Někteří výrobci klamou zákazníka. Zboží zabalí do veliké krabice, kelímku, sáčku… a uvnitř najdete malý podíl výrobku samotného, zato spoustu vzduchu.
Časopis dTest spustil proto v loňském roce kampaň Vzduch, zaměřenou na výrobky prodávané v nadměrných obalech. Současně vyzval spotřebitele, aby pomohli ukázat na případy takových výrobků a zasílali do redakce jejich fotografie i další informace. Nyní na svých webových stránkách www.dtest.cz/nadmerne-obaly zveřejňuje databázi „vzdušných“ výrobků.
Je to klamání spotřebitele
Sáčky, dózy i krabice, do kterých by se vešlo někdy o polovinu, někdy i několikanásobně více prodávaného obsahu. Na pultech obchodů se s tím setkal už asi každý. Z pohledu výrobců a dodavatelů je důvod zřejmý: větší obal je na pultech nápadnější, je na něm více místa pro obchodní sdělení a hlavně budí zdání, že si spotřebitelé za své peníze odnášejí výrazně více výrobku, než tomu ve skutečnosti je. Výrobci také někdy využívají jednu velikost obalu (například u potravinových doplňků) pro produkty, které mohou mít různý objem.
„Pokud se na danou záležitost podíváme z pohledu zákazníka, nemůžeme s takovou praktikou souhlasit,“ říká spolupracovník časopisu dTest Jan Richtr. „Jedná se podle našeho názoru často o klamavou praktiku, které se výrobci podle zákona nesmějí dopouštět,“ dodává. Časopis dTest nechce toto nežádoucí chování tolerovat, a proto spustil průběžně doplňovanou databázi, která na výsledky klamavých praktik poukazuje.
Problematiku nadměrných obalů řeší v České republice zákon č. 477/2001 Sb., o obalech. Tento zákon mimo jiné stanoví, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby hmotnost a objem obalu byly co nejmenší. Zdánlivě je tento problém legislativně podchycen, uvedl časopis dTest při zahájení akce Vzduch. V praxi je to ovšem obtížnější. Šéfredaktorka časopisu dTest Ida Rozová vysvětluje: „Porušení této povinnosti u nás může být pokutováno pouze tehdy, dopustí-li se takového deliktu osoba, která na trh uvádí obal, tedy podnikatel, který dováží či vyrábí a prodává samotné obaly, a nikoli již podnikatel, který obal koupí a výrobek dodá do obchodní sítě.“ Praktiky prodejců by proto neměly zůstat bez povšimnutí.
Kupujete potraviny ve zbytečně velkém obalu?
V databázi dTestu je už na padesát výrobků prodávaných v obalu, který je jim značně velký. Často se jedná o potravinářské výrobky, doplňky stravy a podobně. Sušenky, krupicové kaše, mléčné výrobky, kakaové prášky, kukuřičné lupínky, čaje…
Čtěte také:
Loga na potravinách: Průvodce zmateného spotřebitele
Údaje na obalu potravin musí být možné prokázat
Pokud máte dojem, že taky platíte za vzduch a že vás někdo tak trochu tahá za nos (nebo peněženku), můžete do galerie rovněž přispět. (Své podněty můžete poslat buď na e-mailovou adresu vzduch@dtest.cz, případně přímo na webové stránce www.dtest.cz/nadmerne-obaly.)
„Problematika má rovněž aspekt ekologický,“ připomíná Jan Richtr. „Na výrobu se spotřebuje zbytečně velké množství obalového materiálu a kamiony pak vozí poloprázdné krabice. Velké množství obalů je třeba v lepším případě recyklovat, v tom horším končí na skládkách.“
Co vy na to? Neměly by obaly odpovídat obsahu?