Velké potravinové řetězce klamaly o výši slev. Inspekce jim udělila vysoké pokuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Českou obchodní inspekcí kontrolovaní obchodníci musí zaplatit stovky tisíc za porušení zákona o ochraně spotřebitele. Prodejci chybně informovali o výši slev i cen a používali nekalé obchodní praktiky. Kdo konkrétně chyboval a jak vysoké pokuty padly?

Česká obchodní inspekce (ČOI) se v prvním čtvrtletí tohoto roku zaměřila na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev. V rámci kontrolní akce realizovala 477 kontrol, porušení právních předpisů bylo zjištěno při 178 kontrolách (37,32 %). 

V průběhu loňského roku, kdy novela zákona o ochraně spotřebitele vstoupila v planost, to bylo 1665 kontrol a porušení bylo zjištěno v 816 kontrolách (49 %). Kontroly byly zaměřeny jak na fyzické osoby podnikající, tak na právnické osoby v rámci celé tržní sítě včetně internetového obchodu a napříč sortimentem výrobků.

Kontroly ČOI byly zaměřeny na prodávající v rámci celé tržní sítě včetně internetových obchodů. Cílem kontrolní akce bylo ověřit správnost informací o ceně výrobků, u kterých prodávající deklaroval slevu. (Vyčísleny jsou pouze dosud ukončené kontroly.)

Nejčastěji prodejci klamali o slevách

Nejčastějším zjištěním bylo porušení zákona o ochraně spotřebitele, týkající se informace o slevě a též údaje o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Tato povinnost, vztahující se k informaci o slevě, byla porušena celkem v 74 případech.

Druhým nejčastějším zjištěním bylo porušení zákona o ochraně spotřebitele, který upravuje poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, a to v 54 případech. Z toho v 41 případech došlo k nesprávnému účtování prodávaných výrobků.

Užití nekalé obchodní praktiky v souvislosti s informací o ceně u výrobků způsobem, který může uvést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, který by jinak neučinil, bylo zjištěno celkem ve 37 případech. 

Dalším často porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byl paragraf, který se týká povinnosti prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Tyto nedostatky byly zjištěny ve 26 případech.

Porušení dalších právních předpisů v dozorové pravomoci ČOI bylo zjištěno celkem v 72 případech. Na základě zjištěných porušení právních předpisů nabily za první tři měsíce letošního roku právní moci celkem 104 pokuty v celkové hodnotě 4 329 500 Kč. Jejich výše se odvíjela od závažnosti pochybení a dalších okolností.

Nejvyšší pokuty jsou pro Kaufland, Albert, Lidl a Penny

Nedá se říci, že by se pochybení v plnění povinností, vyplývajících prodávajícím ze zákona o ochraně spotřebitele při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev, týkala jen některých skupin výrobků a jen některých forem prodeje. Pochybení byla zjištěna u malých prodejců stejně jako u velkých obchodních řetězců.

„Co se týče pokut v kontextu ustanovení zákona o ochraně spotřebitele při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev, případně porušení dalších ustanovení tohoto zákona, které v uvedeném období nabyly právní moci, mezi největšími obchodními řetězci byla nejvyšší pokuta uložena řetězci Kaufland, a to ve výši 570 000 korun. Dvě pokuty, každá ve výši 400 000 korun, a další ve výši 350 000 korun byly uloženy řetězci Albert. Pokuta ve výši 400 000 byla uložena řetězci Lidl a pokuta ve výši 280 000 korun řetězci Penny,“ řekl pro server Vitalia.cz mluvčí ČOI František Kotrba.

Je však třeba podotknout, že se zdaleka nejedná o komplexní výčet pokut, jež v této souvislosti v uvedeném období nabyly právní moci.

Výsledky kontrol jsou lepší než loni, i tak budou pokračovat

Trend posledních let ukazuje, že slevy a slevové akce se nevztahují jen na určité období, například povánoční výprodej, ale jsou nabízeny v podstatě nepřetržitě. Na tento vývoj vloni reagovala novela zákona o ochraně spotřebitele. Nové zákonné povinnosti týkající se poskytování korektních informací mají za cíl chránit spotřebitele před klamáním ohledně slevových nabídek, které mohou být zavádějící nebo nejsou tak výhodné, jak se na první pohled zdá.

„I přes opakované kontroly a mimořádné kontrolní akce stále dochází u prodávajících k porušování zákonných povinností. Jedná se zejména o neposkytnutí informace o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy, případně o nesprávné informaci o ceně, za kterou je výrobek skutečně nabízen,“ uvedl pro Vitalia.cz tiskový mluvčí. Dosavadní výsledky kontrol opodstatňují ČOI v pokračování kontrolní akce i v průběhu roku 2024.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).