Ve dnech znečištění ovzduší mohou cestující v Ostravě využívat bezplatnou městskou dopravu.
Cestující v Ostravě budou ve dnech, kdy bude vyhlášena smogová regulace, nadále jezdit městskou hromadnou dopravou zdarma. Ve městě již tento způsob omezení automobilové dopravy úspěšně vyzkoušeli – v době smogu (a bezplatné MHD) přijelo do Ostravy téměř o 4000 aut méně než v jiné dny.
Město chce dopravou zdarma během smogu docílit toho, aby lidé využívali MHD namísto cestování vlastními auty. Doprava je totiž jedním z činitelů, které ovzduší výrazně zatěžují. Bezplatnou přepravu schválili zastupitelé na konci roku a lidé ji od té doby mohli využít po 22 dní, poprvé to bylo 22. prosince. Město za to přepravním firmám zaplatilo zhruba 23 milionů korun.
„Do města přijelo v pracovních dnech v době smogu asi o 3900 aut méně, což je o 2,7 procenta méně oproti běžnému dni. V sobotu to bylo méně o více než 2800 aut, což je 3,4 procenta,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD). Z průzkumu podle něj vyplynulo, že během smogu cestovalo Ostravou méně lidí auty i v MHD.
Primátor Petr Kajnar (ČSSD) řekl, že za smogové situace přispívá doprava ke znečištění ovzduší nejméně 15 procenty. Cestování veřejnou dopravou zdarma by podle vedení města mělo hlubší dopad, kdyby se k akci připojil celý kraj. V Ostravě platí bezplatná doprava jen v městských zónách 1 až 4, řada lidí však do města dojíždí odjinud.
Primátor Kajnar řekl, že si dovede představit, že by byla doprava v celém kraji zdarma například celé dva měsíce, kdy je situace z hlediska smogu nejhorší. „Ve srovnání se škodami, které způsobuje znečištění ovzduší kraji, jsou náklady na bezplatnou dopravu zanedbatelné,“ uvedl Kajnar.
Město chce snižovat znečištění ovzduší například také důkladnějším čištěním cest, ze kterých se po zimě dostává do vzduchu množství prachu. „Letos už jsme stihli vyčistit 50 procent našich cest. Posbírali jsme 140 tun prachu,“ informoval náměstek Boháč.
Zastupitelé z opozičního hnutí Ostravak chtějí naopak bezplatnou dopravu v období smogu zrušit. Důvodem je podle nich například špatná zkušenost občanů s úrovní služeb městské hromadné dopravy, kvůli které podle něj lidé osobní auta stejně za MHD nevymění. Hnutí v prohlášení uvádí, že jsou rovněž poškozováni cestující, kteří si kupují předplatné jízdenky. Také náklady jsou podle Ostravaka vyšší, než město očekávalo.