Soutěžní klání o nejlepší mlékárenský výrobek roku je už 21 let ukázkou toho, co si trh žádá. A není to jen radost pro oceněné mlékárny, ale i pro všechny, kteří si bez mléčných výrobků nedovedou představit ani den.
Do záře reflektorů se dostávají jak absolutní novinky, které teprve pozvolna vstupují na trh, tak i reformulované výrobky či produkty, které jsou úspěšné v zahraničí. Zeptali jsme se letošních oceněných, co pro ně cena znamená, čím myslí, že porotu ohromili, i zda cenu využijí pro svou propagaci.
Bio mléko, tvaroh i řecké jogurty
Mezi přihlašovanými výrobky lze vidět měnící se spotřebitelské trendy. V době covidu, kdy byla uzavřená gastronomie, se lidé scházeli spíše doma na menších party, čímž nastartovali boom sýrů na grilování a jinou tepelnou úpravu. Významné změny přinesly také reformulační snahy výrobců a zájem spotřebitelů o „zdravější“ a výživově hodnotnější výrobky, takže se začaly objevovat například proteinové koncentráty, např. řecké jogurty, skyry či výrobky fortifikované mléčnými proteiny.
Velkou módou se staly také bezlaktózové výrobky a každoročně v ochucených variantách zejména fermentovaných výrobků a dezertů vítězí nové a nevšední příchutě, které jsou často i jen sezónního typu.
VÝSLEDKY V JEDNOTLIVÝCH SOUTĚŽNÍCH KATEGORIÍCH
Kategorie |
Výrobky |
Výrobce |
|
Konzumní smetany |
Vítěz |
Smetana 10 % tuku, bez laktózy |
Mlékárna Pragolaktos, a.s. |
Zakysané mléčné nápoje |
Vítěz |
Acidofilní mléko z Valašska |
Mlékárna Valašské Meziříčí spol. s r.o. |
Jogurty nízkotučné |
Vítěz |
Opočenský jogurt broskev a meruňka |
Bohemilk a.s. |
Finalisté |
Opočenský jogurt jahoda |
Bohemilk a.s. |
|
Super jogurt bílý |
Polabské mlékárny a.s. |
||
Jogurty střednětučné (3,0–5,5 % tuku) |
Vítěz |
Olmíci lotus vanilkoví |
Olma a.s. |
Finalisté |
Rodinný jogurt borůvka |
AGRO-LA, spol. s r.o. |
|
Rodinný jogurt meruňka |
AGRO-LA, spol. s r.o. |
||
Jogurty smetanové |
Vítěz |
Smetanový jogurt z Valašska Marlenka – med, kakao, vlašské ořechy |
Mlékárna Valašské Meziříčí spol. s r.o. |
Finalisté |
Smetanový jogurt Florian stracciatella |
Olma a.s. |
|
Smetanový jogurt slaný karamel |
Olma a.s. |
||
Tvarohové a smetanové krémy |
Vítěz |
Pribiňáček banánový |
SAVENCIA Fromage & Dairy Czech Republic, a.s. |
Mléčné dezerty |
Vítěz |
Salko slaný karamel |
Mlékárna Hlinsko, a.s. |
Finalisté |
High Protein Pudding čokoládový |
Olma a.s. |
|
Krajanka DeLuXe! Pomeranč – vaječný likér |
Alimpex Food a.s. |
||
Čerstvé sýry |
Vítěz |
Lučina nadýchaná se sušenými rajčaty |
SAVENCIA Fromage & Dairy Czech Republic, a.s. |
Finalista |
Jaroměřické žervé |
Jaroměřická mlékárna, a.s. |
|
Plísňové sýry |
Vítěz |
Jihočeská Niva Premium 70 % |
MADETA a.s. |
Sýry s mazem na povrchu |
Vítěz |
Dobrý Václav |
Mlékárna Olešnice a.s. |
Sýry polotvrdé |
Vítěz |
Lipánek Zlaťáček |
MADETA a.s. |
Finalisté |
Tre Corti s chilli |
Brazzale Moravia a.s. |
|
Farmářský uzený sýr |
Moravia Lacto a.s. |
||
Tavené sýry |
Vítěz |
Smetanito |
Bel Sýry Česko a.s. |
Sýrové speciality |
Vítěz |
Sýráci, sýrové tyčinky |
Mlékárna Olešnice a.s. |
Finalista |
Štěchovický nález |
VOŠP a SPŠM Kroměříž |
V soutěži o „Novinku roku“ soutěžilo celkem 37 výrobků, ze kterých na toto ocenění dosáhlo celkem 7 nových, inovovaných nebo reformulovaných výrobků.
