Meníčko: Tesco a potravinová banka vaří Zbytkoládu

15. 4. 2018

Sdílet

 Autor: Tesco
Ochutnávka novinek týdne: Prague Food Festival láká na 10 kulinárních trendů. Košík.cz posiluje nákupy na víkend. Jihočeské marmelády mají medaile z mistrovství světa. Nestlé vyrábí tyčinku s o třetinu nižším obsahem cukru.

Je tu pro vás Meníčko – ochutnávka novinek týdne:

Tesco a potravinová banka vaří Zbytkoládu

Potravinová banka v Praze a pro Středočeský kraj dostává každý den čerstvé ovoce a zeleninu z 34 Tesco prodejen. Ze svých skladů ve Zdibech a Hostivaři ji dále distribuuje svým klientům. Občas se stává, že kolem víkendu zůstává některá zelenina a ovoce nevyužitá.

Jak se darovaným potravinám, které se nestačily rozdělit, dává další šance? To je příběh Zbytkolády, který psali zaměstnanci Tesca a potravinové banky společně se svými klienty.

Nerozdělené suroviny jsou pravidelně zpracovávány, aby se z nich nestal odpad a měly další využití. „Děláme buď zavařeniny, nebo kompoty, čalamády, aby vlastně nezůstaly žádné zbytky, aby ta zelenina a ovoce byly spotřebovány a vlastně přinášely užitek. Proto tomu říkáme Zbytkoláda, protože to je vlastně výrobek ze zbytků, které by se jinak staly odpadem,“ vysvětluje Věra Doušová, předsedkyně pražské a středočeské potravinové banky.

Společnými silami bylo za jeden den zpracováno 700 kg ovoce a zeleniny. Všechny sklenice měly obecné označení „Zbytkoláda“. Používaly se rodinné recepty, tradiční i moderní, a naplnilo se 200 sklenic marmeládami, džemy, kompoty, čalamádami a dalšími variacemi upravené zeleniny a ovoce.

Potravinové banky a Tesco společně spolupracují již od roku 2013. Přes 150 Tesco prodejen daruje po celé České republice své potravinové přebytky na pravidelné bázi. „Velmi vítáme tuto aktivitu se Zbytkoládou, kdy ovoci, zelenině a dalším potravinám dáváme další šanci,“ uvádí Václav Koukolíček, tiskový mluvčí společnosti Tesco.

Prague Food Festival letos láká na krásy Vyšehradu a 10 kulinárních trendů

Ochutnejte pokrmy 22 špičkových restaurací. Svlažte jazyk v bohaté nabídce 13 nealko i alkoholických drinků a koktejlů. Prozkoumejte 9 stánků plných různorodých delikates. Poznejte 27 šéfkuchařů a na vlastní kůži si vychutnejte 24 cooking shows. Tak lákají pořadatelé na letošní, již dvanáctý ročník Prague Food Festivalu, který patří mezi nejvěhlasnější kulinární akce u nás. Stojí za ním Pavel Maurer, vydavatel průvodce po tuzemských restauracích, nazvaného Maurerův výběr Grand Restaurant.

Letos se akce uskuteční poslední víkend v květnu (25.–27. 5. 2018) v areálu Národní kulturní památky Vyšehrad. „Cílem našeho festivalu je představovat, kromě vysoké gastronomie, zajímavá místa v Praze. Proto jsme v minulosti byli na Kampě, Slovanském ostrově – Žofíně, u Karlova mostu, v zahradách Pražského hradu. Návštěvníci si letos užijí vyšehradských parků, sadů, barokních ochozů, středověkých i románských staveb a kouzelných výhledů na Prahu a Vltavu,“ říká zakladatel festivalu. V rozhovoru pro server Vitalia.cz před časem připustil: Sen o Jamiem Oliverovi jsem zaplašil.

