Na vlně bio trendu kvalitního a hlavně ekologicky šetrného života se nese stále více Evropanů. Není divu, že zájem o něj roste také v Česku. Po biopotravinách, které se stále více zabydlují v běžném nákupním košíku spotřebitelů, se na trhu usídluje také bio kosmetika.
Poptávka po kvalitní péči
Stále více našich zákazníků sahá po biokosmetice, protože přemýšlejí nad tím, jak žít ekologicky a v souladu s přírodou,
popisuje Lenka Radiměřská, majitelka obchodu s certifikovanou přírodní a bio kosmetikou. Podle ní tuto kosmetiku kupují lidé bez ohledu na věk, sociální nebo ekonomické zařazení. Spojuje je, že stejně jako se snaží dobře jíst, chtějí i o sebe kvalitně pečovat,
dodává.
Zákazníkovi, kterému není lhostejná kvalita potravin, jejich složení a původ, by mělo záležet také na tom, jakou kosmetiku používá v péči o svou pokožku. I zde totiž platí, čím méně chemie, umělých syntetických surovin a podobných „vylepšujích látek“ obsahuje kosmetický výrobek, tím lépe pro jeho zdraví,
říká Laďka Petrjánošová z firmy Míča a Harašta vyrábějící certifikovanou přírodní a bio kosmetiku. Přírodní a bio kosmetika je součástí zodpovědného životního stylu,
je přesvědčena Adéla Zrubecká, diplomovaná aromaterapeutka a spolumajitelka firmy Nobilis Tilia.
Je tu však háček. Zatímco biopotraviny jsou přísně kontrolovány ze strany státu a jejich kvalitu hlídá zákon, u přírodní a bio kosmetiky žádná takto přísná legislativní ochrana neexistuje. Výrobci kosmetických prostředků mohou v současné době libovolně použít zkratku bio nebo slova přírodní, ekologický, popřípadě jejich cizojazyčná analoga bez nutnosti certifikace,
vysvětluje MUDr. et. Mgr. Petr Svoboda, Ph. D., specialista na hygienu a preventivní lékařství, který se podílel na přípravě českého certifikátu přírodní a bio kosmetiky. Spotřebiteli se tak snadno může stát, že si v dobré víře koupí kosmetický produkt s označením bio, a ve skutečnosti za své peníze získá chemický výrobek.
Řešením je nakupovat certifikovanou přírodní kosmetiku. Česká značka Certifikovaná přírodní kosmetika (CPK) zaručuje kvalitu a opravdu přírodní původ surovin, ze kterých jsou kosmetické přípravky vyrobeny. Zahraniční obdobou tohoto certifikátu jsou označení BDHI, EcoCert, Soil Association Organic Standart, Charte Cosmebio, BIO ECO Cosmesi a SANOLL. Certifikovány jsou zatím zejména tyto výrobky českého původu rostlinná mýdla, tělové a masážní oleje, koupelové soli a přísady do koupelí, oleje a balzámy na rty, pleťové vody a esenciální oleje a jejich směsi. Přísné normy standartu CPK splnilo 36 výrobků firmy Nobilis Tilia, 23 produktů od firmy Míča a Harašta a 79 od společnosti Botanicus. Certifikované bio kvality dosáhlo 30 výrobků od Nobilis Tilia a 29 od společnosti Míča a Harašta.
Žádná chemie, čistá příroda
Koupíte-li si tělový krém s CPK logem, můžete si být jisti, že výrobek neobsahuje syntetické sloučeniny, látky s podezřením, že negativně ovlivňují lidské zdraví a suroviny, jejichž výroba nadměrně zatěžuje životní prostředí,
říká Kateřina Čapounová z PRO-BIO ligy. Důležité však podle ní je, aby si spotřebitel vybíral přírodní kosmetiku. Skutečnost, že výchozí přírodní surovina byla v bio kvalitě, je jistou nadstavbou. Hlavní je, že výrobek neobsahuje chemické látky,
dodává. Bio původ suroviny navíc zaručuje, že pochází z ekologicky šetrného zemědělství, ve kterém se nepoužívají chemické přípravky, umělá hnojiva a stimulátory. Není to nic jiného, než jak hospodařili naši předci,
popisuje Ing. Dana Hradecká, spoluzakladatelka bio zahrad Botanicus v Ostré.
Přírodní kosmetika nesmí obsahovat složky z geneticky modifikovaných surovin, žádné chemické látky, tedy parafín, vazelínu a další produkty z ropy. Zakázány jsou rovněž syntetické vonné, konzervační a barvicí látky. Stejně tak se nesmí používat suroviny z mrtvých zvířat, živočišný kolagen a glycerin, vorvaňovina, norkový tuk a další. Povolený je pouze včelí vosk a deriváty lanolinu. Současně výrobky ani suroviny, ze kterých jsou vyrobeny, nejsou testovány na zvířatech.
Biokosmetika neobsahuje nejznámější alergeny, tj. řadu konzervačních látek včetně thiazolinonů. Jsou zakázána syntetická barviva nebo parfémy. Nelze používat většinu syntetických emulgátorů nebo stabilizátorů,
vysvětluje Svoboda. Běžná kosmetika obsahuje sice povolené látky, ale zároveň rizikové chemické látky, které mohou vyvolat různé alergie, vyrážky a nepříjemné reakce.
Bio mýty stále trvají
O přírodní kosmetice panují různé předsudky. Jedním z nich je, že přírodní kosmetika snadno podléhá zkáze. Pravdou je, že přírodní kosmetika neobsahuje umělé konzervanty, a tak nevydrží několik let, avšak neplatí, že by se rychle kazila. Je však lepší ji uchovávat v chladu a temnu, ideálně v ledničce, pak vydrží bez problémů několik měsíců.
Část spotřebitelů domnívá, že přírodní kosmetika je méně účinná než běžná s obsahem chemických látek. Paradoxně účinnými látkami v běžné kosmetice jsou právě přírodní látky. Například velmi často používaný retinol není ničím jiným, než vitamín A,
říká Radiměřská. V certifikované přírodní kosmetice jsou však obsaženy pouze přírodní látky, například místo parafínu a ropných produktů se používají rostlinné oleje. Do jisté míry není tato kosmetika ničím jiným než návratem ke zkrášlovacím receptům babiček.
Dále neplatí, že by certifikovaná přírodní kosmetika byla agresivní, naopak je vhodná i pro malé děti. Bio kosmetiku by měly vyhledávat osoby se zvýšenou citlivostí pokožky, což lze vztáhnout i na děti. Nelze však prohlásit, že bio kosmetika je prosta možnosti rozvoje alergie nebo iritace, pouze riziko v jistém směru dále omezuje,
dodává doktor Svoboda. Pokud však spotřebitel má alergii na konkrétní rostlinu, měl by se jí vyhýbat i v kosmetice, jinak mu hrozí nepříjemná reakce.
Obavou mnohých spotřebitelů je také příliš vysoká cena certifikované přírodní kosmetiky. V současnosti je na trhu mnoho druhů kvalitní kosmetiky, domácího i zahraničního původu, v různých cenových relacích. Nemusí nutně platit, že by certifikát zákonitě znamenal vysokou cenu. Na druhé straně u této kosmetiky investuje spotřebitel do čistě přírodního původu surovin a hlavně do svého zdraví. U nás bohužel stále platí, že když si chce žena udělat radost, sáhne častěji po běžné kosmetice a už tolik nepřemýšlí nad důsledky svého chování, na druhé straně roste počet zákazníků zodpovědných k sobě i přírodě,
uzavírá Lucie Radiměřská.