Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) informuje o opakovaném případu falšování mimořádného rozsahu. Falšování zjistili inspektoři SZPI při kontrole masných výrobků uváděných na trh v letákové akci prodejce Lidl v dubnu 2018. „U několika šarží masných konzerv aktuální výsledky laboratorních rozborů potvrdily významně nižší než na obalu udávaný obsah masa,“ uvádí mluvčí Pavel Kopřiva.
Ve všech případech se jedná o produkty polského výrobce Pamapol S.A.
Galerie: Falšované maso v letákové akci
Falšované produkty polského výrobce Pamapol S.A. v akci spol. Lidl:
- Pikok Chalupářské vepřové maso, sterilovaný masný výrobek – konzerva, hmotnost 300 g, číslo šarže: L 1576, DMT: 07.02.2020. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 89 % masa, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 67,5 %.
- Pikok Chalupářské vepřové maso, sterilovaný masný výrobek – konzerva, hmotnost 300 g., číslo šarže: L 13586, DMT: 19.09.2019. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 89 % masa, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 75 %.
- Pikok Sedlácké vepřové maso, sterilovaný masný výrobek s přídavkem mléčné bílkoviny – konzerva, hmotnost 300 g, číslo šarže: L 3301, DMT: 15.03.2020. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 76,7 % vepřové maso, 10 % vepřová kýta, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 69,2 %.
- Pikok Sedlácké vepřové maso, sterilovaný masný výrobek s přídavkem mléčné bílkoviny – konzerva, hmotnost 300 g, číslo šarže: L 13326, DMT: 14.09.2019. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 76,7 % vepřové maso, 10 % vepřová kýta, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 72,3 %.
- Pikok Sedlácké vepřové maso, sterilovaný masný výrobek s přídavkem mléčné bílkoviny – konzerva, hmotnost 300 g, číslo šarže: L 3301, DMT: 27.11.2019. Na etiketě potraviny byla uvedena informace 76,7 % vepřové maso, 10 % vepřová kýta, laboratorním rozborem byl zjištěn obsah masa 70 %.
Uvedením nepravdivé informace výrobce klamal ohledně skutečného složení potraviny. SZPI prodejci uložila, aby závadné šarže neprodleně stáhl z celé tržní sítě. Dále SZPI prodejci uložila, aby veškeré další šarže výrobků „Pikok Chalupářské vepřové maso“, „Pikok Sedlácké vepřové maso“ a výrobků obdobného charakteru, tedy „vepřové konzervy“ – výrobce Pamapol S.A., Polsko – před uvedením na trh nechal na vlastní náklady analyzovat v akreditované laboratoři skutečný obsah masa ve výrobku a nemohlo tak docházet ke klamání spotřebitele. Prodejce je rovněž povinen prověřit ostatní šarže předmětných potravin z hlediska obsahu masa, které se již nachází v tržní síti.
O podobném případu závažného a systémového falšování potravin nabízených v letákové akci, který se týkal stejného výše uvedeného výrobce, informovala SZPI již na začátku dubna. Tehdy masu ve vlastní šťávě z letákové akce společnosti Penny Market chyběla až pětina masa.
Řetězec Lidl měl potíže s kvalitou svých produktů již v minulém roce, kdy opakovaně nabízel falšované potraviny.
Potravinářská inspekce zahájí s kontrolovanou osobou správní řízení o uložení pokuty. SZPI zároveň vloží informaci o závadných šaržích do evropského systému pro boj s falšovanými potravinami AACS.
Akutalizace 30. 4. 2018 : Vyjádření výrobce
„Jsme překvapeni zjištěními Státní zemědělské a potravinářské inspekce, která byla zveřejněna dnes v souvislosti s výrobky Pikok Chalupářské maso a Pikok Sedlácké maso, prodávanými v České republice v obchodech Lidl, jakož i těmi, které byly uveřejněny 5. dubna v souvislosti s výrobky SÝPKA šlechtická, prodávanými v obchodech Penny Market. Je nám velice líto, že spotřebitelé v České republice čelí této nepříjemné situaci ohledně našich výrobků,“ uvedl Tomáš Cafourek, PR manažer společnosti Pamapol.
Pakliže jste vepřové maso v konzervě v Lidlu zakoupili, máte možnost jej vrátit v kterékoliv prodejně Lidl, kde vám budou vráceny peníze. „5. dubna jsme zahájili interní vyšetřování možných příčin nastalé situace. V tuto chvíli máme určitou hypotézu a jsme připraveni transparentně sdílet s veřejností konečné výsledky tohoto šetření,“ říká PR manažer a doplňuje: „V současné době aktivně spolupracujeme s Lidlem a Penny Marketem na řešení situace, což zahrnuje rovněž otevřenou komunikaci se SZPI. Naším hlavním cílem je dodávat na trh kvalitní výrobky.”
Galerie: Potraviny na pranýři 2017