Návštěvníci ochutnají lokální i exotické pokrmy od věhlasných šéfkuchařů, cukrářů, zmrzlinářů a nápoje domácí i cizokrajné. Letošním tématem festivalu je 10 nejzajímavějších kulinárních trendů pro rok 2018. Hosté budou poznávat pokrmy „Všemi smysly“ (i naslepo), ochutnají „Byliny a květiny“ oblíbené u šéfkuchařů, ale i „Superpotraviny“, také „Tradiční jídla z 1. republiky“, anebo si otestují tzv. „Fusion“ kuchyni, kde se prolínají různé celosvětové gastronomické směry. Vedle nápojových speciálů ze všech oblastí bude probíhat unikátní soutěž v poznávání potravin „Víš, co jíš? Nevíš“, zábavná atrakce napříč celým festivalem.

Prague Food Festival navštíví každoročně asi 14 000 „astronautů“ z celé republiky i ze zahraničí.

Online supermarket Košík.cz posiluje závozy a nákupy na víkend

E-shop s potravinami Košík.cz od dubna zásadním způsobem posílil počet závozových oken. V Praze a středních Čechách navýšil o více než třetinu kapacitu volných termínů, v pátek navíc zavádí možnost late night doručení od 22 do 23 hodin. Změny přicházejí v reakci na rychle rostoucí poptávku v metropoli a jejím okolí.


Autor: Košík.cz

E-shop s potravinami Košík.cz zavádí novinku v podobě pátečních late night závozů pro Prahu a střední Čechy

Jen v Praze Košík.cz měsíčně roste zhruba 15% tempem. Poptávku zvedají nejen rostoucí zkušenosti Pražanů s online nakupováním potravin, ale také nedávno realizované kampaně zaměřené na pražská sídliště a sousedské komunity. Ve špičkách tak Košík.cz narážel i přes pokročilé plánování logistiky na svůj strop, proto sem přesunul vozy z dlouhých moravských a slezských tras.

Košík.cz zároveň zavádí novinku v podobě pátečních late night závozů pro Prahu a střední Čechy. Ta vychází vstříc zákazníkům, kteří chtěli více možností pro doručení víkendových nákupů. „Pozdní večerní či takzvaná ‚divadelní‘ závozová okna by měla přinést nový komfort pro všechny, kteří si v pátek chtějí užít kulturní či společenský večer, ale zároveň stihnout převzít nákup na víkend. Třeba před sobotním odjezdem na chalupu,“ vysvětluje Jakub Šulta, CEO Košík.cz.

Košík.cz ze skupiny Mall Group je e-shop s potravinami, drogerií a potřebami pro domácnost. Z více než 18 000 položek mohou vybírat čtyři miliony zákazníků v Praze a středních Čechách, na Plzeňsku, Liberecku, Ústecku, v Hradci Králové a na Pardubicku, ale také v okolí Teplic, Mostu a Chomutova. Pro Prahu a okolí slibuje doručení nákupu do tří hodin od objednávky, ve zbytku republiky pak platí „dopoledne objednáte, večer máte“. Spolu s dalšími e-shopy zaměřenými na potraviny iTesco.cz a Rohlík.cz jsme jej zařadili do redakčního porovnání online supermarketů.

Jihočeské marmelády mají 6 medailí z mistrovství světa

Jozefína Růžičková se svojí značkou Rose Garden i letos zazářila na prestižní mezinárodní soutěži World´s Original Marmelade Awards, která se koná v britském Dalemain už od roku 2004. V konkurenci více než 3000 marmelád z celého světa se hned šest jejích výrobků umístilo na stupních vítězů. Navázala tak na loňský úspěch, kdy si z ceremoniálu odnesla unikátní dvojitou zlatou medaili.

„Mám velikou radost ze všech ocenění. Konkurence byla letos opravdu výjimečná a o medailích rozhodovaly mnohdy i nepatrné detaily,“ popisuje Jozefína Růžičková. Odborná porota totiž každoročně hodnotí nejen chuť, ale také originální receptury, vzhled, vůni či konzistenci.

