První Retro týden proběhl v řetězcích společnosti Lidl před necelým rokem. Nebyl to krok do neznáma, česká pobočka se inspirovala u svých zahraničních kolegů. „Naše prodejny jsou u zákazníků známé svými tematickými týdny, které se už staly inspirací i pro ostatní řetězce. Snažíme se proto přicházet stále s něčím novým a neokoukaným. Z toho důvodu jsme se minulý rok rozhodli vyzkoušet tematickou akci, zaměřenou na nostalgické vzpomínky z mládí. Inspirovali jsme se Retro týdnem, který již úspěšně proběhl například v Lidlu v Maďarsku,“ popisuje mluvčí společnosti Zuzana Holá.
Pro velký úspěch se akce opakovala loni na podzim a třetí Retro týden startuje právě dnes. V čem je kouzlo retro potravin, když navíc víme, že se většinou jedná spíše o současné potraviny v retro hávu?
Nové potraviny ve starém kabátě
Dnes se to již obecně ví, ale při prvních Retro týdnech se poukazovalo hlavně na to, nakolik jsou potraviny nabízené v této akci skutečně „pamětnické“. Nejsou, a snad buďme rádi. Jak říká v rozhovoru Ladislav Steinhauser, majitel úspěšné uzenářské firmy: Předlistopadové potraviny byly kvalitní asi jako tesilky. „Často není dohledatelná tehdejší receptura a především se potravinářský průmysl za tu dobu velmi změnil, ať už technologicky, změnou složení surovin či přísnějšími požadavky na kvalitu,“ vysvětlovala loni Jitka Vrbová z Lidlu. Ohledně úrovně tehdejších potravin nepanuje shoda, mnohdy se kvalita během let jasně zlepšila, někdy měly socialistické normy přísnější kritéria na složení, jako například u náplní do pečiva (Že prý do makové náplně patří mák. Bejvávalo).
Možnost výroby potraviny v retro podobě se projednávala s každým výrobcem, který musel dohledávat jak dávné receptury, tak staré obaly. „Oslovení výrobci se rozhodli do toho jít s námi. Výrobky jsme vyvíjeli ve spolupráci s jednotlivými dodavateli a vyžadovalo to určitý čas. Pokud to technologická výroba a dnešní legislativa dovolila, byly použity původní receptury i obal. V opačném případě jsme se snažili udělat produkt co nejautentičtější,“ říká dnes Zuzana Holá. Akce se připravovala několik měsíců. Výrobky se v Lidlu vybíraly podle toho, aby byly jednak atraktivní pro zákazníky, a také právě s ohledem na to, zda bude reálné produkty v požadovaném složení či obale vůbec vyrobit. Počet nabízených výrobků přitom s každým Retro týdnem stoupá.
Kdysi proklínané, dnes retro hit: mléko v sáčku
V aktuálním Retro týdnu si zákazníci mohou vybírat z více než šedesáti speciálně vyrobených produktů. Objeví se stálice jako mléko v sáčku či Gothajský salám, nabídka je však rozšířena o dalších téměř dvacet výrobků. Nejedná se jen o potraviny, vedle potravinářských novinek – bude to například Coca Cola, Bohemia Chipsy, Makovník či bonbony Hašlerky a Bon Pari – jde i o drogerii.
„První Retro týden na jaře minulého roku vyvolal úplnou senzaci. Zájem o akci jsme zaznamenali dokonce ještě před jejím spuštěním. Proto jsme se také rozhodli tematický týden ještě zopakovat na podzim. Nyní se u nás tedy koná již potřetí. Zájem o výrobky je velký,“ popisuje Zuzana Holá.
Pokud máte ještě v živé paměti, jak páchla taška, do které vyteklo mléko z pytlíku, budete možná překvapeni dnešním zájmem o podobný zážitek. Právě tento výrobek je retro hit. „Nejvíce se lidem líbí například mléko v sáčku, u kterého lidé dokonce začali v různých internetových diskuzích probírat, v čem jej skladovat a podobně,“ popisuje mluvčí. Oblíbený je prý také třeba lunchmeat či dezert Metro.
A jestli předpokládáte, že retro potraviny kupují se slzou v oku pamětníci, budete vedle. Podle Lidlu je o retro výrobky zájem napříč všemi generacemi.