Jak se ta strašlivost skloňuje? Já si nemyslím, že to může být nesklonné. Takže "Lesk a bída oupnkárdu", "oupnkarty" nebo "opencardy"? Takovéhle anglické názvy jsou v češtině naprosto nevhodné, ale nikomu to asi nevadí. (PS. Jeden z asi 20 významů slova Card v angličtině je "šprýmař, filuta".)
1. při podání online žádosti nemůžete zadat email obsahující podtržítko. proč?? já fakt takovou adresu mám a chci ji používat
2.
> Při ztrátě Opencard se na novou kartu snadno nahraje duplikát již jednou zakoupeného kuponu apod.
ano, ale po dobu do vystavení duplikátu jezdíte za jízdenky, protože nic jako dočasná náhradní karta neexistuje. (české dráhy ji kupodivu mají)
O prisernem boji s byrokratickou hydrou pri vyrizovani opencard. Ja jsem si o ni v klidu zazadal, fotku jsem tam hodil starou vystrizenou ze stare tramvajenky, prisla mi postou, v klidu si ji nabijim platebni kartou pres internet a jsem spokojen. Ono, kdo chce psa bit, hul si najde, ze.
Nojo, ale já se třeba prostě bojím platit přes internet. Nedělám to nikdy. Proč bych musel, nebo měl?
Prostě tomuhle nedůvěřuju a jedinou kartu, kterou mám je k bankomatu. Možná si řeknete, že jsem blbej paranoik. Možná ale mám právo na svůj názor a myslím že nám právo nebýt k tomuhle nucen.
Navíc, proč bychom měli směřovat ke stavu, kdy každá platba snad i za použití hajzlíku bude někde ukložena s mými údaji (nebo s číslem mé platební karty, což je v podstatě totéž). Myslím že je správné se tomuhle stavu co nejvíce bránit.
Jako možnost, klidně (například pro pisatele příspěvku na který odpovídám) Jako povinost NE!
Problem cislo jedna jsem vyresila snadno a rychle. Na opencard jsem nalepila papirovy stitek a na ten napsala, do kdy plati.
K prokazani veku pouzivam obcanku, ale hlavne to po me uz hodne let nikdo nechtel.
Takze ja se rozciluju jen jednou rocne, kdyz nechapu, proc k dobiti potrebuju ucet, na kterem uvadim i sve jmeno a prijmeni, ktere nemusi mit nic spolecneho se jmenem na karte. Ja chci dat DPP penize, tak proc se me znovu pres internet pta na osobni udaje?
Porad ctu z oficialnich mist jak je karta lepsi a pohodlnejsi.
Tak se na to podivame. Neco uz bylo v clanku zmineno.
- Na opencard opravdu nemam sanci poznat do kdy plati. Umocneno je to jeste tim, ze neplati po celych mesicich ale v 30-ti dennich intervalech. brzo se tak "rozjede" s mesicnim intervalem a platnost bude od nejakeho dne v mesici do nejakeho dne v dalsim mesici nebo jen v temze mesici (dobijete prvniho ale uz 31. vam neplati).
- Dobit jde jen v predprodejich, kde jsou neskutecne fronty. Papirovy kupon sel koupit bez fronty v kazde trafice nebo na poste.
- Dobit jde teoreticky pres internet. Musi se ale nasledne potvrdit u nejakeho automatu. Proc proboha? Kdyz si dobijete kredit do mobilu, take to nemusite chodit potvrzovat do telefonni budky. Dokonce nemusite mit kartu vubec v telefonu a presto se vam kredit pripise.
Dokonce je omezena doba, po kterou jde dobiti v automatu overit. V dobre vire si tedy dobijete vecer doma a rano vam automat kredit neprizna, protoze propadla lhuta pro potvrzeni.
- Jedna se o skryte zdrazeni diky 30-ti dennim intervalum. U papiroveho kuponu stacilo jich koupit za rok 12 (v pripade ze pouzivate mesicni). U opencard musite dobit 13x.
- Karta plati 4 roky, pote musite podstoupit kolotoc se zadosti a nasledne vyzvednutim nove. Stara prukazka mela platnost 10 let.
