Mají si děti ve škole vybírat z více obědů?

27. 2. 2017

Sdílet

Rodiče i odborníci se shodují: školní jídelny mají nabízet několik druhů obědů. Pro jedinou variantu oběda je necelá pětina obyvatel ČR. Obavy, že si děti budou vybírat jen to, co jim chutná, a jíst tak nevyváženě, jsou podle specialistů liché.

Kdysi to bylo jedno UHO, univerzální hnědá omáčka, dnes řada školních jídelen nabízí dětem hned několik variant oběda. A většina lidí možnost výběru vítá. Podle nového výzkumu Státního zdravotního ústavu (SZÚ) přes osmdesát procent veřejnosti v ČR podporuje výběr z širší nabídky školních obědů.

Autoři průzkumu ale současně upozorňují na to, že výběr z více jídel komplikuje zajištění tzv. nutriční adekvátnosti, tedy naplnění denní doporučené dávky živin. „Jestliže školní jídelna nabízí celý měsíc pouze jednu variantu, může celkem pohodlně zabezpečit nutriční adekvátnost obědů. Ta říká, že v měsíčním průměru by oběd měl pokrýt třicet pět procent denní doporučené dávky živin. Pokud ale jídelna nabízí například tři druhy obědů každý den a dítě či rodič může denně volit jinou nabídku, může teoreticky za dvaadvacet dnů v měsíci vybírat z více než jednatřiceti miliard kombinací měsíčního menu. Dobré pro zákazníka, ale neřešitelné pro jídelnu, pokud by měla striktně plnit požadavky legislativy,“ uvádí Jiří Ruprich ze SZÚ. Rozhodnutí o nabídce má podle něj docela zásadní charakter: „Chutě dětí se trochu liší od chutí dospělých, přirozeně preferují sladší a tučnější potraviny. Návyk z rodiny je také velmi významný.“

Galerie: Skutečné svačiny českých dětí

Stačí, když jídelny budou nabízet kvalitní kompletní jídla

Znamená to tedy, že nutričně vhodný oběd nemusí být mezi dětmi zrovna ten oblíbený a raději si vyberou jinou, méně vhodnou variantu? „Spotřební koš je koncipován tak, aby zajistil doporučovanou výživovou hodnotu alespoň jednoho jídla denně, tzn. v tomto případě oběda. Mohli bychom tedy zjednodušeně usoudit, že pokud dítě bude volit pokrm z širší nabídky, může ‚horší‘ volbou unikat vhodné výživě,“ komentuje lékařka a nutriční specialistka Hana Mojžíšová. Předpokladem širší nabídky ve školních jídelnách by podle ní měla být jídla vyvážená, s nabídkou různých zdrojů bílkoviny (maso, vejce, luštěnina, mléčný produkt) a s různě upravenou zeleninou: „Salátek, pečená zelenina či vařená v páře, stejně tak variabilně různé přílohy – vařená rýže, bulgur, brambor, kvalitní polévka vařená ve školní jídelně bez instantních základů a dochucovadel.“

Záleží tedy opět na školní jídelně, jak se s nabídkou popasuje. „Pokud z výsledku průzkumu vyplývá, že si více než osmdesát procent lidí přeje, aby jejich děti měly na výběr, pak by bylo vhodné, aby se tuto potřebu pokusil systém školního stravování naplnit,“ říká Tom Václavík, ředitel programu Skutečně zdravá škola. „Jelikož každý pokrm v rámci školního stravování musí plnit nutriční podmínky dané vyhláškou o školním stravování, nevidíme v umožnění výběru žádný problém.“

Obavy z nesprávného výběru nemá ani Margit Slimáková: „Nevidím problém v tom, že by si mohlo dítě nevyváženě vybírat a byla nezbytná nějaká striktní kontrola rodičů. Stačí, když naprosto vše, co jídelny budou nabízet, budou kvalitní kompletní jídla. Pak už nejde udělat chybu,“ říká specialistka na výživu, která se problematikou školního stravování dlouhodobě zabývá.

Podobně jako respondenti výzkumu i odborníci oslovení serverem Vitalia.cz preferují možnost výběru ve školních jídelnách.

