Každé šestnácté auto, které na silnici potkáme, řídí někdo, kdo nevidí zrovna dobře, a každé sté auto řídí člověk, který za volantem vůbec nemá co pohledávat. Pokud oči správně nespolupracují, člověk nemusí být schopen vidět 3D, a tím pádem správně neodhadne vzdálenost protijedoucího vozidla. Proto je tu už po páté kampaň Bezpečnost za volantem – péče o zrak. Probíhá v květnu pod záštitou Mezinárodního sdružení optiků a optometristů ve vybraných městech ČR.
Výsledky nejsou uspokojivé
Pokud je vaše oko schopno rozlišit detail pod úhlem jedné úhlové minuty, gratulujeme, máte stoprocentní ostrost. Přitom je jedno, zda jí dosahujete bez korekce, anebo s použitím brýlí či kontaktních čoček. Lidé, kteří rozliší ještě drobnější detail, mají zrakovou ostrost nadprůměrnou, naopak ti, kdo této hranice nedosáhnou, vykazují zrakovou ostrost sníženou, což je pochopitelně nežádoucí. Dolní hranicí pro zdravotní způsobilost řidiče je 70% zraková ostrost.
Celorepubliková kampaň (pdf) v roce 2013 odhalila přes 6 % řidičů, jejichž zraková ostrost nedosahovala stanovených 70 %, což znamená, že jejich způsobilost k řízení motorových vozidel je podmíněna odborným posouzením. Jejich věkový průměr činil 58,1 roku. Skupinu osob se zrakovou ostrostí pod 50 %, a tím pádem zcela nezpůsobilých k řízení motorových vozidel tvořilo jedno procento z celku. Průměrný věk těchto řidičů byl 64 let.
Srovnání průměrného věku ve skupinách řidičů podle dosažené zrakové ostrosti
Průměrný věk (roky) |
Všech zúčastněných |
Osob se zrakovou ostrostí <50 % |
Osob se zrakovou ostrostí <70 % |
Osob se zrakovou ostrostí <100 % alespoň na jednom oku |
45,0 |
64,0 |
58,1 |
50,9 |
U osob těžce tupozrakých nebo jednookých s jediným prakticky vidoucím okem, které tvořily 4 % ze všech zúčastněných, byla zjištěna průměrná zraková ostrost 113 %, přičemž však necelá jedna čtvrtina z nich nedosáhne ani na zákonem pro tuto kategorii požadovanou 100% hranici.
Nešilháte skrytě?
Zajímavé výsledky přinesl také screening binokulárního vidění. 4 % řidičů ho nebyla schopna vůbec, jednalo se především o tupozraké jedince. Ve zbývajících 96 % se u více než třetiny osob vyskytovalo skryté šilhání, tedy stav, kdy oční pár nespolupracuje zcela optimálně a k zajištění nezdvojeného vidění musí být vynakládáno vyšší motorické úsilí okohybných svalů. Více než čtvrtina řidičů měla problémy s vybavením prostorového vjemu, 15 % toho nebyla schopna vůbec. Skryté šilhání i prostorové vidění se může projevovat i navzdory vynikající zrakové ostrosti, avšak nebývají předmětem prověřování při vstupních či pravidelných lékařských prohlídkách a mohou tak snadno uniknout pozornosti.
Zajímavé je i srovnání z pohledu používání brýlí nebo kontaktních čoček při řízení. Zatímco z celkového počtu účastníků screeningu používalo korekční pomůcku jen něco málo přes 20 % řidičů a v podobných číslech se držela i skupina osob se zrakovou ostrostí do 70 %, mezi nejrizikovějšími řidiči se zrakovou ostrostí pod 50 % nebyl jediný nositel brýlí nebo čoček. Lze se tedy domnívat, že se jedná o řidiče, kteří si deficit svého zraku neuvědomují, případně uvědomují, ale nikdy ho zodpovědně neřešili návštěvou očního specialisty a pořízením korekční pomůcky.
Skoro polovina lidí má potíže alespoň s jedním okem
Z pohledu zdravotní způsobilosti pro držení řidičáku u „zkoušek“ propadlo pouze jedno procento řidičů, kteří by díky stavu svého zraku za volant usedat neměli. Ovšem z pohledu odborníků situace tak růžová není. Téměř 44 % osob nedosahovalo alespoň na jednom oku optimální zrakové ostrosti. Je potřeba mít na paměti, že tento deficit se výrazněji projeví za horších světelných podmínek na silnici, tj. při mlze, dešti, soumraku a podobně, kdy rozlišovací schopnost očí ještě klesá. Proto je potřeba snažit se vždy o dosažení co nejlepší zrakové ostrosti.
Jestli si nejste jistí, jak na tom se svým zrakem jste, můžete si tento měsíc nechat zdarma vyšetřit váš zrak. Osvětová kampaň pro účastníky silničního provozu bude probíhat ve vybraných městech a čerpacích stanicích SHELL ve všech krajích ČR. Její účastníci si mohou zdarma nechat otestovat svůj zrak optometristou, který vyhodnotí stav zraku a případně doporučí návštěvu odborníka – očního lékaře nebo optometristy na vyhotovení optimální korekce zraku.
Lokace:
6. 5. Praha
7. 5. Dobšice
11. 5. Liberec
13. 5. Hradec Králové
14. 5. Pardubice
15. 5. Nově Město na Moravě
18. 5. České Budějovice
19. 5. Sušice
20. 5. Karlovy vary
21. 5. Ústí nad Labem
25. 5. Brno
26. 5. Opava
27. 5. Olomouc
28. 5. Staré Město
Zdroj: TZ Sdružení optometristů