Novinky roku |
Výrobce |
|
Vítěz |
Jihočeská Niva Fit 30 % |
MADETA a.s. |
Finalisté |
Jihočeská Niva Premium 70 % |
MADETA a.s. |
Super jogurt bílý |
Polabské mlékárny, a.s. |
|
Super jogurt jahoda |
Polabské mlékárny, a.s. |
|
Salko slaný karamel |
Mlékárna Hlinsko, a.s. |
|
Smetanový jogurt z Valašska Marlenka – med, kakao, vlašské ořechy |
Mlékárna Valašské Meziříčí spol. s r.o. |
|
Král sýrů, lahůdková paprika |
Savencia Fromage & Dairy Czech Republic a.s. |
V novinářském hodnocení se do užšího finále ze 72 výrobků probojovaly tyto výrobky:
Ceny médií |
Výrobce |
|
Vítěz |
Štěchovický nález |
VOŠP a SPŠM Kroměříž |
Finalisté |
Dobrý Václav |
Mlékárna Olešnice a.s. |
Smetanový jogurt z Valašska Marlenka – med, vlašské ořechy |
Mlékárna Valašské Meziříčí spol. s r.o. |
Letos ohromily krom jiných výrobky Madety, Mlékárny Valašské Meziříčí a benjamínka soutěže Vyšší odborné školy potravinářské a Střední průmyslové školy Kroměříž (VOŠP a SPŠM).
Niva se blýskla i v nízkotučné variantě
Společnost Madeta se do soutěže o Mlékárenský výrobek roku zapojuje již od prvního ročníku, kdy se se svým archivním sýrem Libínský stala absolutním vítězem soutěže. A i letos odcházela ověnčena vavříny. V kategorii plísňových sýrů zvítězila Jihočeská Niva Premium 70 %, novinkou roku se pak stala Jihočeská Niva Fit 30 %.
30% niva vyhrála Novinku roku 2024
Čím to, že vyhrála vysokotučná a nízkotučná varianta jednoho typu sýru? „Oba jsou to úžasné a vynikající sýry, sedmdesátiprocentní niva je pro mě nejlepší modrý sýr, jaký jsem kdy ochutnal. Podle mě však hrálo roli i to, že odbornou veřejnost ohromilo, že je výroba technologicky velice složitá. V případě třicetiprocentní nivy totiž roste ušlechtilá plíseň kvůli relativně nízkému podílu tuku extrémně rychle a z nedostatku tuku hrozí mdlá chuť. U sedmdesátiprocentní nivy je pak potřeba zvýšit tučnost mléka na více než 8,2 procenta, a to už se opravdu musí umět, aby plíseň rostla a dopadlo to správně,“ řekl serveru Vitalia.cz provozní ředitel Madety, Jan Teplý.
Tyto sýry jsou navíc světovým unikátem, i odborná veřejnost ocenila, že sýraři v českokrumlovském závodě Madety je vyrobili jako první na světě. V současné době tyto „zlaté sýry“ ještě nekoupíte ve všech obchodech, ale řetězce Billa, Globus, Kaufland, Ahold nebo Makro jsou sázkou na jistotu.
Nejlepší acidofilní mléko a smetanový jogurt
Mlékárna ve Valmezu vyhrála mezi zakysanými mléčnými nápoji se svým Acidofilním mlékem a mezi smetanovými jogurty na plné čáře vyhrál Smetanový jogurt z Valašska Marlenka – med, kakao, vlašské ořechy. Druhý jmenovaný se pak objevil mezi finalisty, kteří bojovali o titul Novinka roku a Cena médií. A protože autorka tohoto článku zasedla v porotě, ví, že smetanový jogurt jen těsně nevyhrál cenu médií. Chutnal totiž všem porotcům.
Acidofilní mléko Mlékárny Valašské Meziříčí
„Již v minulosti jsme jogurty Mlékárny Valašské Meziříčí spojili s významnou značkou na trhu. V rámci spojení s Marlenkou se nám jednalo o propojení lahodné chuti smetanového jogurtu z Valašska s legendárním medovým dortem Marlenka z podhůří Beskyd, tedy s firmou nedaleko od nás,“ řekla nám marketingová manažerka mlékárny Vlašské Meziříčí Zuzana Pavelková.
„Vývoj výrobků trval více než rok a cílem bylo dosáhnout toho, aby se chuť jogurtu co nejvěrněji podobala nezaměnitelné chuti medového dortu Marlenka. To se, myslím, nakonec podařilo i proto, že do příchuťové složky jogurtu jsou přidány přímo drobečky z těchto dortů. Věříme, že spojení chutí obou výrobků přináší našim zákazníkům jedinečný chuťový zážitek,“ řekl pro server Vitalia.cz Zdeněk Bukovjan, Sales & Marketing Manager Mlékárny Valašské Meziříčí.
