Názor k článku Ministr tlačí české potraviny a komora kouzlí s marží od Pepa - Marže je pojem používaný ve finanční analýze, který...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 12. 2013 11:52

    Pepa (neregistrovaný)

    Marže je pojem používaný ve finanční analýze, který vyjadřuje rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou na zboží nebo službě. Vzpomínám si na dobu totáče, kdy marže v Jednotě byla 12 až 15%. Doby se změnily, nedávno jsem četl, že průměrné marže obchodních řetězců se pohybují kolem 50%. Je samozřejmě zboží, které má marži nižší, ale i zboží, které má marži vyšší. Pokud např. zemědělec prodá řetězci brambory za 8 korun a ten je prodá za 16 korun, pak se jedná o 100% marži. Marže však není zisk, jak si někteří myslí. I obchod musí na manipulaci, skladování a prodej výrobků vynaložit určité náklady. V případě brambor se jedná na jednotku (tedy na 1 kg) však zanedbatelnou položku, takže i zisky obchodních řetězců jsou solidní. Např. v krizovém roce 2009 klesly supermarketům v Česku tržby, ale zisk se např. řetězci Kaufland zdvojnásobil z 1 na 2 miliardy korun. V roce 2011 činily průměrné marže obchodních řetězců u šunky 51%, u kuřat 30%, u polotučného trvanlivého mléka 41%, u másla 23%, u cukru 31%, u bílého pečiva 22% atd.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).