Marže je pojem používaný ve finanční analýze, který vyjadřuje rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou na zboží nebo službě. Vzpomínám si na dobu totáče, kdy marže v Jednotě byla 12 až 15%. Doby se změnily, nedávno jsem četl, že průměrné marže obchodních řetězců se pohybují kolem 50%. Je samozřejmě zboží, které má marži nižší, ale i zboží, které má marži vyšší. Pokud např. zemědělec prodá řetězci brambory za 8 korun a ten je prodá za 16 korun, pak se jedná o 100% marži. Marže však není zisk, jak si někteří myslí. I obchod musí na manipulaci, skladování a prodej výrobků vynaložit určité náklady. V případě brambor se jedná na jednotku (tedy na 1 kg) však zanedbatelnou položku, takže i zisky obchodních řetězců jsou solidní. Např. v krizovém roce 2009 klesly supermarketům v Česku tržby, ale zisk se např. řetězci Kaufland zdvojnásobil z 1 na 2 miliardy korun. V roce 2011 činily průměrné marže obchodních řetězců u šunky 51%, u kuřat 30%, u polotučného trvanlivého mléka 41%, u másla 23%, u cukru 31%, u bílého pečiva 22% atd.
Připusťme, že české masokombináty i soukromí řezníci vyrábějí některé uzeniny i výhradně z masa. Jak vypadá takový český párek nebo salám? Jsou české? Já tvrdím, že nikoliv. Musíme brát v úvahu to, že 50% vepřového masa se do Česka dováží. Řezníci stále využívají toho, že se dá ze zahraničí sehnat levné dotované maso, na které dostávají navíc ještě vývozní dotace tamní obchodníci. Než by čeští řezníci zaplatili českému zemědělci o tři čtyři koruny více za kilo živého prasete, raději levně koupí zamrazené či zachlazené maso nevalné kvality. Toto maso řezník samozřejmě dá raději do výrobků, protože nehodlá riskovat, že prodavačka v obchodě bude muset za dva dny omývat v octové vodě již tak oslizlé a povadlé maso, které cestovalo týden přes celou Evropu. Salámy a párky z dovozového masa jsou pak prodávány jako český výrobek a mnohdy to má nálepku Klasa nebo Regionální potravina. A tyto česko-zahraniční uzeniny dnes nevyrábí jen velké masokombináty typu Kostelecké uzeniny, ale i malí soukromí řezníci, kteří (prozatím) využívají dobré pověsti svých výrobků.
Takže - uzná konečně autorka, že se malinko unáhlila ve svých výrocích ? Asi neéééé, ale to nevadí. Musí čtenář vyvracet tvrzení redaktorů ??? Asi taky ne. Mrzí mě, že redaktoři nemají zájem vysvětlovat.. Tak proč bych měla konkretizovat výhrady ???? Já tomuhle webu přece nešéfuju, já nemusím mít zájem na tom sdělovat čtenáři objektivní informace - já si jen přihřejvám polívčíčku, že LK ??? :)