Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) při pokračujících intenzívních kontrolách maloobchodní sítě nadále zjišťuje významné množství nevyhovujících masných a mléčných výrobků z dovozu. (Dnes jsme se kontrolami zahraničních výrobků na serveru Vitalia zabývali v článku Je kontrola zahraničních potravin na politickou objednávku?)
Jen během letních prázdnin nás SZPI informovala o šesti nálezech. U potravin chyběla podstatná část masa či mléčného tuku. Výrobky tak na hodnoty deklarované na obalu nedosahovaly, přesto jsme je kupovali za cenu produktu lepšího. Mezi hříšníky se v poslední době začal velmi často objevovat řetězec Lidl, resp. jím nabízené produkty. Ne jinak tomu bylo i ve dvou nejčerstvějších případech.
Aktuálně inspektoři SZPI v tržní síti zjistili následující nevyhovující šarže u potravin z řetězce Lidl.
PIKOK CHORIZO CLASSIC
šarže: LOT 3368915
výrobce: A.SNC ZA de l´Hermet, 81380 Lescure d´Albigeois
země původu: Francie
Výrobce na obalu uvedl: 100g klobásy bylo vyrobeno ze 120 g masa, laboratorní rozbor ale potvrdil obsah masa pouze v hodnotě 97,40% (pozn.: u sušených masných výrobků se hmotnost složek uvádí před vysušením, proto je hmotnost součtu složek vyšší, než hmotnost hotového výrobku po vysušení). Údaj na obalu tak uváděl spotřebitele v omyl. Společnosti Lidl Česká republika v.o.s. inspekce uložila opatření k okamžitému stažení nevyhovující šarže dané potraviny z trhu. „SZPI nelze z naší strany ověřit, poskytnutý protokol neobsahuje dílčí parametry potřebné k danému výpočtu. Rozbor duplicitního vzorku nebyl proveden. Výrobek byl okamžitě po uložení opatření stažen z prodeje a neodpovídající kvalitu intenzivně prověřujeme u dodavatele,“ říká tisková mluvčí.
Milbona Cottage Cheese
šarže: 1601904
výrobce: Privatmolkerei Bechtel
země původu: Německo
Výrobce na obal uvedl: tuk v sušine 20%, laboratorní analýza ale potvrdila obsah tuku v sušině pouze v hodnotě 18,1%. Výrobek inspekce odebrala v distribuci společnosti Lidl Česká republika v.o.s.
Jak se k opakovaným prohřeškům řetětec staví jsme zjišťovali u Zuzany Holé, tiskové mluvčí společnosti Lidl. „Zjištěné kvalitativní nedostatky nás velmi mrzí a našim zákazníkům se omlouváme. Vzhledem k velmi vysokému objemu výrobků distribuovaných v prodejnách naší společnosti a především vzhledem k několikanásobně zvýšenému počtu kontrol SZPI zvláště u potravin ze zahraničí bohužel občasné nálezy u jednotlivých výrobků nemůžeme i přes náš vlastní intenzivní monitoring kvality vyloučit,“ uvádí Zuzana Holá, avšak dodává, že uvedenými výrobky a jejich neodpovídající kvalitou dodanou našimi dodavateli se v řetězci okamžitě zabývají a kvalitu s příslušnými dodavateli intenzivně prověřují. „Musíme však na tomto místě zdůraznit, že díky platnému zákonu o významné tržní síle nemůžeme od dodavatelů vyžadovat jakékoli důkazy, resp. laboratorní protokoly potvrzující soulad smluvně dohodnuté kvality s reálným výrobkem. V případě jakéhokoliv nálezu SZPI týkajícího se neodpovídající kvality stahujeme daný výrobek okamžitě z prodeje, tedy ještě před zveřejněním tiskové zprávy SZPI,“ dodala Zuzana Holá.
Zdroj: SZPI