Platí totiž následující: dítě, které je od malinka obklopeno knihami a které je zvyklé si v nich zprvu s rodiči a později samo číst, má jednak větší slovní zásobu a menší problémy s učením, a hlavně, má velkou šanci, že v budoucnu porozumí i složitým textům a naučí se pracovat s informacemi.
Což je dovednost, která zdaleka není samozřejmá, a přitom bez ní člověk při studiu a později v práci, ale i v běžném životě hodně ztrácí. Třeba proto, že nepochopí skripta, návod k obsluze složitého přístroje či třeba příbalový leták k léku. Bohužel, jak ukázalo velké mezinárodní srovnání PISA, české děti jsou na tom rok od roku hůře.
Kteří prvňáci mají náskok
Zatímco k nejranějšímu dětství knížky v představách mnoha lidí stále patří – leporelo s Krtečkem zůstává oblíbeným dárkem – jak děti rostou, mnozí rodiče zjišťují, že se vlastně bez knih a předčítání z nich obejdou. Stačí malá anketa a člověk zjistí, že takto strávený čas do menší či větší míry vytlačují třeba pohádky na DVD. „Mám z toho trochu výčitky, ale já se dvěma malými dětmi a chlapem, co je pořád v práci, prostě třeba večerní čtení nestíhám. Jsem ráda, když děti postupně umyju, zatímco se to druhé mezitím dívá právě na něco z DVD,“ připouští Kamila Novotná z Prahy. Ale i ona si s dětmi pořád ještě alespoň někdy čte – a podle psychologů nebo učitelů dělá jedině dobře.
„Když nastoupí noví prvňáci, za chvíli mám jasno, komu doma čtou a komu ne. Děti z první skupiny mají nejen mnohem větší slovní zásobu, ale většinou jim jde i učení snáz,“ říká jeden z důvodů, proč dětem číst, učitelka Helena Čechová. Rozhodně přitom nejde jen o slovní zásobu, společné čtení s rodiči, které v dítěti buduje vztah ke čtení jako takovému, se vyplatí i z jiného důvodu – děti, které si čtení díky tomu oblíbí, nemívají v pozdějším věku takový problém s takzvanou čtenářskou gramotností.
Umět převyprávět obsah nestačí
Zní to odborně, ale zase taková věda to není: čtenářská gramotnost je schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění se do života společnosti. Alespoň tak čtenářskou gramotnost definují autoři mezinárodního srovnání vědomostí dětí PISA, v němž patnáctileté české děti už několikrát po sobě propadly. Podle průzkumu, který se opakuje každé tři roky, je v Česku 23 procent patnáctiletých, kteří neumějí dobře posoudit obsah textu. Ze tří desítek zemí OECD skončili čeští školáci sedmadvacátí. Pozor, to, že dítě umí číst a převypráví, o čem přečtený článek nebo kniha byly, rozhodně nestačí. Více o čtenářské gramotnosti najdete třeba na internetovém portálu www.ctenarska-gramotnost.cz.
Viník neutěšeného výkonu zdejších patnáctiletých? Škola a samozřejmě rodiče, protože mizerné výsledky takhle velkých dětí jsou důsledkem něčeho, co se nepovedlo už mnohem dříve. Poprvé se rozhoduje třeba už u čtení v raném dětství či v prvních rocích školy. „Ale těžko se můžu divit, že si nečte dítě, jehož rodiče sami sjíždějí jeden televizní seriál za druhým, i když to zní jako obehraná kritika,“ říká kantorka Čechová, podle níž je v prvních letech života právě na rodičích, aby děti nenásilně přesvědčili, že číst si je zábava a že čtení přináší radostný prožitek.
