Možná už jste v obchodech viděli mleté maso, které není vložené klasicky do vaničky, ale je vakuově zabalené. Jeho výrobce, masozpracující závod Maso Uzeniny Polička, má totiž novou balicí linku na mleté hovězí a vepřové. Díky ní šetří plasty, snižuje uhlíkovou stopu a prodlužuje trvanlivost mletého masa.
Inspirace na nové balení masa přišla ze severu
Od letošního léta mají ve východočeské Poličce novou „hračku“. Za dvacet milionů si do tamního masozpracovatelského závodu pořídili novou ekologickou balicí linku, která se stala aktuálně nejvyšší investicí do balení mletého masa v České republice. (42 % pořizovací ceny bylo financováno pomocí dotace ministerstva zemědělství.)
Běžná linka na balení mletého masa přitom vyjde výrazně levněji, jde o nižší miliony korun. Nová linka má oproti starším technologiím vyšší výkon a nižší energetickou náročnost a obsluhuje ji maximálně pět pracovníků.
Maso Uzeniny Polička je největší český zpracovatel hovězího masa v Česku. Produkuje také vepřové maso a uzeniny. Většina zpracovaného masa pochází ze skotu z malých českých farem. Své výrobky dodává obchodním řetězcům Lidl, Albert, Makro, Penny, Kaufland, Billa a COOP a dále do mnoha maloobchodních prodejen, řeznictví, restaurací a jídelen. Maso Uzeniny Polička je jediným českým dodavatelem hovězího masa do výrobního závodu McDonald's.
„Sestavení a zprovoznění nové ekologické linky nám zabralo zhruba jeden měsíc. Komponenty byly dovezeny z několika zemí Evropské unie. Technologickou inspirací nám bylo Finsko,“ uvádí Josef Polánek, generální ředitel Maso Uzeniny Polička, a dodává:
„Protože ekologie je jednou z našich hlavních priorit, jsme pochopitelně velmi rádi, že se nám podařilo sestavit inovativní ekologickou linku na mleté maso, která je jediná svého druhu v České republice. Tato technologie přináší benefity jak pro spotřebitele, tak i pro obchody a logistiku. Protože měsíčně vyprodukujeme stovky tun mletého masa, nová linka je velmi důležitou inovací představující výraznou redukci ekologické zátěže při prodeji masa, kde zatím nelze zcela vyloučit využívání plastů.“ Jak onu ekologickou zátěž dokáže tato linka redukovat?
Linka nešetří jen množství plastů
Balicí linka je šetrná k životnímu prostředí, protože nespotřebuje tolik plastů jako běžné mleté maso balené ve vaničkách s fólií. Bavíme se o úspoře 50 % použitých plastů. A to není málo. Zvláště když nová linka zvládne za hodinu zpracovat jeden a půl tuny masa do třech tisíc půlkilogramových balení.
Menší balení v rámci dodavatelského řetězce znamená také o 34 % menší uhlíkovou stopu a výrazně nižší náročnost na logistiku. Což ve finále znamená nižší počet rozvozových aut na českých silnicích. Až takhle dalece může nový obal ovlivňovat životy nás všech.
Benefit pro zákazníky
V létě 2021 získali za tento obal v Poličce cenu Potravinářské komory za Inovativní potravinářský výrobek roku 2021 a ze soutěže o nejlepší obalová řešení Obal roku 2021 si odnesli stříbrnou cenu předsedkyně poroty a též cenu za potravinový obal letošního roku.
A to nejlepší na konec – nový způsob vakuového balení přináší o dva dny delší trvanlivost mletého masa a úsporu místa v mrazáku, pokud budete chtít maso zamrazit pro pozdější využití. Nové ekologické balení mletého masa z Poličky již nyní pod svojí privátní značkou nabízí řetězec Lidl.