Kampaň na prevenci mozkových příhod je zaměřena na mladé lidi

15. 4. 2009

Sdílet

Letošní kampaň věnovaná prevenci cévních mozkových příhod je zaměřena na mladé lidi. Nemoc, která je druhou nejčastější příčinou úmrtí v Česku a hlavní příčinou trvalé invalidity u dospělých, totiž postihuje také mladé lidi. „Každý rok zasáhne v Česku zhruba 35.000 lidí, nejčastěji starší 65 let. Nicméně u lidi v produktivním věku je výskyt nemoci až třikrát vyšší než v zemích západní a severní Evropy,“ říká primář neurologického oddělení Nemocnice Na Homolce Miroslav Kalina.

Letošní kampaň věnovaná prevenci cévních mozkových příhod je zaměřena na mladé lidi. Nemoc, která je druhou nejčastější příčinou úmrtí v Česku a hlavní příčinou trvalé invalidity u dospělých, totiž postihuje také mladé lidi. „Každý rok zasáhne v Česku zhruba 35.000 lidí, nejčastěji starší 65 let. Nicméně u lidi v produktivním věku je výskyt nemoci až třikrát vyšší než v zemích západní a severní Evropy,“ říká primář neurologického oddělení Nemocnice Na Homolce Miroslav Kalina.

Uvedl, že šance na přežití a zejména zvýšení počtu nezávislých a soběstačných pacientů po mrtvici existuje, pokud je léčba zahájena včas a na odpovídajícím pracovišti: to znamená poskytnout léky na rozpuštění sraženin v cévách do 4,5 hodiny od objevení prvních příznaků.

„Letošní kampaň 30 dnů pro cévní mozkovou příhodu má upozornit, že jde o závažný akutní a léčitelný stav, má zvýšit informovanost laiků i zdravotníků o příznacích, rizikových faktorech, možnostech prevence a také o nutnosti včasného zahájení léčby. Zaměří se i na mladé lidi, zejména na vztah nemoci a kuřáctví ve spojení s hormonální antikoncepcí u mladých žen a souvislost zvýšené hladiny cholesterolu a cévní mozkové příhody,“ upřesnil primář.

Od 27. dubna do 25. května jsou ve 35 nemocnicích připraveny dny otevřených dveří zaměřené na osvětu o cévní mozkové příhodě. V řadě míst budou také odborné semináře pro zdravotníky. Během třicetidenní kampaně bude zpřístupněna e-mailová poradna.

Autor článku

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).