Za co vlastně platíme, když si kupujeme ledový čaj? Časopis dTest poslal do laboratoře jednadvacet černých a zelených ledových čajů s příchutí citrónu či limetky. Téměř polovina testovaných výrobků obsahovala extrémně nízké množství čajového extraktu či dokonce vůbec žádný. Chybějící chuť čaje výrobci dohánějí cukrem či umělými sladidly.
Čaj pijeme kvůli jeho lahodné chuti i látkám v něm obsaženým, které mají povzbuzující a antioxidační účinky. dTest zjistil, že mnohé nápoje, prodávané v obchodech pod označením ledový čaj, žádné látky typické pro čaj neobsahují, nebo pouze ve stopovém množství. „Výsledky testu svědčí o snaze výrobců čaj maximálně naředit. V případě černých čajů jsme ani u těch nejkoncentrovanějších neobjevili charakteristických složek čaje více, než kolik by odpovídalo jedné porci čaje zalité litrem vody. Pouze u jediného z testovaných výrobků, zeleného čaje Rauch Nativa Green Tea Lemon, jsme mohli konstatovat, že obsahuje více čajového nálevu než vody,“ shrnul výsledky testu Daniel Pavlis, vedoucí redakce časopisu dTest.
Co je vlastně ledový čaj?
Čaj, tedy skutečný čaj z čajovníku, je oceňován pro svoji chuť, vůni i povzbuzující a zdravotní účinky. Významnou složkou čaje je kofein, který u jednotlivých druhů i v závislosti na způsobu zpracování značně kolísá. Konzumenti oceňují také flavonoidy (polyfenoly), jimž je přisuzován podpůrný a preventivní účinek rakoviny, srdečně-cévních a degenerativních onemocnění a poškození jater. Čaj je také prospěšný v prevenci zubního kazu pro obsah fluoridů.
Dalo by se ovšem říci: Ledový čaj – to je jiná káva. Pro takto označený výrobek platí pouze to, že by měl obsahovat určitý extrakt čaje, není ale dáno jeho množství. Podle potravinářských inspektorů jsou proto tyto výrobky často jen přeslazenými limonádami s minimální stopou čajového extraktu a kofeinu.
Navíc mezi hlavní způsoby falšování potravin podle serveru ministerstva zemědělství bezpečnostpotravin.cz patří úplná nebo částečná náhrada drahé suroviny za levnější. Jedním z příkladů tohoto falšování je právě snižování obsahu čajového extraktu v „čajových“ nápojích, kdy výrobce nedodrží ani vlastní údaje uvedené na obalu.
K jakým závěrům došel v testovaných ledových čajích časopis dTest?
Test odhalil problémy s deklarací na obalu
- Tři výrobky neměly vůbec uvedený podíl čajového extraktu, byť takovou informaci musí uvádět.
- U dalších se ukázalo, že na uvedené údaje není spolehnutí. Někteří výrobci deklarují na etiketě tak nízký obsah čajového extraktu, že jej nelze ověřit ani nejmodernějšími vědeckými postupy (černý a zelený ledový čaj Kaufland /San Terra).
- Černý čaj Pfanner Ice Tea Lemon-Lime naopak slibuje 90 % čaje, což zhruba odpovídá 0,9 % obsahu čajového extraktu. Podle měření laboratoře však obsahuje 0,4 %, tedy méně než polovinu.
- Větším než skutečným množstvím extraktu se chlubí i černý čaj Tesco Ice Tea Lemon a výrobek Aquila Tea.m Zelený čaj se šťávou z citrónu.
Zdroj: dTest
Pátrání po stopě kofeinu
Laboratoř hledala v nápojích mimo jiné kofein – a našla. „Kofein objevila laboratoř i v těch nejhorších z testovaných výrobků, ovšem ve stopové koncentraci okolo jednoho miligramu v litru (tedy stonásobně méně, než v běžném čajovém nálevu),“ uvádí dTest. Kofein však lze přidat do jakéhokoli nápoje i synteticky, proto byla pro posouzení „čajovosti“ klíčová přítomnost theobrominu. Ten laboratoř ve čtyřech případech nenašla vůbec, v dalších byly hodnoty jak kofeinu, tak theobrominu extrémně nízké. Nejhůře skončily v testu výrobky privátních značek obchodních řetězců (Kaufland, Spar, Tesco, Albert), a to jak v případě černých, tak i zelených ledových čajů.
„Ceny ledových čajů se zdají být nízké, dokud si neuvědomíte, že namísto čaje platíte za vodu s cukrem či sladidly. Spočítali jsme, kolik stojí litr hypotetického čaje obsažený v lahvi nápoje s názvem ledový čaj. Litr čajového nálevu naředěného v nejlevnějším testovaném výrobku Tesco Ice Tea Green Tea + Citrus by vás vyšel na 1063 korun,“ upozorňuje Daniel Pavlis.
Podobná situace, kdy draze platíte oslazenou vodu, panuje například i u nápojů určených dětem, jak jsme upozornili v článku Dětská pitíčka: pod matoucími názvy se prodává zatraceně oslazená voda.
Nedostatek čajové chuti ve výrobcích podle dTestu do jisté míry překrývá cukr či umělá sladidla spolu s citrusovou příchutí. Testované čaje obsahovaly průměrně 64 gramů cukru v litru, tedy více než dvanáct pětigramových kostek, což představuje téměř dvě a půl kostky na šálek. V senzorickém testu se hodnotitelům zdály nejsladší výrobky obsahující umělá sladidla. „Nízký až žádný obsah čaje spolu s použitím levných umělých sladidel jako aspartam či sacharin měly za následek přeslazenou chuť a vyšší míru cizích pachutí,“ shrnuje výsledky senzorické zkoušky Daniel Pavlis.
Zdroj a více informací: dTest