Ať nás trápí cokoliv, bez předchozí telefonické domluvy bychom se v těchto dnech nikam vydávat neměli. Po telefonu nebo přes internet se ale teď i úspěšně ordinuje. Ordinace mají omezený provoz, nezřídka jsou zavřené úplně. I když je lékař přítomný, čekárna bývá zamčená. Zmapovali jsme, jak fungují různé lékařské specializace, kde se ordinuje a jaké návštěvy lékaře je lépe odložit.
Praktičtí lékaři
Odpovědi poskytl Petr Šonka, předseda Sdružení praktických lékařů.
Je mi špatně. Mohu k lékaři?
Lékaři teď vždy předem zavolejte. Pokud je to možné, vyřídí váš požadavek telefonicky, poskytne vám konzultaci ohledně vašeho zdravotního stavu. A pokud je to nutné, vyšetří vás, případně zajistí ošetření u nejbližšího kolegy, nemá-li sám dostatek ochranných pomůcek. Rozhodně ale nechoďte k lékaři bez předchozí domluvy po telefonu nebo mailu. Než svého lékaře budete kontaktovat, zvažte, zda je vaše záležitost skutečně nutná a není ji možno odložit na pozdější dobu.
Jak to funguje v čekárně, když k lékaři musím?
Čekárny praktiků jsou dle doporučení našeho sdružení zavřené. Je to proto, aby nedocházelo ke vzájemnému potkávání pacientů a naše čekárny se nestaly místem šíření nákazy. I proto je nutné lékaři předem zavolat a domluvit se na postupu. Aktuální informace o ordinační době a o tom, jak postupovat při kontaktování lékaře, zpravidla pacienti najdou na webových stránkách svých praktických lékařů.
Co teď musím odložit?
Momentálně se až do odvolání neprovádí preventivní prohlídky ani další činnosti, které lze odložit, například pracovně-lékařské prohlídky, a další posudková činnost, jako jsou řidičské a zbrojní průkazy.
Mění se pracovní doba?
Vzhledem k tomu, že počet ochranných pomůcek je omezen a není fyzicky možné vydržet v respirátoru pracovat déle než čtyři, pět hodin, mají lékaři doporučení zkrátit pracovní dobu. Je to také důležité proto, aby se zkrátila eventuální expozice personálu virem.
Co mám dělat, když potřebuji předepsat léky?
Snažíme se maximálně využívat elektronickou neschopenku a elektronické recepty, aby pacienti do ordinací vůbec nemuseli chodit. Léky pro chronické pacienty lze tímto způsobem na přechodnou dobu adekvátně zajistit. Pokud pacient nemá chytrý telefon nebo e-mail, pak hledáme jiný způsob předání, u starších lidí například prostřednictvím rodinných příslušníků, nebo tak, že vytištěné recepty odneseme 1× denně do nejbližší lékárny, kde si je pacient může rovnou vyzvednout.
Praktičtí lékaři pro děti a dorost
Odpovědi poskytla Ilona Hülleová, předsedkyně Sdružení praktických lékařů pro děti a dorost.
Jak se má zachovat rodič, když má dítě akutní potíže? Jsou nějaká všeobecná doporučení?
Rodiče vždy předem zavolají svému registrujícímu praktickému lékaři pro děti a dorost a domluví se se sestřičkou či lékařem na času, ve kterém přijdou do ordinace. Bez zavolání pacienty do ordinace nepouštíme. Většina lékařů pracuje za zamčenými dveřmi a pacienty si třídí dle potíží. Pořadí určuje lékař tak, aby první byli vždy ti nejzdravější a teprve na závěr pacienti s potížemi. Některé ordinace jsou vybaveny ochrannými pomůckami lépe a tyto ošetřují akutně nemocné děti. Eliminujeme tak možnost nákazy či onemocnění COVID-19, případně karantény u většího počtu dětských lékařů. To by mohlo způsobit problémy v síti ordinací a následně přetížení dětských oddělení nemocnic a dětských pohotovostí.
Co když jsou pro děti zapotřebí léky na předpis?
Pokud lze vyřešit problém či potíže bezkontaktně – telefonicky, e-mailem, přes Skype či telekonferencí, odesíláme eRecept. Totéž platí u léků, které píšeme dlouhodobě.
Mění se pracovní doba?
