Hlavní navigace

Průměrný Čech nakupuje v Lidlu devatenáctkrát za rok, říká mluvčí řetězce, který slaví 20 let v Česku

Sdílet

 Autor: Lidl
Ke konci června to bylo dvacet let, co Lidl otevřel v Česku svých prvních čtrnáct prodejen. Kupodivu ani jedna z nich nebyla v Praze. Jaké byly ty dvě dekády, čím vším si německý diskont prošel a jak se jeho nabídka v průběhu let měnila?

Vzpomínáte ještě, kdy Lidl začal přímo ve svých prodejnách dopékat pečivo a co vlastně nabízel do té doby? Kdy začal prodávat privátky a kolik jich vlastně už má? Pro německý diskontní řetězec Lidl je rok 2023 rokem oslav. V Německu slaví padesát let na trhu a v Česku dvacet. Spolu s tiskovým mluvčím řetězce Tomášem Mylerem jsme si proto povídali o tom, jaké ty dosavadní dvě desítky let byly. 

S jakými plány a ambicemi vstupoval Lidl před dvaceti lety na český trh? 

Hlavním cílem bylo nabídnout českým zákazníkům alternativu. V podobě diskontu, který sázel především na své privátní značky a nízké ceny. Od vstupu na český trh se ovšem mnohé změnilo. Lidl už se neprezentuje výhradně jako levný diskont, ale jako odpovědný obchodník, spolehlivý zaměstnavatel a důraz klade nejen na cenu, ale také vysokou kvalitu svých výrobků. 

Kde všude jste otevřeli první prodejny?

Prvních čtrnáct prodejen jsme 26. června 2003 otevřeli v Chebu, Kadani, Rakovníku, České Lípě, Brandýse nad Labem, Písku, Jindřichově Hradci, Českých Budějovicích, České Třebové, Bruntále, Olomouci, Brně, Zlíně a v Uherském Hradišti. 

Řetězce s potravinami prodlužují otevírací dobu. Jeden nastálo, další dočasně Přečtěte si také:

Řetězce s potravinami prodlužují otevírací dobu. Jeden nastálo, další dočasně

V té době byly v Česku už dobře etablované hypermarkety Albert nebo Globus. Čím se diskontní řetězec Lidl snažil oslovovat své zákazníky? 

Filozofie Lidlu zůstává stejná i po letech. Zákazníky oslovujeme především jednoduchostí, rychlostí nákupu, privátními značkami a příznivými cenami. Přízeň zákazníků jsme si právě těmito aspekty dokázali nejen získat, ale také udržet. Například v ocenění Mastercard Obchodník roku jsme dosud získali 33 ocenění v různých kategoriích a za posledních deset let hned 9× Cenu veřejnosti, o které rozhodují sami zákazníci. 

Vzpomínám si, že Lidl hlavně zkraje svého tuzemského působení nabízel hlavně zahraniční produkci, zejména v mléčném sortimentu. Kdy se tato situace začala a měnit a proč? 

Je pochopitelné, že skladba sortimentu se vyvíjela v závislosti na trhu a přáních zákazníků. A naším hlavním cílem bylo nabízet zákazníkům tu nejvyšší kvalitu za nejnižší možnou cenu. Zároveň bylo naším dlouhodobým cílem dát prostor také tuzemským dodavatelům a navázat s nimi kvalitní spolupráci. Podíl českých dodavatelů se tak neustále zvyšuje a v roce 2022 dosahoval 58 procent. 

Spolupráce přitom zahrnuje nejen produkty ve stálé nabídce, ale mimo jiné také vybrané pečivo, ovoce a zeleninu, speciální nabídku Ochutnejte to nejlepší z regionů, nabídku regionálních piv či vín od českých vinařů. 

Do prodejen jste instalovali pece na dopékané pečivo až v roce 2009. Jak jste zásobovali své prodejny pečivem do té doby? Stávalo se, že pečivo jednoduše odpoledne nebylo?

V prvních letech jsme odebírali pouze čerstvé pečivo přímo od dodavatelů z pekáren. V nabídce tehdy bylo zhruba deset druhů nebaleného pečiva a balené pečivo jako moskevský chléb, veka nebo vánočka. Jejich dostupnost jsme se snažili zajistit po celý den, v případě neočekávaného zájmu zákazníků však mohlo docházet i k vyprodání. 

