Na bujné vnady máme dobré rady… jaké reklamy letěly před 100 lety

Sdílet

 Autor: Vitalia.cz/Kateřina Čepelíková
„Málo vyvinutá či skleslá ňadra promění v mohutné, ideální, krásné a plné poprsí…“ Ptáte se, jak se jmenuje tento zázrak a kde jej seženete? Začtěte se do minulosti, do reklam na zázračné kosmetické přípravky, které před necelou stovkou let plnily časopisy. Zábava zaručena.

Nejzazší kout zaprášené půdy starého domu vydal pravý unikát. Svázaná vydání prvního československého bulvárního časopisu, jak byl nazýván Pražský ilustrovaný zpravodaj. Oficiálně se o něm hovoří jako o prvorepublikovém a protektorátním českém ilustrovaném časopisu, který vycházel v letech 1920–1945. Nezaujaly nás v něm ale ilustrace, nýbrž celá řada dobových reklam na zpevňovače poprsí, změkčovače vlasů i holítek „vhodných k odstranění chloupků na těle i v obličeji“. Nabízíme unikátní návrat o desítky let zpět, k roztomilé češtině a hotovým divům…

Na rozkošnou pleť bylo nabízeno hned několik zázraků

Péčí o pleť se nezabývají jen současní výrobci kosmetiky. I třicátá léta minulého století byla plná krémů a zlepšovačů pokožky. Chemická laboratoř V. Havelky z Prahy-Vršovic svým zákazníkům poštou posílala kelímek přípravku Olxvidt-Ollium, který účinkoval okamžitě! Na uhry, pihy žlutiny i vyrážky, a pozor: „Omlazuje a bělí kůži a činí ji rozkošnou.Neberte to za 16 Kč.

Pokud byste potřebovali něco silnějšího, „jestli je vaše kůže pórovitá, zvadlá a odumřelá“, mohli jste využít loupací prostředek dle návodu Dr. Med. Lahmanna. Vpadlé tváře stanou se opět plnými a obličej obdrží mladistvého vzezření. Za 70 Kč. Trudovitost, jedy, neštovičky, jaterní skvrny i červený nos zmizí po použití krášlícího krému Eros“.

Vadou na kráse byly v tehdejší době zjevně i pihy, na něž existovala hned celá řada přípravků. Třeba Pilus, který po druhém až třetím natření krásně zbělí a každá skvrna (i uhry) úplně zmizí“.

Univerzálním trhákem byl jistě spisek za 1 Kč, který obsahoval velmi cenné rady proti pihám, vráskám a pro bujná prsa.“ U paní Em. Barvířové z Vinohrad jste si k cenným radám mohli pořídit i odborně sestavený, tisíckrát skvěle osvědčený přípravek, jež je neškodný, úředně ozkoušený s překvapujícím účinkem k zastavení a poruchám měsíčků. Sta poděkování“.

Ruce i zuby si myjte mýdlem, hlásaly noviny

Myjte své zuby, jako své ruce. To budiž Vaší zásadou. Reklama na zubní mýdlo byla i dál nesmlouvavá: Ruce si myjete mýdlem? Tělo si myjete mýdlem? Proč ne také zuby? Jediné mýdlo je s to rozpustiti v ústech tuky, které jsou hlavní příčinou vykotlávání zubů…“ Prostředek Gibbs zkrátka zachraňoval zuby našich předků.

Muži holili tvář a ženy obtížný vlas, v podpaží i jinde…

A když mýdlo na tělo, ruce i zuby, tak se v koupelně hodilo i mýdlo na holení, které „bylo na vrcholu všech holících mýdel“. Zahraniční Kalodermu jste pořídili v továrním skladu pro Československo u Rudolfa Lensbrucka.

A když bylo holicí mýdlo, mohli se muži oholit pravou žiletkou z houževnaté a specielní oceli“ Gillette nebo holicími nožíky Rotbart a Mond Extra.

I ženy se chloupků zbavovaly, respektive k tomu byly reklamou nabádány. Ať už je měly na rukách, či obličeji, Narbolin č. 3 jim od nich odpomohl ve dvou minutách. Vlasotvorné papily zas umrtvil Rapidenth, který jest lékařsky jako nejlepší prostředek k odstranění nemilých chloupků doporučen.“ Za stokorunu jste obdrželi přípravek Out: Div XX. století. Protože obtížný vlas (v podpaží i jinde) může zmařiti efekt nejkrásnější toalety.“ A aby byl efekt reklamy kompletní, nechybí v reklamním sdělení i věta: Out jest od lékařů používán. Již v roce 1928 byl uváděn na trh krém Veet nebo krém Taky, u nějž byl úspěch zaručen, jinak se vracely peníze.

Krásné vlasy po všechny časy

Mně se vedlo tak jako mnohým dámám, dlouho jsem zkoušela, než jsem našla správný prostředek na pěstění svého mikádka,“ říká žena na obrázku propagující vymývací prostředek s dehtem Pixavion. To šampon s názvem Shampoo Elida zas sliboval 10 litrů husté a měkké pěny a po omytí vlasy, které „svítí, jsou syté v barvě, kypré a jemné, podivuhodně krásné“.

Nedostižitelný, vědecky opodstatněný prostředek podporující růst vlasů zaručovala Březová voda Dr. Dralého, což nebylo nic proti reklamě na Shampoon s černou hlavou. Té dominuje obrázek muže hladícího ženu po vlasech s popiskem „Rád hladí tyto vlasy“ a se sloganem Krásné vlasy po všechny časy“.

Co bychom dnes dali za prostředek Isolde, který sliboval krásné kučery, i když se zpotíte a je-li vzduch vlhký. Za 18 korun ctění zákazníci dostali diskrétní zásilku s rostlinným prostředkem pro přirozené kadeře.

I na bujné vnady máme dobré rady

Vlasy krásné, zuby čisté, podpaží oholené a pleť jako dětská prdelka, jen to poprsí není, jaké bývalo za mlada? Nevadí, po prolistování Pražského ilustrovaného zpravodaje měla dáma opravdu široký výběr, a hlavně záštitu mnoha lékařů, že tyto prostředky fungují… Namátkou vybíráme Jolifemme dle metody prof. Dr. Biera, díky níž přirozeně plného dekoltu docílíte za 4–6 neděl, i když máte poprsí nedovyvinuté.

Za šest korun pak znovu nabydete poprsí díky krému Ideal zasílanému z Košic. A kdyby to nefungovalo, pan doktor vám peníze vrátí.

Nic ale nebudete riskovat, když se ozvete paní Máří Malcové z vily Vlasta na Smíchově v Praze. Málo vyvinutá či skleslá ňadra promění v mohutné, ideální, krásné a plné poprsí, a to spisem nazvaným Co žena věděti má.“ Ten zasílá zájemkyním zdarma.

„Bezvadnost a účinnost prokázána českými spisovatelkami. I dvě osoby mohou jej užívati.“ Ptáte se, o jakém kouzelném přípravku je řeč? Přece o Kallosu, přípravku pro každou slabou dámu k pěstění velkého poprsí“.

Uspěly by takové reklamy dnes?

Dnešní reklamy nám možná někdy slibují zázraky, kterých se nedočkáme, ale uznejte sami, že planých slibů bývalo před téměř sto lety podstatně více. Navíc jste si před dodáváním těchto zázračných preparátů ani nemohli přečíst, co obsahují, natož si nezávadnost daných produktů někde ověřit. Ale jako perličky se pro dnešek docela hodily.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).