Existuje-li nějaká skupina potravin, u nichž hledají spotřebitelé záruku kvality a minimum klamavých praktik, pak je to nepochybně maso, masné výrobky a uzeniny. Také proto, že jde o sortiment, který patří mezi potravinami spíše k tomu dražšímu, co se na trhu nabízí, takže když už člověk vydá za tyto výrobky nemalé množství peněz, měl by vědět, co si za ně vlastně koupil.
Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso
Řeznictví soutěží o ocenění
Jedním z možných orientačních prvků může být přitom pro spotřebitele nákup masných výrobků v prodejnách, které jsou oceněny v soutěži Řeznicko-uzenářská prodejna roku.
Ocenění uděluje Český svaz zpracovatelů masa, který má v soutěži obdobnou pozici, jako bývala cechovní sdružení – která, pokud někoho oceňovala, dbala především na vlastní dobrou pověst. Což v praxi znamená, že prodejny nejsou oceňované jen formálně, ale musí splnit celou řadu parametrů, které jsou zformulovány v hodnotících kritériích a manuálu, jak těmto kritériím dostát.
Soutěž je kromě toho zaštítěna ministrem zemědělství Marianem Jurečkou. Mezi hlavní kritéria přitom patří hygiena prodeje, plnění informačních povinností ke konečnému spotřebiteli, šíře sortimentu, úroveň jeho prezentace či úroveň obsluhujícího personálu, včetně úrovně odborné.
V současné době vrcholí krajská kola soutěže, následovat bude celostátní kolo a jeho vítězové budou vyhlášeni na konferenci „MEATING 2017“ 24. října v Brně. Letos jde přitom o jubilejní desátý ročník soutěže, které se každoročně účastní zhruba čtyřicet až padesát prodejen z celé ČR. Konkrétně v letošním roce je to devětačtyřicet účastníků.
Jak poznat oceněné řeznictví
Důležité samozřejmě je, jak spotřebitel oceněné a soutěžící prodejny při svých nákupech pozná, přičemž jistým lakmusovým papírkem je právě již samotná účast v soutěži. Chce to trochu pozornosti, nicméně každá prodejna musí mít vystaveny vývěsky informující o účasti v soutěži, a to ve dvou vyhotoveních ve formátu A4 (čili to by se přehlédnout nemělo). Přičemž jedno vyhotovení je ve formě otevírací doby u vchodu do prodejny, druhé pak na libovolném, ale exponovaném místě v prodejně.
Vítězné prodejny pak mají obvykle vystavená ocenění v podobě diplomů a řeznických špalků, a i když to není podmínkou, úspěchem v oborové soutěži se samozřejmě rády pochlubí.
Kromě toho si mohou spotřebitelé dohledat vítězné prodejny a výsledky dosavadních ročníků na stránkách pořadatele, tedy Českého svazu zpracovatelů masa (www.cszm.cz). Tam také zjistí, že v minulosti vyhrála soutěž Řeznicko-uzenářská prodejna roku i širší veřejnosti známá řeznictví, jako třeba společnost Váhala nebo prodejna výrobce uzenin Steinhauser v Brně. Pro zajímavost – loňským vítězem se stala prodejna společnosti Maso-Třebovle v Mnichovicích.
Dobře utajená soutěž
Svým způsobem je škoda, že o soutěži se ví především v odborné veřejnosti, a ostatně i samotné vyhlášení letošních vítězů je součástí odborné konference, kam média obvykle nevysílají své zástupce. Kromě toho se zdá, že by účast prodejen mohla být vyšší, než je tomu doposud – malých řeznických prodejen jsou tisíce, dosavadních deseti ročníků se ale zúčastnily jen stovky.
Což ale na druhou stranu potvrzuje to, co již bylo výše napsáno – kdo je účastníkem, musí také něco předvést, což je právě onen signál pro spotřebitele, aby si nákup v takových prodejnách vyzkoušel. Vzhledem k tomu, že množství zákazníků menších řeznictví a pultových prodejen pomalu, ale trvale roste, mělo by oceněných i účastnivších se prodejen přibývat. Nebo v to alespoň doufejme.