Kořeny Nescafé, tak jak ho známe dnes, sahají až do roku 1929. V té době byla společnost Nestlé požádána brazilskou vládou o pomoc při řešení nadbytečné úrody kávy. Trvalo pak téměř deset let, než byla v roce 1938 na trh uvedena první balení instantní kávy Nescafé. Nejprve se značka objevila ve Švýcarsku, kde byla společnost Nestlé před více než 150 lety založena a kde dodnes sídlí, o dva roky později již bylo Nescafé dostupné na všech kontinentech světa. Za jeho úspěchem stál švýcarský odborník na kávu Max Morgenthaler.
Nescafé bylo na Měsíci i Mount Everestu
Do dvou měsíců od uvedení na trh splnilo Nescafé své roční prodejní cíle. Vedení Nestlé se proto rozhodlo produkt rozšířit do celého světa. Začátkem 40. let putovaly plechovky s oblíbeným nápojem na třicet trhů rozmístěných po všech kontinentech. Během druhé světové války se pak instantní káva stala také součástí potravinových balíčků amerických vojáků.
Nescafé bylo i u několika významných historických milníků, ať už to byl první výstup na nejvyšší horu světa Mount Everest, nebo cesta do vesmíru, kdy se stalo první kávou, která „stanula“ na Měsíci.
Počátkem šedesátých let se firma rozloučila s plechovými obaly a začala produkt nabízet ve sklenicích.
Mění se nejen obal, ale i technologie
3 mil. šálků Nescafé denně vypijí Češi
1,6 mil. šálků Nescafé denně vypijí Slováci
7,475 mld. šálků kávy celkem vypijí Češi a Slováci za rok
96 % domácností v ČR a SR nakoupí ročně nějaký druh kávy
56 % domácností v ČR a SR nakoupí ročně rozpustnou kávu Nescafé
Rozpustná káva Nescafé se vyrábí sušením vyextrahovaných (vyluhovaných) mletých pražených zrn kávovníku. Tento silný kávový extrakt se z velmi vysokých teplot (okolo 100 °C) rychle zchladí na pouhé 4 °C. Zchlazení má velký podíl na kvalitě budoucí instantní kávy. Káva se původně sušila pouze sprejováním, v 50. letech se Nescafé dočkalo inovace. Pro výrobu rozpustné kávy se začala využívat i nová technologie – sušení mrazením. Tak vzniklo prémiové Nescafé Gold, které si rychle získalo nové příznivce.
Rozpustná káva se těší oblibě u nás i v zahraničí. V České republice se podle údajů Nescafé denně vypijí tři miliony šálků této značky a spotřeba neustále narůstá. „Dlouhodobě u nás spotřeba kávy roste, i když velmi pomalu. Češi nejsou zatím kávovým národem a na hlavu nevypijeme ani 1,5 šálku kávy denně. Rozpustná káva postupem času převýšila v počtu vypitých šálků kávu mletou/zrnkovou a svůj vrchol stále prožívá,“ říká Jan Doležel, marketingový manažer Nescafé.
Postupem času rostou požadavky na kvalitu kávy. „Dalším trendem, kromě prémiové rozpustné kávy a domácích kávovarů, je stále větší zájem o původ zrn, jejich zodpovědné získávání či bio kvalitu,“ doplňuje manažer s tím, že Nescafé se dlouhodobě zapojuje i do programu udržitelného pěstování a nákupu kávy.
Značka Nescafé spadá dodnes pod potravinářský gigant Nestlé, který je největším výrobcem potravin a nápojů na světě. Podniká ve 189 zemích světa a zaměstnává 328 000 zaměstnanců. Do jeho širokého portfolia spadá více než 2000 značek, od globálních, jako je právě Nescafé nebo Nespresso, až k místním značkám. V Česku Nestlé vyrábí ve svých závodech ZORA Olomouc a SFINX Holešov cukrovinky pod značkami Orion, Kofila, Margot, BonPari, JOJO a další. Na Slovensku vyrábí v závodě Carpathia Prievidza široký sortiment kulinářských výrobků pod značkami Maggi a Carpathia.
Galerie: Kdo měl lepší reklamy? Pepsi, nebo Coca-Cola?