Řešením jsou specializované vinotéky, ale i nákup vín přímo u pěstitelů vinné révy a producentů vína. Řada z nich umí svá vína dovézt ke konečnému spotřebiteli nebo na místa, která jsou pro vzdálenější zájemce dostupnější.
Co se dozvíte v článku
Forma podpory menších vinařů a jejich kvalitních vín
Zejména nákup vín od menších a středních vinařů lze také považovat za formu pomoci producentům vín. Z nich někteří, a to především ti menší, jsou stejně jako výrobci piva a dalších produktů spojených se společenskými a kulturními aktivitami výrazně postiženi koronavirovými regulacemi.
Mnozí naši vinaři přitom nabízejí velmi kvalitní vína, což lze dokumentovat opakovanými úspěchy z tuzemských, ale i světových degustačních soutěží. Jedním z veřejně nejznámějších je Vinařství Josef Valihrach Krumvíř, několikanásobný držitel titulu Vinař roku.
Tuzemské i mezinárodní úspěchy
Uvedené vinařství je přitom velmi úspěšné nejen v ČR, ale také na mezinárodní scéně. Letos například zvítězilo víno od Valihrachů v celosvětové prestižní soutěži Chardonnay du Monde 2020 a získalo zlaté medaile ze světových soutěží Concours mondial de Bruxelles, velké zlaté a zlaté medaile z Concours International des Vins Lyon nebo Ice Wine du Monde.
Kromě „klasických vín“ produkuje vinařství také sekty, v současné době je v prodeji dvanáct druhů a celková produkce dosáhla už pěti tisíc litrů. Na Silvestra si tak není nutné připíjet jen všeobecně známou „Bohemkou“. Produkty Vinařství Valihrach lze zakoupit mimo jiné ve sklepu a vinotéce v obci Kašnice, nabídku produktů včetně kontaktů a možnosti objednávek lze najít na webu vinařství Valihrach.
Kupujte víno s „příjmením“
Tuzemské vinaře na bázi rodinných firem a firem zaštiťuje Vinařská asociace ČR (VA ČR) a právě Josef Valihrach je jejím předsedou. Základním cílem asociace je přitom hájit zájmy vinařů na domácí i celoevropské úrovni, a i proto je VA ČR členem celoevropské sítě nezávislých vinařů CEVI. Cílem je však také osvěta spotřebitele, které se mimo jiné věnuje člen vedení asociace Jiří Maděřič (na úvodním snímku).
Podle něj by si měli spotřebitelé vybírat vína podle příležitosti, při jaké jej hodlají konzumovat. Například suchá vína jsou podle vinaře vhodná spíše k jídlu, zatímco ta sladší spíše při společenských událostech.
Nejvhodnější je přitom podle něj kupovat víno od vinařů, které spotřebitel zná. „Malí a střední vinaři se většinou nestydí uvádět na etiketě své vlastní příjmení, což kromě zaručeného původu vína také představuje konkrétní podporu takových vinařů i podporu jejich péče o krajinu,“ zdůrazňuje Jiří Maděřič.
Jak poznat skutečně tuzemské víno
Při zkoumání značení vín je ovšem vhodné podívat se i na druhou stranu etikety, kde lze zjistit, odkud vinné hrozny k výrobě vína pocházejí, a zdali tak nebylo do ČR dovezené víno v naší zemi pouze stočeno a lahvováno. V takovém případě totiž nákupem vína nepodporujete naše vinaře, ale pouze obchodní byznys.
Mnohá vína prodávaná na našem trhu totiž z tuzemských vinných hroznů nepocházejí, i když to tak na první pohled podle přední strany etiket vypadá. Faktem ale je, že ČR není a ještě dlouho nebude v produkci vína soběstačná, takže většina hroznů nebo vína k dalšímu zpracování se musí do naší země dovážet.
Přívlastky nejsou všechno. Hlavní je, kdo víno vyrobil
Kvalitní víno se také podle Jiřího Maděřiče nepozná podle různých přívlastků, jako je „víno s přívlastkem“, „výběr z hroznů“ a podobně. Tyto přívlastky totiž označují pouze stupeň vyzrálosti hroznů a vycházejí z germánského označování vín podle množství cukru. To má sice vliv na potenciální obsah alkoholu, nemusí ale garantovat vyšší kvalitu výsledného produktu.
„Množství našich vinařů dokáže udělat velmi kvalitní víno ze zemských hroznů, stejně tak ale lze víno z výběru hroznů o vyšší cukernatosti zkazit. Názvosloví vín tak může být pro orientaci spotřebitele složité, a právě proto platí, že není zas tak důležité, jak vysokým přívlastkem je víno označeno, ale spíše to, kdo to víno vyrobil,“ zdůrazňuje Jiří Maděřič, který je sám také výrobcem vín. Více o výrobě vína i o nabídce jeho produktů se lze dočíst na webu vinařství Maděřič.
Vinaři hledají nové způsoby distribuce
Současná doba osobním kontaktům příliš nepřeje a víno se stále častěji prodává prostřednictvím e-shopů a rozvážek ke konečnému spotřebiteli, což činí i oba zmiňovaní vinaři. Nicméně pro zvyšující se kulturu konzumace vín je setkání s vinaři nejen zážitkem, ale právě i zdrojem poznávání vín a ochutnání produktů, které v tržní síti, ale často ani ve vinotékách, spotřebitel nenajde.
„Distribuce vín za zákazníkem je určitě cesta, se kterou musíme počítat. Na druhou stranu si ale také myslím, že pokud budeme brát potravinu jako službu, ztrácíme tím vazbu na její původ. A pak bude mnohem jednoduší trh s potravinami ovlivňovat z pozice velkých firem, na což my nemáme čas,“ podotýká Josef Valihrach mladší. A to zdaleka neplatí jen pro víno.