Pouze kupovat knížky tu nestačí, rodič sám by si měl hodně číst a s dětmi pak o tom, co si samy nebo s rodiči čtou mluvit. Jenže tohle není často jasné ani učitelům. „Bohužel, na některých školách si myslí, že čtenářskou gramotnost zlepší, když nakoupí knížky do školní knihovny. Přitom o samotné čtení zdaleka nejde,“ říká s ohledem na zmíněné výsledky studie PISA mluvčí České školní inspekce Libor Vacek. Podle něj se mnohé školy zaměří na to, aby dítě porozumělo, o čem si čte, ale to nestačí, to by měli školáci zvládnout už na prvním stupni. Navíc, i takhle malí školáci dokážou, jsou-li dobře vedeni, kriticky texty posuzovat a vyvozovat z toho závěry.
Jak na to?
Možná dětem čtete hodně a máte tak čisté svědomí, ale možná si dokážete přiznat, že času je málo anebo že se vám někdy prostě nechce. Zkuste se přemoci. Ale naštěstí se počítají i jiné věci – hodně s dětmi mluvte, vysvětlujte, nuťte je přemýšlet, nacházet řešení a vysvětlení něčeho, co jim původně není jasné. Když jedete autem, ale klidně i doma, pusťte jim příběh nahraný na CD a opět, mluvte s nimi o tom, co jste slyšeli.
Už předškolní děti můžete přihlásit do knihovny, děti platí zanedbatelné, pokud vůbec nějaké poplatky, a přitom knihovny už dávno nabízejí i mnohé další služby a hlavně pořádají pro děti akce, které je opět mohou nenápadně přilákat ke čtení. „Jenže to nesmí rodič dovést dítě do knihovny s tím, že tady mu konečně ukážou, zač je toho loket,“ varuje učitelka Helena Čechová.
Čtěte také: Je pravda, že české děti nečtou?
Čte vaše dospívající dítě? Hurá. Že čte dívčí romány nebo podivné akční příběhy? Nevadí, zejména v tomhle věku se počítá všechno. Ale zkuste je, když si třeba dělají referát do školy, přimět k větší aktivitě, než jen otevření prvních webových stránek, na které k danému tématu narazí, a zkopírování textu. Vyndejte jim encyklopedie, naučte je v nich hledat, nebo jim ukažte, že na internetu jsou zdroje více či méně důvěryhodné a že když chtějí o něčem psát, měli by si informace hledat na více místech a porovnávat je.
Dospívajícím dětem může čtení zatraktivnit i elektronická čtečka, ale počítejte s tím, že pokud máte doma víc dětí, jedna stačit nebude. Staromilcům se může zdát, že čtení z displeje nemá takovou hodnotu jako z papíru, ale v tomhle případě je to skutečně jedno, písmenka v knížkách jsou tatáž. Ale pokud jde o počítače jako takové, platí tady něco podobného jako to, že když rodiče chtějí, aby si děti četly, mají si sami číst. Pokud rodiče chtějí, aby děti tolik nevysedávaly u počítačů, neměli by tak činit ani oni sami.
Čtenářská gramotnost v zemích OECD
Pořadí / Země / Počet bodů
- Korejská republika 539
- Finsko 536
- Kanada 524
- Nový Zéland 521
- Japonsko 520
- Austrálie 515
- Nizozemsko 508
- Belgie 506
- Norsko 503
- Estonsko 501
- Švýcarsko 501
- Polsko 500
- Island 500
- USA 500
- Švédsko 497
- Německo 497
- Irsko 496
- Francie 496
- Dánsko 495
- Velká Británie 494
- Maďarsko 494
- Portugalsko 489
- Itálie 486
- Slovinsko 483
- Řecko 483
- Španělsko 481
- Česká republika 478
- Slovensko 477
- Izrael 474
- Lucembursko 472
- Rakousko 470
- Turecko 464
- Chile 449
- Mexiko 425
Reklama
Knihkupectví Kanzelsberger – hlavní partner seriálu Léto s (e)knihou
Síť knihkupectví po celé ČR, on-line prodej. Nabízíme více než 56 000 denně aktualizovaných záznamů knih všech žánrů: beletrie, dětské knihy, učebnice, slovníky, odbornou a technickou literaturu, historie, encyklopedie, hudebniny, mapy a atlasy.
http://www.kanzelsberger.cz | www.facebook.com/knihy.kanzelsberger