Na trhu je tento výrobek od konce loňského roku a podle výrobce si získal řadu příznivců.
Mlékárna Valašské Meziříčí zvažuje, že by logo Mlékárenského výrobku roku 2024 dala na víčko Smetanových jogurtů z Valašska Marlenka – med, kakao, vlašské ořechy.
Galerie: Mlékárenský výrobek roku 2024 – oceněné výrobky
Středoškoláci strčili do kapsy odborníky
To, že se v soutěží objeví výrobek od středoškoláků z Kroměříže, překvapil každého, kdo v porotě byl, dlužno dodat, že příjemně. Aby se se svými výrobky do soutěže přihlásili, jim přitom nabídl sám předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček:
„Účast v soutěži jsem škole nabídnul zejména proto, že školní poloprovoz je úředně schválen veterinární službou, a že se tudíž výrobky školy mohou (byť jen v omezené míře) prodávat. Děje se tak nejenom mezi žáky a zaměstnanci školy, ale také pro veřejnost prostřednictvím školní prodejny v areálu kroměřížské mlékárny,“ říká předseda s tím, že z jejich úspěchu měl upřímnou a velikou radost.
Cenu médií získal Štěchovický nález
Škola soutěžila s výrobkem nazvaným Štěchovický nález, což je čerstvý sýr, jehož základem je zpracování mléka na jogurt. Z něj se následně nechá odkapávat syrovátka, tvaruje se do kuliček ochucených kořením a zalévá se extra panenským olivovým nebo řepkovým olejem. Název odkazuje na rok 1643, kdy v místech školy a mlékárny tábořila švédská vojska, která dobývala Kroměříž, a něco po nich také zůstalo.
Štěchovický nález potěšil i pořadatele soutěže
„To, že se jeden ze dvou studentských výrobků přihlášených do soutěže stal finalistou v kategorii sýrových specialit, mě příjemně překvapilo. Když ale tento výrobek s tajemným označením ‚Štěchovický nález‘ uspěl i v novinářské soutěži, ve které ho skupina 15 nezávislých novinářů zařadila ze 72 výrobků na první místo a výrobek tak získal ‚Hlavní cenu médií‘, tak z toho jsem se radoval dvakrát více. Měl jsem radost z toho, jak se tento malý studentský provoz prosadil mezi velkými (i globálními) mlékárenskými hráči,“ neskrývá nadšení Jiří Kopáček.
Kvíz: Pamatujete si tyhle výrobky z doby před rokem 1989?
Těšil se na okamžik, jak asi vítězství přijmou samotní odborní učitelé školy a jejich studenti, a jeho očekávání se na Dni mléka začátkem června zcela naplnila. „Je to nejenom zasloužené uznání škole, ale významná motivace žákům i jejich učitelům a oprávněné zadostiučinění, že tato naše již více než 120 let stará škola dělá svoji vzdělávací práci velmi dobře, a že si jí tudíž mlékárny, coby budoucí zaměstnavatelé absolventů této školy, mohou ještě více vážit,“ říká Jiří Kopáček.
Pyšný byl i ředitel a učitel oceněné školy
Na stránkách školy nešetřil pochvalou ani ředitel školy Michal Pospíšil: „Jsem nesmírně hrdý na své kolegy, studenty školy a úsilí, které vložili do výroby našich sýrových kuliček. Toto ocenění potvrzuje, že naši studenti mají nejen výborné teoretické znalosti, ale také bezvadné praktické dovednosti potřebné k úspěchu v dalším profesním životě a uplatnění v potravinářském průmyslu.“
Jak a kdy vznikl nápad vytvořit netradiční mlékárenský výrobek pro server Vitalia.cz přiblížil Josef Mrázek, vedoucí učitel praxe: „Výrobek Štěchovický nález je vlastně covidovým dítětem, autora bychom asi nedohledali, žáci v této době pracovali pod vedením učitelů z domova, mnozí se nechali inspirovat literaturou, internetem a učiteli a připravili podobné výrobky. Společně jsme pak doladili jejich finální podobu. V každém případě na nich mají velký podíl naši šikovní žáci a moc jim za to děkuji," říká vedoucí učitel s tím, že získání ocenění v rámci soutěže vůbec neočekávali a získáním Hlavní ceny médií byli prakticky v šoku.
„Ještě si význam asi ani neuvědomujeme. Na velké slavení nebyla teď vhodná doba, probíhali maturity, absolutoria, žáci školy absolvovali 4 týdny odborné praxe. Spíše cítíme závazek do dalších let, připravovat žáky tak, aby tento úspěch nebyl poslední.“