Nakonec jeste otazka. Co je na te karte "OPEN" kdyz je to cele naprosto nepruhledne a uzivatelsky znacne nepohodlne? A kde jsou ty slibovane vyhody oproti papirovemu reseni?
Pres internet nejde dobit jen teorericky, ale i prakticky.
Inu, kdo chce, hleda zpusoby, kdo nechce, hleda duvody.
A proc se musi jit k validatoru? Protoze kupon je FYZICKY nahrany na kartu, aby jen slo precist i bez pripojeni k internetu. Pokud vymyslite zpusob, jak toto zaridit "pres internet", jiste budete brzy bohaty, neb toto reseni DPP jiste rado odkoupi. Srovnani s mobilem je zcela zcestne, to je jako byste si chtel na dalku nabijet starou telefonni kartu (takovou tu s chipem na ktere byly prednabite impulsy, pokud to jeste vubec existuje).
Protoze pripojeni k internetu nemate ve vlaku, v metru, atd. Navic online overovani je daleko pomalejsi a bylo by podstatne narocnejsi na spolehlivost. Coz je docela problem ve chvili kdy potrebujete zkontrolovat kartu celemu vlaku ci vsem nastupujicim do primestskeho autobusu. Hlavne ze vy jste odbornik na tunely, ze...
Dyt staci, aby overovaci od DPP meli databazi karet a obnovili ji jen pri jizde na povrchu.
Kupon bude aktivni v systemu a jen se overuje jeho patreni k cislu karty, jednoduche a v pripade kontroly treba muze kupon pro jistotu prehrat a ne zbytecne budovat terminaly se siti, kdyz 3G od operatoru jiz je davno pripadne jina terchnologie na zakazku.
Pak nutne muze vzniknou nejaka prodleva mezi koupi kuponu a aktualizaci te databaze overovacu. No to by zase bylo revu, co je to za bordel, ze si koupim kupon a muzu na nej cestovat treba az hodinu.
Jinak 3G od operatoru samozrejme je. Ovsem za penize... A mate tuseni, kolik tech zarizeni by bylo potreba takto aktualizovat a platit pro ne datove prenosy?
ano, ale nikdo se nejspíš nepokoušel kuli tramvajím vymýšelt novou abecedu. Kontrolor nemůže být déle jak 5 minut v tunelu metra, a mimo tunel může být uplně snadno připojení k síti. V regionálních busech je asi trošku horší situace - ale stejně, kdyby si člověk dobil kupon a věděl, že se může stát, že ještě 2 hodiny se mu bude moct stát, že nepujde ověřit platnost - nevim, ale čekal bych, že si člověk bude kupovat lístek chvilku dopředu.
ale to by bylo moc složité. Co třeba při každém dobití vygenerovat potvrzovací kod, který v kombinaci s identifikací karty mohl během těch dvou hodin prokázat platnost jízdenky...
ok. 15 let staré technologie jsou moc pokročilé. omlouvám se.
ja zapoměl, že žijeme v 18. století(nebo v kolikátém) Pošta a železnice je zmodernizovaná, takže funguje o trošku rychleji(ale naprosto stejným způsobem), DaVinviho vynálezy byly realizovány, a díky atomovým bombám máme počítače, které se dnes využívají spíše jen pro plýtvání lidským časem, než k něčemu užitečnému. protože k užitečným věcem se použít nemůžou.
Clovece vy jste dreveny az to neni mozne. Vsechny tyto "problemy" uz dvacet let zpatky(tehdy jsme tu jeste platili slozenkami poste) bankovni sektor. Dnes mate mj. i moznost mobilni konektivity a chytrych cipu a o to je to vse jednodussi.
1. Je signal a karta se overi. Pokud se nepodari dejme tomu do 10s pokracujem overenim proti offline kopii.
1. V pripade ze neni signal overi se proti offline kopii databaze v terminalu.
2. V pripade ze neni karta v offline kopii, tak si terminal uchova operaci ve fronte k online provereni az bude mit signal a provede se na miste zapis o podezreni aby byro luza dostala nazrat.
