Lékaři na telefonu řeší stovky dotazů. Koronavirus ale není hlavní téma

20. 4. 2020

Sdílet

Lékařské telefonické linky i online medicína mají napilno. Koronavirus zajímá ale jen každého desátého volajícího. Nejčastěji konzultujeme svůj aktuální zdravotní stav, ale i potíže se spánkem.

Počty volajících na různé nonstop linky stoupají strmě. Třeba konzultační linku Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR (ZP MV ČR) Lékař na telefonu volá pětinásobně více lidí než dřív. Zatímco za celé loňské první čtvrtletí bylo na lince vyřízeno 1023 hovorů, letošní první čtvrtletí přineslo již 4526 telefonátů. To jsou téměř dvě třetiny hovorů, vyřízených za celý minulý rok. Velký zájem potvrzuje i Virtuální klinika EUC.

Lékaři na telefonu jsou teď nutností

„Když jsme před dvěma lety linku spouštěli, ani jsme netušili, o jak vizionářský krok se jedná. Klienti postupně získali důvěru ve služby Lékaře na telefonu a dnes, v době koronavirové infekce, se na ni obracejí stále častěji. K násobnému nárůstu volajících došlo právě v průběhu března, kdy se lidé začali častěji a detailněji informovat o karanténních opatřeních a nemoci COVID-19 samotné,“ uvádí generální ředitel ZP MV ČR David Kostka s tím, že v této formě asistenčních služeb a distanční péče bude pojišťovna rozhodně pokračovat.

Virtuální klinika EUC, která spustila svůj provoz pro kohokoliv, nejen své pacienty, v březnu, zájem o telefonické konzultace potvrzuje také. Podle jejího manažera Daniela Soukupa sem běžně volají stovky pacientů denně. Přes jednoduchý formulář a následný odkaz přes e-mail se přihlásí do chatu s lékařem a mohou řešit svůj problém.

Co nás zajímá nejvíc

Nejčastěji kontaktujeme telefonické linky proto, abychom konzultovali svůj aktuální zdravotní stav. Toto volání tvoří na lince ZP MV ČR až tři čtvrtiny všech hovorů. Lékaři na telefonu se věnují také podrobnějšímu vysvětlování medicínských pojmů (až 4 % dotazů) nebo dotazům ohledně problematiky úhrad zdravotní péče (1,5 % dotazů). 

 „S našimi lékaři pacienti nejčastěji řeší dermatologické a urologické obtíže, bolesti v krku, kašel, bolesti hlavy, alergologické problémy, jako jsou zarudlé oči, rýma. Konzultují také stres a problémy se spánkem,“ uvádí Daniel Soukup, jaká jsou nejčastější témata hovorů na Virtuální klinice EUC.

COVID-19 jako okrajové téma

Zajímavé je, že obavy z nového typu koronaviru už nejsou hlavním tématem, kvůli kterému se pacienti ozývají. Přímo nemoci COVID-19 a jejích souvislostí se týká jen asi každý desátý hovor na lince ZP MV ČR. I Daniel Soukup potvrzuje, že koronavirus je jako téma spíše okrajový – na EUC Virtuální klinice zajímá asi jen 6 % volajících lidí.

Nejvíce jsou telefonické linky vytížené v pondělí, obvykle mezi osmou a desátou hodinou dopoledne a později od čtrnácti do sedmnácti hodin. Zájem o poradenství po telefonu mají volající napříč všemi věkovými skupinami, o něco častěji starší generace a maminky malých dětí. 

Praktici ordinují vzdáleně

V provozu ale nejsou jen obecné lékařské linky, kam může zavolat s dotazem kdokoliv. I praktičtí lékaři z velké části přesunuli svou činnost před počítače a k telefonům. Podle předsedy Sdružení praktických lékařů Petra Šonky teď poskytne průměrně praktický lékař denně péči asi padesáti osmi pacientům, z toho jen osmi vyšetřením přímo v ordinaci, ostatním ve vzdáleném režimu.

 „To je standardní počet, o jaký pečujeme i v dobách míru,“ doplňuje lékař. „Jsme na svých místech a o potřeby našich pacientů se dokážeme postarat. Počty kontaktů a vystavených receptů o tom hovoří jasně, stejně jako fakt, že pacienti nehledají péči jinde, například v nemocnicích.“

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).