Marketing lásky

10. 8. 2010

Sdílet

 Autor: De Beers
Marketingoví pracovníci umí pěkně zabrnkat na strunu mužské ješitnosti. „Brilianty a safíry jen pro toho, kdo má peníze,“ psal o zásnubním prstenu Guth-Jarkovský. Jak je to dnes?

Každým rokem se ve světě prodá statisíce zásnubních prstenů s diamantem coby symbolem věčné lásky a závazku. Jejich popularita stoupá i u nás, a to přesto, že se už dneska ví, jak brutálním způsobem je zacházeno s lidmi, kteří v diamantových dolech pracují, a že obchod s diamanty financuje lecjakou africkou válku. Marketing lásky, jak se zdá, nelze podceňovat.

Ondra (41) si při fotbale stěžoval kamarádům, že mu jeho dlouholetá přítelkyně stále „nenápadně“ naznačuje, jakým způsobem by ji měl jednou požádat o ruku.


Autor: Agentura SXC

„Vkleče, s diamantovým zásnubním prstenem,“ říká Ondra, kterému se tento podle něj  teatrální styl příčí.

Říká, že je to jen další trapný zvyk, který tlačí lidem do hlavy americké filmy. „Jenže holky na ty filmy koukají jako na pohádku a podle toho si vytvářejí představy o tom, jak by se měl vztah vyvíjet. Myslí si, že když jí nedám prsten, nemám ji dost rád.“

Čtěte téma: Nedávej jí, co chce

Žena, jakmile dostane, co chtěla, chce něco dalšího. A jakmile snadno dostává všechno, co chce, začne se nudit. A ženská, která se nudí, je strašně nebezpečná… 

Věčná láska za tři výplaty

Darování zásnubního prstenu s diamantem není zdaleka jen otázka lásky. Má svá pravidla, která už ve třicátých letech minulého století „pomohl“ mužům stanovit diamantový kartel, společnost De Beers. Tehdy bylo ještě darování diamantových prstenů v začátcích a muži se to takzvaně učili. Marketingoví pracovníci De Beers tenkrát chytře stanovili, že každý muž, který chce své milé vyjádřit lásku na celý život, by měl za diamantový zásnubní prsten utratit asi tři měsíční platy. Jen s tak velkým finančním závazkem, kvůli kterému musí měsíce nebo roky šetřit, ukáže ženě, že to s ní myslí opravdu vážně.

Snoubenec přinese snoubence zásnubní prsten, jejž podá v pouzdře toliko za přítomnosti rodičů. Dívka sama pouzdro otevře a podá prsten snoubenci, který jí jej navlékne na čtvrtý prst levé ruky, kterou poté snoubenec políbí. Často dá matka při této příležitosti dovolení prvního polibku, aspoň na čelo snoubenky. Jest ovšem nesnadno zjednati si jistotu, že tento polibek jest opravdu první. Bývá zvykem, že i snoubenka daruje při této příležitosti snoubenci prsten…

Zásnubní prsten je první cenný dar, který snoubenka přijme … Nedojde-li po zasnoubení k sňatku, je slušno zásnubní prsteny navzájem vrátiti

Že při volbě prstenů rozhodují majetkové poměry a že i prsten skrovnější může býti stejně vítán, rozumí se samo sebou. A rozumí se také, že i beze všech těchto drahých a nákladných věcí a způsobů může býti zasnoubení vykonáno, aniž tím dobrý mrav bude porušen.

Jiří Guth-Jarkovský: Společenský katechismus

Podle článku publikovaného v odborném časopise Psychology Today stále platí, že ženy očekávají prsteny v hodnotě tří měsíčních platů. Předpokládají totiž, že muž, který jím složí takovou finanční oběť, ji bude ochoten skládat i do budoucna. Průzkum ale ukazuje, že američtí muži, kteří byli dotazováni, za prsteny utratili v průměru 3530 amerických dolarů (cca 66 000 Kč), což nebylo 25 procent jejich průměrného ročního platu, ale jen asi 8,5 procent. Protože prsten kupuje muž a nemusí ženě předložit účtenku, dá se ten systém lidově řečeno ošulit.

Čtěte téma: Valentýnský obchod s láskou

Největší zisky ve valentýnském čase tradičně zaznamenávají majitelé květinářství, papírnictví, šperkařství a restaurací…

Tak se prodávají diamanty

„Diamant je navždy,“ přesvědčuje De Beers
Autor: De Beers

„Diamant je navždy,“ přesvědčuje De Beers

Ondrův kamarád Honza mu poradil něco podobného. „Proč jí prostě nekoupíš prsten se zirkonem. Vypadá to úplně stejně, ale je to o hodně levnější. To nepozná,“ navrhoval. „I kdyby to poznala, tak přece nejde o hodnotu toho prstenu, ale o to, co znamená ne?“

Ondra si myslí, že když to nebude opravdový diamant, tak už rovnou může koupit prsten na pouti. „Nejhorší na tom je, že vím, jak by byla zklamaná, kdyby ten diamantový prsten nedostala,“ říká Ondra. „A pro chlapa je těžké žít s tím, že ženu zklamal.“

Ondrova přítelkyně prý chce opravdový diamantový prsten proto, aby mohla vylíčit svým kamarádkám, jak dlouho ho Ondra vybíral a kolik stál. Bude jim to líčit tak, aby všechny kámošky mohly zblednout závistí a přijít domů a postěžovat si svým partnerům, proč že ony nedostaly takový prsten: Ty mě asi nemáš dost rád, viď?“

A to je sentiment jak dělaný na mužskou ješitnost. Tak se prodávají diamanty. Marketing lásky funguje spolehlivě.

Máte-li výjimečný a silný příběh lásky, o který se chcete podělit, napište nám na adresu laska2010@vita­lia.cz.

V případě, že váš příběh budeme mít zájem publikovat, spojíme se s vámi. Chápeme, že témata lásky jsou citlivá, a proto můžeme v zájmu zachování anonymity vaše jméno v článku změnit.

Autor článku

Cestovatelka, novinářka, pravidelná spolupracovnice serveru Vitalia.cz, autorka Newsweeku, New York Times, Reflexu, Respektu a Lidových novin

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).