Jozefína Růžičková vyrábí výběrové džemy, marmelády a bylinné sirupy pod značkou Rose Garden. Nabízí jak známé české chutě, jako jsou jahoda či borůvka, tak netradiční suroviny, jako jsou šípky, bezinky, mirabelky nebo aronie. Vedle toho vymýšlí nové kombinace příchutí, například Citrón s levandulí nebo Pomeranč s fíky marinovanými v portském. Její výrobky můžete koupit na farmářských trzích, food festivalech, vybraných obchodech a také na e-shopu www.dzemyrosegarden.cz.

Nestlé sníží obsah cukru o třetinu díky „novému cukru“, inspirací byla cukrová vata 

Jako první na světě vyrábí Nestlé v Olomouci z tzv. nového cukru. Chce tak přispět ke snížení nadměrné konzumace cukru, která patří mezi hlavní příčiny mnoha civilizačních onemocnění. Nový typ cukru, získaný přírodní cestou, umožní zásadně snížit jeho obsah ve výrobcích. Zakázku na nový typ cukrovinky získal jako první na světě moravský závod Zora. Půjde o tyčinku Milkybar, prodávanou na britském trhu, obsah cukru v ní se sníží o 30 %.


Autor: Nestlé

Výrobkem, ve kterém je poprvé na světě použito nového cukru, je anglická Milkybar od Nestlé

Závod Zora v Olomouci platí v Nestlé za expertní centrum výroby čokoládových cukrovinek. Produkuje pro tuzemský i zahraniční trh. A právě pro trh ve Velké Británii nyní připravuje čokoládové tyčinky s unikátním novým cukrem. Díky němu obsahují o 30 % méně cukru, chutnají však stejně.

Olomoucký závod vyrábí čokoládu a čokoládové cukrovinky již od roku 1898. Roční produkce čítá více než 41 000 tun, více než polovina míří za hranice České a Slovenské republiky – do Anglie, Španělska, Německa, Polska, Bulharska i Kuvajtu. Na tuzemský trh dodává čokolády Orion, čokoládové tyčinky Margot, Kofila, Ledové kaštany či bonboniéry Modré z nebe a další desítky tradičních cukrovinek.

Výživovými vlastnostmi potravin se dlouhodobě zabývají vědci ve výzkumném centru Nestlé ve švýcarském Lausanne. Na převratný vynález je přivedla cukrová vata prodávaná na poutích. Cukr použitý na její výrobu je vysoce aerovaný (provzdušněný), v ústech se okamžitě rozpouští a mnohem rychleji navozuje pocit sladkosti. Klasický krystalický cukr se naopak rozpouští pomalu a člověk chuťově vnímá jen malou část, kterou spolkne.

Nestlé oznámilo svůj vynález v roce 2016. Podstatou je změna struktury krystalů cukru přírodní cestou. Krystaly tohoto tzv. strukturovaného cukru jsou porézní, provzdušněné. Na jazyku se rychleji rozpouštějí a chuťové pohárky rychleji vnímají sladkou chuť. Díky tomu je ve výrobcích nižší obsah cukru při zachování identické chuti.

Výrobkem, ve kterém je poprvé na světě použito nového cukru, je anglická „mléčná tyčinka“ Milkybar. Ta je ve Spojeném království na trhu již od 30. let minulého století. Nová Milkybar Wowsomes obsahuje mléko, křupavé ovesné cereálie, je vyrobena pouze z přírodních ingrediencí a bez použití sladidel. Tato nová tyčinka je společným dílem týmů ze Švýcarska, Anglie i Česka.

Zlepšování výživových vlastností výrobků se Nestlé věnuje dlouhodobě. Mezi lety 2000 až 2013 se podařilo snížit na celém světě obsah cukru ve výrobcích o 32 %. Do roku 2020 chce Nestlé dosáhnout dalšího snížení o 5 %.

Autor článku

Redaktorka, editorka, dlouholetá šéfredaktorka serveru Vitalia.cz (do června 2022)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).