Koláče nahrazují tvarohové dezerty, vlašský salát do kelímku má konkurenci v čočkové nebo cizrnové variantě. Především mladá generace si žádá rychlý oběd nebo svačinu podle pravidel zdravé výživy. Na obecnou poptávku po zdravějším jídle reagují i fastfoodové řetězce, donedávna symbol nezdravého stravování, a pozvolna upravují svoji nabídku.
Co se dozvíte v článku
Trendy chlebíčky i sladkosti
Pokud jde o klasické lahůdkářské výrobky, jako jsou například oblíbené české chlebíčky, stále se bezkonkurenčně nejvíce prodávají šunkové s vajíčkem jako evergreen, který je už více než půl století neměnný. Zdatně mu ale konkurují trendy lahůdky, které už několik let prosazuje třeba syn zakladatelky Libeřských lahůdek Jiří Kulhánek se svou ženou Jitkou.
„Poslední dobou se tak stále více zaměřujeme i na moderní lahůdky, které oslovují především mladší generaci zákazníků,“ popisuje výrobní ředitel Libeřských lahůdek Miloš Rozkošný.
„Čím dál více lidí chce žít zdravě, všichni chtějí vypadat hezky. My to respektujeme a oživujeme trh. I chlebíček může být cool,“ doplňuje PR manažerka Martina Bauerová.
Libeřské lahůdky tak nabízejí například ucelenou řadu zdravých salátů, třeba cizrnový, kuskusový nebo čočkový. I v segmentu sladkého už se dávno nevyrábějí jen koláče.
„Hitem léta u nás je borůvkový dezert s mascarpone,“ říká Miloš Rozkošný.
Galerie: Moderní zdravé lahůdky
Chlebíček v novém kabátě
Oblíbený chlebíček už dávno nemusí být z bílé veky. Běžnou alternativou už je žitný nebo chia chleba a na něm třeba tvarohová, řepná nebo mrkvová pomazánka. Zájem o zdravé lahůdky stoupá přímo strmě. Loni jen Libeřské lahůdky nabízely šest druhů zdravých chlebíčků. Letos jich je už deset a vyrobí se jich tisíce.
„Skutečnou a nečekanou bombou v prodejích je ale avokádový chlebíček, bylo to pro nás velké překvapení,“ říká Miloš Rozkošný. „Byli jsme takoví pionýři se zavedením avokádového chlebíčku do naší nabídky. Donedávna jsme si to ani neuměli představit, a teď tento druh chlebíčku děláme standardně.“
Zdravé lahůdky čím dál více konkurují klasice
- Největší podíl v segmentu moderních lahůdek mají zdravé chlebíčky s různými pomazánkami a zeleninou.
- Čím dál více kupujeme i čerstvé saláty, zdravé dezerty a tortily.
- V Libeřských lahůdkách, jednom z lídrů trhu, tvoří zdravější varianty momentálně asi 20 % tržeb.
Jak vznikal „Avo“
„Avo“, jak avokádovému chlebíčku v Libeřských lahůdkách zkráceně říkají, je nákladově náročnější samozřejmě kvůli základní surovině, kterou pomazánka obsahuje. Když se na něj zrodil nápad, vyvolal velké diskuze a dlouho trvalo, než tu dali zelenému modernímu chlebíčku zelenou.
„Avokádovému chlebíčku jsme zpočátku moc nevěřili,“ potvrzuje Miloš Rozkošný. „Především ve spojení s tradičními Libeřskými lahůdkami nám připadalo nepravděpodobné, že by se taková novinka uchytila. Ale nakonec – když se prodává žitný chlebíček s tvarohovou pomazánkou, tak proč ne?“
Avokádový chlebíček předčil všechna očekávání a stal se vůbec nejprodávanější variantou zdravé lahůdky.
„Jeho hlavní složkou je avokádová pomazánka. Její chuť, kterou jsme dlouho ladili, tvoří především správný poměr avokáda a rajčat. Jde o velmi čistou chuť, ale vše prozradit nemůžu,“ usmívá se Miloš Rozkošný.
Jaké zdravé chlebíčky nám chutnají
- avokádový chlebíček
- chlebíček s žervé a rukolou
- chia chlebíček s červenou řepou
- chia chlebíček s mrkvovou pomazánkou
- žitný chlebíček s ředkvičkovou pomazánkou
Zdroj: Libeřské lahůdky
Cesta k zákazníkovi
„Avokádový chlebíček zákazníkům moc chutná, skvěle na něj reagují,“ říká Martina Bauerová. „Obecně je ale cesta k novému finálnímu produktu poměrně dlouhá. Často třeba něco nového a trendy vymyslíme, ale zjistíme, že to bude těžké se surovinami.“
A především netradiční suroviny, jako je třeba právě avokádo, je také logicky složité sehnat ve větším množství a za rozumné peníze.
„Konkrétně avokáda potřebujeme desítky kil denně a potřebujeme ho stále,“ vysvětluje Miloš Rozkošný, proč trvá měsíce, než se nová lahůdka dostane na pulty. A důležité také je, aby ve všech pobočkách obchodů vypadal chlebíček stejně.
„Když ujednotíme myšlenku a výslednou podobu produktu, zajistíme focení a vyrábíme manuál,“ objasňuje šéf výroby. „S ničím se nesmí chvátat. Když je hotový manuál, školíme zaměstnance ve výrobnách, aby se pak původní zamýšlená podoba chlebíčku za týden nezměnila v něco úplně jiného.“
I klasické české lahůdkářství tedy prochází neustálou inovací a reaguje na trendy v gastronomii. V Libeřských lahůdkách momentálně pracují na několika variantách hummusu. Výsledku bude předcházet zase řada debat, a možná i hádek. I díky nim vznikne spousta dalších pochoutek.
Galerie: Jak se vyrábějí chlebíčky v Libeřských lahůdkách