Časem jsme do nabídky zařadili nové druhy pečiva z vlastní pekárny a ke klasickému chlebu nebo rohlíkům přibyly například multicereální a farmářský chléb, cereální kaiserka, croissant nebo například bagety. Zřízení vlastních pekáren v prodejnách nám pak umožnilo pružně reagovat na případné vyprodání a chybějící pečivo obratem doplnit.

Do Kauflandu a Lidlu vracíme PETky a plechovky už tři měsíce. Kvůli slevě to neděláme, tak proč? Přečtěte si také:

Do Kauflandu a Lidlu vracíme PETky a plechovky už tři měsíce. Kvůli slevě to neděláme, tak proč?

Lidl se asi nejvíce proslavil svými tematickými týdny, kolik jich máte a jak často je točíte?

Tematické týdny byly naší trefou do černého. Vůbec první tematická nabídka se objevila v roce 2006 a byla inspirovaná chutěmi Asie. V průběhu roku máme aktuálně až 40 takových týdnů, některé z nich se opakují několikrát ročně, další jsou spojeny přímo s určitým obdobím v roce, což je například Deluxe nabídka spojená s Vánoci a Velikonoci. 

V rámci tematických týdnů chceme nabízet oblíbené produkty, zařazujeme ale také novinky, u kterých předpokládáme, že by zákazníky mohly zaujmout. 

Jaký z těchto týdnů je zákaznicky dlouhodobě nejoblíbenější? Případně jak se oblíbenost tematických týdnů proměnila v čase?

Dlouhodobě nejpopulárnější jsou tematické týdny zaměřené na italskou kuchyni a Retro týden. Zákazníci také vyhlížejí své oblíbené výrobky spojené s Mexikem, USA či řeckými specialitami. 

Kdy vás v Lidlu napadlo začít s privátními značkami? Které byly ty první, které jste začali nabízet, a kolik jich aktuálně máte? 

Privátní značky byly s Lidlem spojené již od počátku a zákazníci se s nimi setkávají i dnes. Jedná se kupříkladu o značku nápojů Solevita, Bellarom, pod kterou nabízíme například kávu, nebo oblíbenou privátní značku zahrnující kosmetiku – Cien. 

Aktuálně nabízíme výrobky pod více 200 různými privátními značkami, u kterých se zákazníci mohou spolehnout na vysokou kvalitu a příznivou cenu. Vyšší zájem se mimochodem projevuje i v současné době, kdy lidé více šetří a stále častěji volí právě produkty našich vlastních značek. Každý obyvatel Česka přitom v Lidl prodejnách nakoupí průměrně devatenáctkrát za rok. 

Řetězce soutěží o zákazníka. Na jaké slevy a nízké ceny výrobků lákají? Přečtěte si také:

Řetězce soutěží o zákazníka. Na jaké slevy a nízké ceny výrobků lákají?

Jaký sortiment v rámci privátek se nejlépe prodává? 

Zákazníci mají zájem o výrobky nabízené pod privátními značkami napříč naším sortimentem. Nejprodávanější privátní značkou v Česku je značka Pilos, pod kterou zákazníci znají naše mléčné výrobky. Velice oblíbené jsou také masné výrobky pod značkou Pikok, kosmetika, drogerie, výživa a oblečení pro nejmenší pod značkou Lupilu i vybavení pro kutily značky Parkside. 

Když jste před šesti lety spustili e-shop, řadu lidí překvapilo, že v něm jako ostatní řetězce neprodáváte potraviny, ale výhradně spotřební zboží. Proč není Lidl online i co se potravin týče? Uvažujete o tom alespoň? 

Samozřejmě vnímáme vývoj trhu a zkoumáme možnosti, jak náš úspěšný kamenný koncept prodeje potravin přenést i do jiných prodejních kanálů. Naším cílem je ale postupovat dlouhodobě a udržitelně. A prozatím nejsme přesvědčeni, že existuje online model charakteristický právě těmito atributy.

V Německu slaví Lidl padesát let na trhu, tady dvacet, v čem se oslavy liší? Co v Česku Lidl nabídl? 

Oslavy výročí v každé zemi probíhají nezávisle na ostatních. V České republice se zákazníci dočkali celého měsíce věnovaného oslavám. S dvacetiprocentní slevou mohli nakoupit vybraný sortiment, vyhrát vybavení do dílny značky Parkside, vyhrát pětiminutový nákup zdarma či nákup zdarma na celý rok. Součástí oslav bylo i kolo štěstí v mobilní aplikaci Lidl Plus, ve kterém si zájemci mohli vytočit například proplacení svého posledního nákupu.

V jakou denní dobu chodíte nejčastěji nakupovat?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).