Limitované edice jsou v potravinářství poměrně novým trendem, dokáží upoutat zákazníkovu pozornost, přinést do jeho života nové chutě a zase tak trochu připomenout, že daný výrobce neusnul na vavřínech, že inovuje, jde s trendem. Limitované příchutě přinášejí výrobci limonád, oplatek, ale nejvíce asi výrobci mlékárenských výrobků. Proč výrobci limitky do portfolia zařazují a jak často? A jaké limitované edice jsou k mání v zahraničí?
Limitka: Jak se objeví, tak zase zmizí
Limitované edice mléčných výrobků jsou obvykle produkty, resp. spíše příchutě již zavedených produktů, které se na trhu většinou objevují dva nebo tři měsíce. „Rozdělujeme je na letní a zimní. V zimě se v obchodech můžeme setkat s vánočními příchutěmi, v létě zase s těmi osvěžujícími. Jde o příchutě, které se vždy vážou k dané sezóně,“ vysvětluje nám Jiří Kopáček, šéf Českomoravského svazu mlékárenského.
Proč mlékárny limitky rády zavádějí?
V Česku zatím nejde o příliš zažitý trend, výrobci mléčných výrobků ho, dle vyjádření pana Kopáčka, následují tři, maximálně pět let. I přes poměrně krátkou existenci ale limitované edice svých výrobků vyrábějí prakticky všechny tuzemské mlékárny.
„U letní příchutě výrobci často přicházejí s něčím kyselejším, aby výrobek působil chladivým dojmem, proto se často na trhu objevují citrusové příchutě,“ vysvětluje Jiří Kopáček. Vánoční příchutě naproti těm letním mají navodit teplo, obvykle se proto setkáme s typicky vánoční příchutí – pečené jablko, perníkové koření, skořice či granátové jablko.
I německá mlékárna firmy Müller (největší mlékárna v Evropě) dodává na český trh jogurt v limitované edici
Někdy se výrobci snaží zaujmout kombinací dvou a více příchutí. Například Danone má teď na trhu novinku v podobě Activia nápoje bez přidaného cukru v příchuti broskev, ananas, banán a třešeň, jablko a banán. „Mám pocit, že některé mlékárny experimentují až moc,“ komentuje uvedené mixy Jiří Kopáček. „Spotřebitel si takové produkty koupí, ale jen jednou a pak zjistí, že už se v chuti ztrácí,“ dodává šéf svazu mlékařů.
Některé limitované edice/novinky mezi mléčnými výrobky
- Bohemilk – Kefírový dezert čokoláda; mango
- Bohemilk – Opočenský jogurt švestka, skořice
- Choceňská mlékárna – Choceňský smetanový jogurt dračí ovoce; pomeranč-citron
- Mlékárna Kunín – Mléčná rýže rybíz, brusinka; citron, levandule
- Mlékárna Olešnice/Moravia – PANsÝR s marinádou
- Moravia – MilkColáda ananasovo-kokosový; řepa, jablko
Osud limitované edice
V případě, že má limitovaná edice velký prodejní úspěch, snadno se promění v produkt ve stálém portfoliu. To se stalo například v případě smetanového jogurtu s příchutí slaný karamel, který před časem jako limitku nabídla Choceňská mlékárna. „Měli jsme tuto příchuť v zimní limitované edici a díky obstojným prodejům jsme se rozhodli tuto variantu zařadit nastálo,“ řekl nám Jan Fogl, manažer pro marketing a obchod Choceňské mlékárny.
Když ji zákazníci kladně přijmou, limitovaná edice se může do obchodů vrátit, a to další sezónu. I s tím mají zkušenost v Choceňské mlékárně v kategorii jogurtů. „Letos pro velký úspěch opakujeme loňské limitky, tedy pomeranč/citron a dračí ovoce,“ víme od Jana Fogla. „Jakmile mlékárny zjistí, že výrobek nemá správnou obrátkovost, tak ho nechají dojet. Když se dobře prodává, tak si ho podrží,“ vysvětluje Jiří Kopáček.
Limitkám se daří i v zahraničí
I v zahraničí mají limitované edice mléčných výrobků, a to nejen mezi jogurty, mléčnými nápoji nebo dezerty, ale i mezi sýry. „Tamní vánoční sýry jsou specifické v tom, že mají speciální vánoční etiketu, která působí dárkově, byť obsah může zůstat zcela stejný jako je jindy vyráběný. S tím jsem se už okrajově setkal i v Česku,“ vypráví Jiří Kopáček.
To Holanďané zase mají zvláštní specifikum v podobě limitky nazvané májová gouda. Vyrábějí ji z mléka od krav, které se pásly na té nejlepší první jarní trávě, která obsahuje mnohem více nutrientů.