My-Chilli: mistři světa v pálivosti

22. 2. 2018

Sdílet

 Autor: My-Chilli
Chyběla jim dobrá chilli omáčka, tak si ji uvařili. Po třech letech vyhráli na nejprestižnější soutěži pálivých omáček v USA, kde uspěli v jedné z nejpopulárnějších kategorií. V Brně se tak díky My-Chilli vaří ta nejlepší barbecue omáčka na světě.

Na Štědrý den se v americké Louisianě vyhlašovaly výsledky nejprestižnější soutěže pálivých omáček World Hot Sauce Awards. Brněnští výrobci ostrých omáček My-Chilli po druhém a třetím místě v předchozím ročníku zabodovali ještě víc a v kategorii středně pálivé barbecue omáčky jejich BBQ omáčka se sušenými rajčaty získala zlatou medaili. V Brně se tak díky My-Chilli vaří ta nejlepší barbecue omáčka na světě.

„Je neuvěřitelné, že jsme vyhráli právě v kategorii barbecue omáček. Ty jsou v Americe neskutečně populární a mají tam obrovské zastoupení. Takže toho prvního místa si vážíme o to víc, že jsme jej získali v tak důležité kategorii,“ říká jeden ze zakladatelů My-Chilli Richard Belžík.

Soutěže provázejí My-Chilli od začátku

Omáčky My-Chilli provází soutěžení už od jejich vzniku v roce 2014. „Tehdy jsme se snažili oživit skomírající českou chilli scénu a společně s kamarády jsme založili soutěž v pojídání pálivého jídla Chilližrout. Jenomže jsme zjistili, že není moc co pojídat, protože na trhu chybí kvalitní chilli omáčky. Proto jsme začali doma z vlastní úrody zkoušet vařit takové omáčky, které by nám skutečně chutnaly,“ vzpomíná na začátky vzniku My-Chilli druhý muž této podnikatelské dvojice, Jan Jašek.

Omáčky, které Richard Belžík a Jan Jašek podomácku vařili, chutnaly všem jejich kamarádům. Na základě těchto pochval se obchodní manažer společně se specialistou v IT rozhodli začít ostré omáčky vyrábět komerčně. Poprvé se se svými výrobky objevili pod značkou My-Chilli na brněnském festivalu Chillibraní v roce 2014. „Tehdy jsme začínali s jedním malým hrncem, obrovským nadšením a s několika chilli papričkami. Tehdy jsme si řekli, že jestli se ten byznys má uživit, tak se musí dokázat uživit sám hned od začátku. Proto jsme si na rozjezd firmy nebrali žádné půjčky a ani jsme do toho nedali žádný velký kapitál. Všechno, co jsme vydělali, jsme investovali do dalšího vybavení,“ vypráví Richard Belžík.

Od jednoho hrnce ke stolitrovému Mazlíkovi

Dnes Jan Jašek a Richard Belžík s pomocí několika brigádníků vaří omáčky každý víkend ve stolitrovém hrnci, kterému přezdívají Mazlík. Za jejich úspěchem mezi zákazníky i porotci na prestižních soutěžích stojí především snaha vyrábět pálivé omáčky trochu jinak.

Nechtěli jsme být další výrobce chilli omáček. „Chtěli jsme být jiný výrobce omáček – a to se nám daří. Nechtěli jsme jít tou cestou, že rozmixujeme papriku s octem a česnekem, přidáme do toho chilli a máme pálivou omáčku. Takto to dělají skoro všichni výrobci a my jsme to chtěli dělat jinak,“ vysvětluje Jan Jašek a jeho kolega dodává: „Když jsme začínali, bylo nám jasné, že nechceme mít na etiketách žádné lebky a plameny. Nechtěli jsme, aby lidi měli pocit, že když to sní, tak umřou. Chtěli jsme dosáhnout toho, že když někdo naše omáčky sní, tak že si především pochutná.“ 

Tajemství úspěchu: Jen první jakost

Hlavním kritériem v My-Chilli je kvalita surovin. Proto vyjma krájení dělají vše ručně. „Nesouhlasím s tím, že do marmelád a omáček je možné použít ovoce druhé jakosti. Všechny ty kazy se okamžitě projeví v chuti hotového produktu. Proto nám každý kousek zeleniny a ovoce, které zpracováváme, projde pod rukama, abychom mohli vyřadit všechno špatné,“ objasňuje tajemství úspěchu My-Chilli Jan Jašek.

Tento důraz na kvalitu však může být brzy překážkou dalšího rozvoje firmy. Oba dva podnikatelé se do budoucna nejvíc obávají komplikací, které by jim takové zvýšení produkce mohlo přinést. „Našim hlavním cílem je udržet si pořád stejnou kvalitu. Když zdvojnásobíme nebo ztrojnásobíme objem výroby, budeme muset třeba zpracovat čtvrt tuny jahod a takové množství už není možné zkontrolovat kus od kusu ručně,“ vysvětluje Jan Jašek.

Kečup nikdy!

Za více než tři roky existence mají My-Chilli za sebou výrobu už sedmatřiceti různých výrobků. Kromě osvědčených a zákazníky zbožňovaných omáček, jako je cibulové chutney nebo hořčičná omáčka, přicházejí neustále s novými nápady na netradiční výrobky. Jejich posledním přírůstkem je právě zlatem oceněná BBQ omáčka se sušenými rajčaty.

Každý nápad na novou omáčku dvojice kamarádů nejdříve zkouší v původním osmilitrovém hrnci. I když se nebrání extravagantním pokusům, je jim jasné, co ve svém zkušebním hrnci nikdy neuvaří. „Nikdy nebudeme dělat kečup. Podle mě je to hrozná gastronomická dekadence. Jasně, že domácí kečup může chutnat dobře. Pro mě to ale bude vždycky taková ta omáčka v plastové butylce, která se vyrábí z nahnilých rajčat. A tím směrem se my nikdy nechceme vydat.“

Galerie: Druhy chilli paprik

Autor článku

Cestovatelka a publicistka. Na svých cestách se zaměřuje především na poznávání místní gastronomie a foodie trendů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).