Dvojka je uz vysoce nepravdepodobny pripad.
Sync offline databaze bych delal jednou denne. Vsak tech dat neni tolik.
Vzhledem k tomu ze drzitel karty je znam, da se pozdeji uhanet a taky to tak dopravni podnik dela.
V pripade poskozeni rfid cipu v karte se karta overi zadanim cisla ktere je napsane karte do terminalu.
Prenosy pres gprs provadi napriklad jisty dopravni podnik online sledovani vsech svych autobusu. I kdyby se platily zakladni tarify pro soukrome osoby je to velmi ale velmi zanedbatelna polozka. Predpokladejme ze takovy velky podnik ma ovsem jeste vyhodnejsi smlouvu. Dat celkem by bylo rozhodne mene nez jedno prumerne video na youtube.
Kde vidite problem?
Problem jsem popsal vyse a vy jste ho nijak nevyvratil.
Tedy muze nastat situace, ze budu mit zakoupeny kupon a databaze v terminalu o tom jeste nebudou vedet. I kdyz by takovych pripadu jiste nebylo mnoho, myslim ze by to bylo jedno z nosnych temat clanku tohoto razeni :)
Dalsi problem je, ze terminalu je cela rada typu a provozuje je vice organizaci - ctecky revizoru, strojky v primestskych busech, POPky pruvodcich ve vlacich. Budou vsechny tyto umet vyse popsane funkce?
Proc za hodinu. Co aktualizace jednou za 10 minut? Zda se vam to dlouho?
"A mate tuseni, kolik tech zarizeni by bylo potreba takto aktualizovat a platit pro ne datove prenosy?" A mate vy tuseni kolik tech zarizeni datove prenosy pouziva a plati jiz dnes? Napovim vam. Vsechny. Musi totiz umet kontrolovat i sms jizdenky a tam se to bez datoveho prenosu neobejde.
Data v centralni databazi(ktera stejne uz existuje) a dotazovani na databazi z prenosnych terminalu revizoru. Pripojeni mobilnich prenosnych terminalu pres mobilni sit.
Take by to vyresilo to, ze v pripade nefunkce cipu by stacilo zadat revizorovi identifikator karty rucne do terminalu a karta by mohla byt take overena.
Na tomto principu funguji leta prenosne platebni terminaly. Co tam mas dal?
A proc to delat jednoduse a rychle (kupon nahrany na karte, offline precteni), kdyz to jde slozite a pomalu (online overovani nejakeho identifikatoru pres mobilni sit), ze.
A na tomhle principu prenosne platebni terminaly skutecne nefunguji. Ty funguji tak, ze nepripojis, nezaplatis.
K cemu potrebujete mit kupon FYZICKY na karte? Kazda karta ma svoje cislo. Sparovat cislo karty s datem platnosti (do kdy kupon plati) dokaze i skolak na prvni hodine programovani. A vubec to nemusi byt trvale on-line. Staci jednou za cas stahnout nekolika kB soubor (vic to nezabere ani pri milionu zaznamu, ma to jen dve hodnoty - cele cislo a datum). Revizor jednoduse nacte cislo karty a software porovna datum. Je-li mensi nez aktualni, je kupon na karte neplatny. V opacnem pripade je platny. Jednoduche jak facka. Tohle vam fakt naprogramuje skolak za pul hodiny.
Porad to jeste nikdo nevymyslel? Co mit opencard jako aplikaci v mobilu a bude jasne z dat, zda mate nabito nebo ne.... A co treba dobit pres eshop a kredit se aktivuje, bud validatorem nebo nebo ctecim zarizenim pri kontrole opencard treba v metru (ctecka bude mit kazdou chvilku aktualizaci pres 3g sit, gsm, wifi) nebo tam kde se vyuziva....jak je to ted poresene?
Ačkoliv jsem velký fanda všech elektronických a online vychytávek, ta Opencard mě tedy taky moc nenadchla, protože v tom prostě nevidím nějaké zjednodušení, tedy pokud jde o MHD, ostatní funkce nevyužívám.
