Kofola sladí stévií. A aspartamem navrch

23. 10. 2012

Sdílet

 Autor: Kofola.cz
Stévii výrobci používají jako vějičku na zákazníky. Část sladidel sice stévie nahradila, přesto dominují sladidla umělá, a to právě ta považovaná za nejškodlivější a nejobávanější.

Kofola sladí stévií – přesně tahle zpráva se letos v polovině února před časem objevila v deníku E15. Následoval výčet pozitivních vlastností stévie a zdůraznění faktu, že Kofola bez cukru je tak nyní slazena z přírodních zdrojů. Na našem trhu nadupaném aspartamovými nápoji to znělo jako neuvěřitelný krok dopředu, zvláště když od povolení stévie jako sladidla v EU uplynuly pouhé tři měsíce.

K tématu: Stévie: sladká tráva je třistakrát sladší než cukr

„Kofola KONEČNĚ přestala do Kofoly bez cukru přidávat zdraví škodlivá umělá sladidla a nahradila je STÉVIÍ!!!“ radovali se například debatující na serveru Zdravapotravina.cz. Ne tak docela… Opěvovanou „Kofolu se stévií“ jsem totiž v obchodě vyhledala a raději preventivně zkontrolovala její složení. Příjemné překvapení se bohužel nekonalo – část sladidel sice stévie nahradila, přesto nápoji dominují sladidla umělá, a to právě ta považovaná za nejškodlivější a nejobávanější: aspartam a acesulfam K.

Má nás Kofola za blbce?

Kde je ono slibované „slazení přírodou“? A nejde tak trochu o klamání spotřebitele? Do milé Kofoly jsem napsala e-mail, v němž jsem svoje zklamání vyjádřila: Nepřipadá vám trochu jako klamání spotřebitele, když uvedete na trh novinku „kofolu se stévií“, v níž je ve skutečnosti vedle stévie obsažen aspartam a acesulfam K? Chtěla jsem si tuto novinku koupit, ale rozhodně to neudělám. Tento přístup i výrobek je pro mě velkým zklamáním.“

Kofola na můj dotaz reagovala následujícím způsobem: „Na receptu kofoly, která by byla čistě přírodní, se pracuje. V současnosti naše laboratoř je schopna vyrobit kofolu tímto způsobem. Je nám líto, že se Vám náš krok k přírodnějšímu nápoji nelíbí. Snad se to v budoucnu změní.“

A jak se tento krok líbí vám? I když v tomhle případě určitě nejde o žádné porušování zákonů, příliš fér se mi takové jednání nezdá – kdo si nepřečte obal limonády, donese si domů místo stévie aspartam, což většina z nás asi nechce. O aspartamu konečně už bylo napsáno dost a dost – přestože je tato látka neustále znovu diskutována a propírána a někteří ji prohlašují za bezpečnou, většina soudných lidí se aspartamu raději vyhýbá. Přece jenom „riziko oslepnutí, poruch endokrinního systému, Alzheimerovy a Parkinsonovy nemoci, astma, rakoviny“ a nejméně 90 dalších problémů, které toto kontroverzní „éčko“ může údajně způsobit (Co způsobuje aspartam, http://nwoo.org, A. Strunecká, J. Patočka: Doba jedová ad.), je příliš velké. 

Čtěte dále: Aspartam je karcinogenní. Pravda, nebo lež?

Stévie jako lákadlo pro zákazníky

Stévie naproti tomu působí téměř jako „lék“ a mít ji uvedenou ve složení je pro výrobce zřejmě atraktivní. Podobně jako Kofola se totiž zachovala i firma Fan sladidla, která vedle jiných svých sladidel uvedla na trh také „stévii“. Stévii v uvozovkách, jelikož složení tohoto výrobku je následující: Erythritol, stévie, hydrogenuhličitan sodný, kyselina vinná, L-leucine. Očividně jde tedy ve skutečnosti jen o erythritol smíchaný se stévií, není to však překážkou toho, aby produkt hrdě nesl název Stevia a podtitulek – tak sladí příroda. Erythritol se sice vyrábí ze sloučeniny alkoholických cukrů (takže svým způsobem „přírodní“ je), ale co do vedlejších účinků může konkurovat ostatním sladidlům – tedy způsobovat alergie, průjmy, přírůstek na váze nebo syndrom dráždivého tračníku.

Zmíněné výrobky tak trochu připomínají známý „rybí salát s jogurtem“: Rybí saláty nazvané„s jogurtem“ jsou plné majonézy.

Je tak dost možné, že stévie se postupně stane marketingovým tahákem a řada společností bude označovat své výrobky jako „se stévií“ i v případě, že okolo ní sotva proběhly. Rovněž značka Jupík se rozhodla nově některé své výrobky sladit stévií – neboť, jak uvedla na serveru Marketingovenoviny.cz manažerka značky Alena Procházková, „Stévie je pro trh dětských ovocných nápojů zajímavou novinkou. Jupík je první nápoj pro děti se stévií u nás. Věřím, že si ho nejen díky tomu oblíbí kromě dětí i jejich maminky.“ Složení Jupíka jsem v obchodě rovněž zkontrolovala a přestože není slazen čistě jenom stévií, ke cti výrobce slouží, že neobsahuje umělá sladidla – v dětských nápojích by asi byl aspartam přece jen trochu silné kafe.

Čtěte téma: Dětská pitíčka: pod matoucími názvy se prodává zatraceně oslazená voda

Bude zajímavé sledovat, jak se ke stévii postaví ostatní společnosti a zda se někdy dočkáme skutečně „zdravě slazených“ potravin a nápojů. V současnosti je trend bohužel spíše opačný – umělá sladidla jsou laciná, aspartam je v ČR povolen a spousta výrobců nám tak jeho chuť cpe i tam, kde umělá sladidla nemají co dělat. Aspartam a jiná sladidla vedle svých jiných účinků totiž prokazatelně zvyšují chuť k jídlu, což je zřejmě důvodem, proč jsou do potravin přidávány v takové míře. Je to prosté – čím více sníme, tím více prodejce vydělá. Jde jen o další a téměř neviditelný způsob šizení zákazníka.

Čtěte téma: Potraviny „s cukrem a náhradním sladidlem“ – co je zase tohle za nesmysl?

Autor článku

Studentka VŠE, zapálená tenistka, běžkyně, milovnice koček, vaření a dobrého jídla.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).