Dětští lékaři pracují v nouzovém režimu, dle vybavení ordinací ochrannými pomůckami. Mají jinak nastavené ordinační hodiny, nelze vydržet 8,5 hodiny v respirátoru či roušce, některé tak dlouho ani nechrání, a navíc máme nedostatek těchto pomůcek. Začíná se většinou preventivními výkony, následně ošetřením nemocných. Pokud nemáme ochranné osobní pomůcky, ordinujeme pouze bezkontaktně, za zamčenými dveřmi pro nemocné. Prevence děláme za přísných protiepidemických opatření.
Co když dítě potřebuje také specialistu (například alergologa), a ten je v současnosti nedostupný?
Rodiče se vždy mohou obrátit na svého registrujícího dětského lékaře. Ve většině případů jim poradí, jak dále postupovat. Pokud má možnost předepsat léky, které obvykle píše specialista, tak je pro pacienta napíše. Horší je situace, kdy je předpis léků omezen na specialistu. Nicméně i specialista by měl být přítomen v ordinaci a má stejnou možnost jako dětský lékař, tedy předepsat léky formou eReceptu.
Jak je to s preventivními návštěvami, které se týkají hlavně kojenců?
Preventivní prohlídky v poradně pro kojence provádíme nadále. Většinou začínáme ráno, kdy tam nejsou a nebyli nemocní, po řádném vydezinfikování a vyvětrání. Případně v ordinacích se samostatným vchodem, kdy je provoz zcela oddělen od provozu ordinace pro nemocné. V čekárnách jsme odklidili hračky a nadbytečné předměty. Při nedostatku dezinfekce zatím nemůžeme tuto dezinfekci a případně roušky dávat do čekáren pro rodiče a děti. Po každém pacientovi povrchy znovu opakovaně dezinfikujeme.
Stomatologové
Odpovědi poskytli prezident České stomatologické komory Roman Šmucler a Jan Stuchlík, vedoucí lékař a zakladatel Dentální kliniky Jan Stuchlík.
Bolí mě zub. Mohu k lékaři?
Do ordinací lékařů je třeba nejdříve zavolat. Podle Romana Šmuclera jsou teď lékaři už obvykle vybaveni ochrannými pomůckami a ordinace fungují, každá ale podle oboru a osobních možností. Například je třeba více šetřit ohrožené lékaře – tedy starší a nemocné. Akutní potíže stomatologové obvykle ošetřují a stejně tak ty, u nichž by prodlení způsobilo komplikace v další léčbě – například hluboké kazy, uvolněné výplně, jejichž ponechání by mohlo vést později k nutnosti ošetření kořenových kanálků atd.
Jak to funguje v čekárně, když k lékaři musím?
Ani u stomatologů netráví pacienti čas v čekárnách, aby se zamezilo setkání více osob. Jsou objednaní přesně na čas a mezi pacienty se nastavují delší přestávky kvůli dezinfekci. Například v Dentální klinice Stuchlík navíc každý vyplňuje anamnestický dotazník a je mu změřena teplota, aby se případně již v této fázi určil potenciálně infekční klient.
Mění se pracovní doba?
Především z důvodu omezeného počtu ochranných pomůcek má většina pracovišť omezenou pracovní dobu. Mezi pacienty se také domlouvají dostatečné časové rozestupy, aby byl dostatek času ordinaci před ošetřením dalšího klienta vždy vydezinfikovat a vyvětrat.
Co teď musím odložit?
Především estetické zákroky – bělení zubů, estetické fazety, chirurgické krytí zubních krčků. Omezený nebo zrušený provoz mají i pracoviště dentální hygieny.
Informace o COVID-19 na jednom místě
Onemocněni COVID-19 způsobuje koronavirus SARS-CoV-2, jehož epidemie vypukla na konci roku 2019 v Číně, v březnu 2020 byla WHO byla prohlášena za pandemii. Všechny naše texty ke koronaviru a COVID-19 najdete zde.
Specialisté (alergologie, gynekologie, ORL atd.)
Odpovědi poskytla Eva Hokrová, tisková mluvčí klinik EUC.
Potřebuji navštívit specialistu. Fungují jejich ordinace?