Možná bych to pochopil, kdyby pražská MHD využívala turnikety, kdyby se použitím karty někde něco automatizovalo, ale nic takového tam prostě není, kartu ukazuji revizorovi stejně jako tu papírovou, pro nabití s ní musím někam dojít, nákup u přepážky trvá déle, jediná drobnost je možnost zaplatit kartou a nahrát v tom bezobslužném terminálu, který je v provozu neustále, ale jinak tam prostě není žádná výhoda, což je dost slabota vzhledem k těm strašným penězům co stála veškerá infrastruktura i nehorázné ceně co si účtuje ta firma za samotné karty.
A k té platnosti, mám kartu v první vlně, protože kupuji roční předplatné, byla vydaná v akci v předstihu, karta mi končí v Září 2012. Bude to znamenat, že na ní nebudu moci mít předplatné na celý rok 2012 tedy si budu muset pořídit novou už v roce 2011, čímž se faktická platnost sníží na 3 roky.
Zatim to resim 90-ti denni papirovou jizdenkou s platnosti od 4.1.2011, kterou je treba koupit do ctvrtka :-)
OpenCard (ci spise OpenKrad) je za soucasnych podminek zcela neprijatelna. To jsou podminky jak od nejake pokoutne nebankovni uverove firmy, tohle prece nelze akceptovat.
Pokud by to fungovalo jako v normalnich zemich, treba Octopus card v Hong Kongu, tak bych proti tomu nic nemel (viz pekny clanek v Respektu http://respekt.ihned.cz/c1-46959190-nevlastni-sestra-opencard). Ale dokud budu muset vyplnovat nejake papiry a osobni udaje, tak ani omylem.
Ptat se jestli za ty zcela predrazene zakazky konecne v tehle zemi nekoho odsoudi je asi naivni.
Hezký návod k použití:
http://evzenstanek.blog.idnes.cz/c/162624/Ruce-pryc-od-Open-Card.html
"Při ztrátě Opencard se na novou kartu snadno nahraje duplikát již jednou zakoupeného kuponu apod. To zkrátka papírové kupony neumožňovaly." Pan Opatrný zde jako obvykle trošku mystifikuje nebo je možná ne zcela informovaný (jezdí jen autem?).
Pokud si pamatuji, tak papírové kupóny s volitelným datem platnosti byly vázané na číslo průkazky DP a za, tuším, 60 Kč vydal při ztrátě duplikát (toho např. 365denního kupónu). Nová Otevřkarta stojí dvě stovky...
A ještě jedna veselá historka: zaváděli jsme našemu osmiletému synovi průkazku do Městské knihovny. Tak jsme si řekli, že využijeme Otevřkartu, kterou jinak na nic nepotřebuje. Pani v knihovně nám ale zcela racionálně řekla: "Heleďte, já vám dám radši normální plastový průkaz do knihovny. Když ho ztratí, za dvacku mu tady vystavíme nový. Za ztracenou Opencard zaplatíte dvě stovky a budete to muset navíc jet vyřídit na magistrát." Co jiného k té užitečnosti dodat?
autor(ka) je prostě normální člověk narozdíl od těch, co si openkrad vymysleli a nyní se jej snaží prosadit - což se jim bohužel zřejmě díky stádovitosti občanských oveček podaří.
Elektronická karta není sama o sobě špatná - pražská openkradka je však špatná po všech stránkách. Kdo nevěří, ať si to na internetu nastuduje, vše už bylo bohatě popsáno a zdokumentováno.
OPENCARD?
Tato taškařice přeci vůbec nebyla míněna jako výhodná zjednodušující služba pro uživatele hromadné městské dopravy - tedy socky (pro jiné účely je to obratné jako plejtvák v akvariu), ale aby si na tomto naprosto ničemném projektu namastila řada vyčůránků kapsu penězi daňových poplatníků. A že pokrokem bude pouze mnohem větší šikana? Pokud se Vám to nelíbí, jezděte do práce Mercedesem jako ti, co na tom vydělali. KJS