Ministerstvo zemědělství hodnotilo známost značky Česká potravina již loni, tedy v době, kdy novela zákona o potravinách teprve vstupovala v platnost. „Tehdy značku znalo čtyřicet procent spotřebitelů,“ říká ministr Marian Jurečka. Koncem letošního července bude mít k dispozici nová data nejen o tom, jak se projevuje známost této značky u spotřebitelů, ale také jaký vliv má na to, který výrobek si zákazníci koupí.
Česká potravina
- U jednosložkových potravin (mléko, maso, zelenina apod.) musí suroviny být ze 100 % z ČR.
- U vícesložkových (např. salám, jogurty, pečivo) surovin musí být nejméně ze 75 % českého původu.
Vyrobeno v České republice
- Smí být použito u potravin, kdy všechny fáze výroby proběhly na území ČR.
Použití obou označení je dobrovolné, ale pouze za splnění podmínek.
Zájem ze strany maloobchodu i spotřebitelů se prý zvyšuje, a navíc pomáhá dostat se na trh i menším výrobcům, kteří by dříve těžko uspěli. To je příklad i nové značky Česká chuť, kterou zavádí řetězec Albert a brzy ji má mít na padesát jeho dodavatelů. I výrobky s touto značkou musí splňovat podmínky pro označení symbolem České republiky.
Česká chuť
- Značka řetězce Albert pro potraviny s českým původem.
- Všechny produkty řady Česká chuť musí splňovat definici české potraviny podle zákona.
- Značku má brzy mít na padesát dodavatelů Alberta.
- Více na www.ceska-chut.cz.
Česká potravina musí být českého původu. Pro jednosložkové potraviny typu mléko platí podmínka stoprocentně českých surovin, u vícesložkových potravin je to pětasedmdesát procent surovin českého původu. Neotvírá se takto cestička, jak do potravin dostat zahraniční surovinu, i kdyby pro to nebyl důvod, jako například u kakaa, které se u nás prostě nepěstuje?
Pětadvacet procent, které mohou být odjinud, jsme umožnili záměrně. Právě proto, že u spousty výrobků vyráběných v České republice není možné použít stoprocentně české suroviny, jako například exotická koření, kakao, kávu a podobně. Chceme, aby i výrobek s těmito složkami měl šanci značku získat. Sledujeme, aby hlavní složka, ať už je to mouka, cukr, maso, byla původem z českých polí a stájí, od českých zemědělců a potravinářů. Pamatujeme ale také na platformu, kdy to není možné vůbec. Označení Vyrobeno v České republice se týká například výrobců čokolády. Chceme ocenit to, že výrobce sice komoditu dováží, ale firma je na území České republiky a vytváří přidanou hodnotu, tvoří pracovní místa.
Maloobchodní řetězec Albert nyní zavádí svoji značku Česká chuť. Svého času bylo „přeznačkováno“. Jak hodnotíte situaci dnes? Nepředstavuje zavedení další značky zmatek pro spotřebitele?
My nejsme schopní stoprocentně ovlivňovat, jakým způsobem budou privátní firmy dělat svůj marketing. Pro zákazníka je ale klíčové, že v okamžiku, kdy je na potravině odkaz na „českost“ nebo český státní symbol, tak musí splňovat parametry, které stanoví zákon. A my to můžeme kontrolovat i sankcionovat, to tady nikdy dříve nebylo. Takže já podobné aktivity spíše vítám. Ať si s tím marketingově řetězec nebo výrobce naloží jakkoli, máme jistotu, že nemůže zákazníka klamat. To hodnotím jako obrovský posun kupředu.
Čili už není možné, případně by to bylo porušení zákona, aby potravina byla označena jakýmkoli symbolem, který by neoprávněně budil dojem, že jde o českou potravinu?
Přesně tak, bylo by to jednoznačně porušení zákona s obrovskou sankcí. Stačí český lvíček, česká vlajka, označení česká kvalita, český výrobek a podobně, všechno musí splňovat parametry stanovené v legislativě. Máme pravomoc toto kontrolovat a vyžadovat například u dané šarže doložení podle dodacích listů, jaké suroviny byly nakoupeny a použity.
Kontroly provádí Státní zemědělská a potravinářská inspekce a Státní veterinární správa?
Ano, kontroly se provádějí poměrně ve velkém množství a dosud šlo jen o dvě nebo tři porušení. Od začátku ledna si výrobci i prodejci dávají velký pozor na to, jak co označují. Dokonce mám signály od některých prodejců, že jsou velmi opatrní, i když podmínky splňují. Označení dávají, když mají skutečně stoprocentní jistotu, že výrobek odpovídá podmínkám, aby se vyhnuli sankcím.
To je dobrá zpráva. Jednou dobou byla vlajka nebo jiný český symbol pomalu na všech potravinách. A to i když byly vyrobeny třeba v Polsku.
Krásně to ukazuje podíl českých potravin v řetězcích, kdy některé ještě v listopadu minulého roku uváděly přes padesát procent a letos na přelomu března a dubna to bylo najednou dvacet, pětadvacet procent. Sám vidím, když chodím nakupovat, že se to hodně pročistilo.
Chce skutečně český zákazník české potraviny? Nejsou to spíše jen výsledky průzkumů, v nichž se děláme lepší, ale ve skutečnosti nakupujeme potraviny podle ceny? Máte to nějak zmapováno?
Toto právě chceme mít zmapováno a průzkum již běží, výsledky by měly být v červenci. Myslím, že pořád bude skupina zákazníků, pro kterou bude cena hlavním kritériem. Ale na druhou stranu, i díky růstu mezd a nízké nezaměstnanosti, roste počet spotřebitelů, kteří se orientují na kvalitu. Pozorujeme to i u značky Klasa, což jsou většinou výrobky lehce vyšší ceny. Vidím to třeba u svých vrstevníků, u mladých maminek, které sledují i příběh ekologie a logistiky, to, zda je potravina z regionu a čerstvá.