Některé ambulance v ČR fungují v omezeném režimu, jiné se zavřely v důsledku nedostatku ochranných pomůcek. Pacienti nejsou zváni na screeningová vyšetření, veškerá snaha směřuje k tomu, aby se i zde vše řešilo distanční medicínou, tedy například po telefonu. O tom informuje i Sdružení ambulantních specialistů na svých webových stránkách. Pacienti totiž často potřebují především recepty na léky, které nemohou předepsat praktičtí lékaři.
Ambulance specialistů klinik EUC, v nichž se sdružuje dvacet devět klinik v patnácti městech, se řídí doporučeními odborných společností a opatřeními Vlády ČR. Specialisté, pokud ordinují a nejsou z nějakého jiného důvodu mimo ordinace, jsou vybaveni osobními ochrannými pomůckami a v upraveném režimu pracují. Pokud mají pacienti akutní problém, lékaři EUC je vždy po dohodě ošetří.
Mění se pracovní doba?
Pracovní doba lékařů specialistů je většinou omezená. V EUC i na jiných místech funguje tzv. distanční medicína, kdy lékař s pacientem komunikuje telefonicky. To je vhodné vždy, když pacient nemá přímo akutní problémy.
Jak může fungovat ordinování po telefonu?
Kromě individuálního spojení se svým lékařem momentálně funguje bezplatně – a to dokonce pro všechny pacienty, nejen pro naše vlastní klienty – například Virtuální klinika EUC. Tady se přes jednoduchý formulář a následný odkaz přes e-mail pacient přihlásí do chatu s lékařem a může řešit svůj problém – nejen ten, který by se týkal koronaviru. A získat eRecept na své léky.
Může mi tedy eRecept předepsat i jiný lékař než ten, kterého běžně navštěvuji?
Jsou přípravky, které může předepsat pouze specialista, nikoliv praktický lékař. Je vhodné se o tom ale s praktickým lékařem domluvit. Pokud pacient obdrží eRecept od specialisty, není už nutné hlásit to praktickému lékaři. Vzhledem k probíhající pandemii koronaviru je cílem všech zdravotníků co nejvíce snížit počet návštěv v ordinacích. Díky tomu můžeme lék, který běžně předepisuje specialista, zajistit i my.
Fyzioterapeuti
Odpovědi poskytla Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka Fyziokliniky.
Mám zablokovaná záda. Pomůže mi teď fyzioterapeut?
Některá pracoviště fyzioterapeutů zůstávají otevřená díky tomu, že se tu včas vybavili ochrannými prostředky a hygienickými opatřeními. V době nouzového stavu navštěvují Fyziokliniku především pacienti s akutními bolestmi a ostatní vyčkávají, což je třeba zbytečné a trápí se bolestmi.
Co když se bojím přijít osobně?
Služby bývají dostupné díky telemedicíně – diagnostice a léčbě po telefonu – a pomocí videí. Při telefonické konzultaci s podporou videa terapeut probere s pacientem jeho zdravotní problémy, určí nejvhodnější postup léčby a doporučí režimová opatření i vhodné cviky na doma, které jsou podrobně zpracované na videích a dostupné online. Na Fyzioklinice se platí za třicet minut telefonického, respektive online vyšetření fyzioterapeutem 450 Kč.
Plastičtí chirurgové
Odpovědi poskytl Svatopluk Svoboda, plastický chirurg a vedoucí lékař, 1. kolínské sanatorium.
V jakém režimu teď funguje objednávání a provádění zákroků?
Na rozumných pracovištích, kterých je většina, se výrazně omezily konzultace. Vzhledem k výjimečnému stavu by nikdo neměl chodit k lékaři, pokud to není nezbytně nutné, a konzultace u plastického chirurga jistě mohou počkat. Žádný soudný plastický chirurg by v této době estetické operace provádět neměl. Jasné je i stanovisko společnosti plastické chirurgie, která rozhodně doporučuje tyto výkony odložit až do uklidnění této mimořádné situace.
Setkáváte se i s tím, že by klienti chtěli využít času a právě teď estetický zákrok podstoupit?
Většina pacientů naštěstí chápe, že provádět estetické operace v době, která výrazně hrozí závažnou nákazou, je nesmysl a hazard, a tak odložení zákroků chápou jako nezbytnou nutnost a respektují současnou situaci. Samozřejmě, že pár nezodpovědných se vždycky najde, ale takový už je život.