čtyřicet korun. Asahi prodává pohárky restauracím i přímo spotřebitelům pro použití doma.
Také malé provozovny se snaží přilákat zákazníky svými ekologickými obaly. V Ósace se již několik let prodává v sítí kaváren RJ – espresso káva v šálku vyrobeném ze sušenek, který vzbudil velký ohlas na sociálních sítích v Japonsku, Jižní Koreji, Číně a na Tchaj-wanu a jeho obliba stoupá právě kvůli rostoucímu zájmu o životní prostředí.
Sušenkové hrnečky využívají i velké korporace v rámci svých kampaní na zvyšování povědomí o životním prostředí. Například německá automobilka Mercedes-Benz vlastní kavárny v Tokiu a Ósace. U příležitosti uvedení svých elektrických vozidel na japonský trh začala nabízet zákazníkům v rámci testovacích jízd kávu podávanou právě v pohárcích vyrobených ze sušenek.