Považujete za správné, aby děti měly možnost vybírat z více variant školních obědů?

Jsem pro širší nabídku obědů pro své děti, protože se o ně chci starat a aktivně ovlivňovat jejich celodenní jídelníček podle aktivit a preferencí.

Prof. MVDr. Jiří Ruprich, CSc.

Vedoucí Centra zdraví, výživy a potravin, Státní zdravotní ústav, www.szu.cz


Určitě jsem pro nabídku více obědů všude, kde to školní jídelna zvládá. Pro úplně všechny jídelny pak doporučuji minimálně kvalitní salátový bufet, kde si děti mohou sestavit salát. Naprosto ideální by bylo, kdyby dokonce bufet nabízel i možnosti, jako jsou třeba těstoviny, vejce, tuňák, ořechy a starší studenti by si mohli v bufetu sestavit i své hlavní jídlo.

PharmDr. Margit Slimáková

Specialistka na výživu, dlouhodobě se věnuje problematice školního stravování, www.margit.cz


Jednoznačně podporujeme možnost volby strávníka z více možností pokrmů ve všech školních jídelnách, kde je to možné technicky zajistit. V rámci plnění kritérií programu Skutečně zdravá škola má školní jídelna povinnost nabídnout možnost výběru minimálně ze dvou jídel, přičemž jedno jídlo splňuje podmínky pro stravu bezmasou a/nebo bezmléčnou.

Mgr. Tom Václavík

Ředitel, odborný garant programu Skutečně zdravá škola, www.skutecnezdravaskola.cz


Určitě se přikláním k variantě variability výběru školních obědů. Zároveň bychom měli my, rodiče, svým příkladem v rodině učit děti konzumovat běžné potraviny, zkrátka rozumnou stravu, neboť rodina je základ pro utváření nejen stravovacích návyků.

MUDr. Hana Mojžíšová

Lékařka, nutriční specialistka, věnuje se obezitologii a výživovému poradenství, www.hana-mojzisova.cz

Základ v rodině

Autoři výzkumu upozorňují na větší zodpovědnost dětí i rodičů a tvrdí, že stát nemůže na jídelnách jen tak vymáhat plnění současných legislativně zakotvených požadavků. Řešení SZÚ vidí v rozvolnění striktních legislativních požadavků a současně ve větší kontrole ze strany rodičů. Ti by prý měli dostat technické řešení, aby si mohli sami kontrolovat průměrnou měsíční nutriční adekvátnost obědů již při volbě z nabídky.

Na důležitost domácího vlivu upozorňuje i Hana Mojžíšová: „Pokud dítě základní návyky z rodiny nemá, škola působí formálně a nemá šanci rodinu v tomto směru plnohodnotně zastoupit.“

Nejhorší variantou tak je, když se sejdou „dvě chyby naráz“ – dítě se špatnými stravovacími návyky z domova a jídelna se špatnou nabídkou. „Pokud škola uvaří jedno vzorové jídlo doplněné pizzou a sladkým pokrmem, tak s těmito dětmi nic nenaděláme – budou vybírat, co jim chutná a znají z domova,“ říká lékařka.

Na tom ale nic nezmění, když bude jídelna nabízet jen jedno jídlo, byť nutričně správné: „Ani v případě jen jednoho jídla v jídelně děti oběd jíst nebudou, pokud nemají vhodné vzory a cestou ze školy si koupí brambůrky a colu. Jedno jídlo zúží výběr těm dětem, které tu a tam něco nejedí, což bývá normální, ale mohly by ve škole rozumně volit jinak. Školní edukace v rámci výuky by v ideálním případě měla též působit na totéž: jídlo je zdroj živin, které tělo potřebuje, abychom fungovali. Zdravé jídlo neznamená jen zrní a mrkev, zdravé jídlo představují běžné základní potraviny, které lze upravit chutně,“ uzavírá Hana Mojžíšová.


Galerie: Obědy amerických školáků

Autor článku

Redaktorka, editorka, dlouholetá šéfredaktorka serveru Vitalia.cz (do června 2022)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).