Krabicové nebo bio, každé mléko dnes slaví, je totiž Mezinárodní den mléka. V rámci spotřeby českých a slovenských domácností, tvoří zhruba 1,5 % v Česku a 2 % z celkových výdajů na rychloobrátkové zboží na Slovensku. A jeho spotřeba se zvyšuje.
Kupujeme mléko stále víc. Ať už krabicové nebo bez laktózy
Mléko patří mezi potraviny, které za poslední rok nechyběly v téměř žádném nákupním košíku. Při porovnání české a slovenské domácnosti sice v nákupech suverénně vítězí Slováci, ale ten nárůst byl zaznamenám v obou zemích.
Vlivem pandemie posílila hlavně trvanlivá mléka, ale i například mléka bezlaktózová se loni těšila vyšší oblibě. Průzkum trhu metodou Spotřebitelského panelu, který připravila agentura GfK dále zdůraznil, že se zvýšily i výdaje za mléko v bio kvalitě.
Kde je obliba mléka největší?
Mléko živočišného původu nakupují téměř všechny domácnosti v obou zemích. V posledních letech můžeme pozorovat stabilní čísla v počtu kupujících. Z hlediska výdajů na mléko však jednoznačně dominují slovenské domácnosti s průměrnými výdaji na úrovni téměř 80 EUR ročně. České domácnosti mají znatelně nižší výdaje, které se pohybují na úrovni 1330 CZK (v přepočtu přibližně 50 EUR) ročně.
Na Slovensku je taktéž i vyšší průměrná frekvence nákupů; slovenská domácnost si mléko v uplynulém roce zakoupila v průměru 37×, česká domácnost jen 27×.
V Česku za mléko nejvíce utratily domácnosti s teenagery, na Slovensku s menšími dětmi školního věku. Ve výdajích jsou nadprůměrně zastoupená menší sídla (do 5.000 obyvatel). Za ochucená mléka nejvíce utratily domácnosti s dětmi ve školním věku, na Slovensku i ty s teenagery.
Nákupy mléka během pandemie
Mléko patří k základním potravinám, které nakupujeme pravidelně a není citlivé na sezónnost. Přestože si kategorie mléka udržuje stabilní počet kupujících, v minulém roce došlo k zvrácení klesajícího trendu nákupů na Slovensku a oživení této kategorie v Česku. Celkově se v porovnání s minulým rokem zvýšila spotřeba domácností v obou zemích, konkrétně o 11 % na Slovensku a o 9 % v České republice.
Z hlediska typu balení posílilo v objemu i ve výdajích krabicové balení, a to v obou zemích. Analogicky jsme z hlediska typu mléka zaznamenali nejvíce rostoucí trend pro trvanlivé mléko ošetřené UHT metodou. Tento typ mléka nakupovaly domácnosti obou zemí častěji a zároveň ve vyšším objemu než ve stejném období minulého roku.
Na Slovensku i v Česku došlo k výraznému meziročnímu růstu nákupů mléka bez laktózy. Nákupy takového druhu mléka rostou strměji v Česku, avšak na Slovensku je spotřeba v absolutních objemech vyšší i díky většímu počtu kupujících.
Podmínky chovu jako faktor při rozhodování
Do nákupního rozhodování vstupuje mnoho faktorů. Jedním z nich jsou podmínky, z jakých dané produkty pocházejí. Až 55 % slovenských domácností a 49 % českých domácností přiznává, že právě nehumánní podmínky chovu zvířat vstupují do rozhodování o tom, zda si zakoupí vybraný produkt. Tomuto trendu nasvědčují zvýšené výdaje domácností na bio mléko. Dá se tedy teoreticky očekávat další pozitivní vývoj tohoto segmentu i v této kategorii.