Na nakupování na trhu začínám být závislá

9. 6. 2010

Sdílet

 Autor: Agentura SXC
Vyrazit s košíkem na trh je něco úplně jiného než „výlet“ do supermarketu. Máte jistotu, že vše bude čerstvé a kvalitní a navíc svým nákupem podpoříte české zemědělce a výrobce potravin.

Aktuální termíny, informace a zajímavosti najdete na Vitalia.cz pod heslem FARMÁŘSKÉ TRHY

Přehled všemožných farmářských, venkovských a dalších trhů, pravidelně aktualizované termíny, sortiment, články k tématu…

Tržiště s místní produkcí ovoce, zeleniny, mléčných výrobků a uzenin si postupně podmaňují česká a moravská města. Místní i přespolní vyrážejí na nákupy s velkými taškami a koši. Je v tom i trochu dobrodružství, nikdy se neví předem, co přesně se bude prodávat. Bez ohledu na počasí a čas si vystojí fronty u stánků a domů si nesou své „poklady“.

Přiznávám se bez mučení, že mě tento způsob nakupování taky chytil. Této vášni jsem přitom propadla teprve nedávno, ale na čerstvých potravinách začínám být závislá. Spolehlivě rozeznám poctivý chleba od nedopečeného z obchodu a nemůžu si vynachválit domácí sýry, o uzeninách ani nemluvě. Jsem tak jednou z mnoha stovek, možná už tisíců lidí, kteří obětují trochu svého pohodlí a času a namísto v super nebo hypermarketu nakupují na trhu. Důvody jejich konání jsou prosté, tržiště nabízí zaručenou čerstvost, kvalitu a mnohdy i nižší ceny, než obchodní řetězce. Možná si to ani neuvědomujete, ale svým nákupem navíc přímo podporujete české zemědělce a výrobce potravin.

Chleba, co vydrží

Jednou z firem, která lépe prosperuje i díky prodeji na trzích, je Štefanovo pekařství z Lukové. Jde o malou rodinnou firmu z východních Čech. Chleba, rohlíky, housky, koláče i záviny pravidelně dodává na trhy v Praze. Konkrétně na Dejvické náměstí, Kubánské náměstí a trh na náplavce u Rašínova nábřeží. Vždy jde o poctivé pečivo, které může vydržet i několik dní. Platí to ale pouze v případě, že jej dřív nesníte. Sama jsem čekala, co se stane s chlebem od Štefanů po pěti dnech. K mému překvapení zůstal měkký, neměl na sobě ani stopu plísně a chutnal pořád dobře.


Autor: Štefanovo pekařství Luková

Pečivo ze Štefanova pekařství se nedá koupit v žádném super nebo hypermarketu. Jde o záměr, nikoliv obchodní neschopnost. Velké obchodní řetězce se podle majitele firmy nejsou schopné o pečivo správně „postarat“ a tím ztrácí na kvalitě. Štefanovo pekařství proto prodává hlavně skrz své vlastní prodejny a nově stánky na trzích. „Vždy je lepší prodat přímo zákazníkovi, než to dělat přes překupníka,“ popisuje Zdeněk Štefan, pekař a majitel Štefanova pekařství. Výrobce má tak zaručenou lepší a spravedlivější cenu. Když si koupíte chleba na trhu, vaše peníze poputují přímo výrobci. Zatímco v supermarketu velkou část ceny spolkne obchodní řetězec a k výrobci se dostane jen malá část.

Štefanovu pekařství se nyní daří, a to i díky trhům. Aby si lidé v hlavním městě mohli pochutnat na čerstvém pečivu hned ráno, vyjíždí řidič z Lukové už ve čtyři hodiny a pekárna začala pracovat na tři směny. „Pekárna praská ve švech a museli jsme přijmout pět lidí do výroby, abychom to stíhali,“ dodává pekař. Na prodej pečiva na trhu má jen pozitivní ohlasy a hodlá v něm pokračovat i nadále.

Chcete pravidelně nacházet aktuální přehled farmářských trhů na svém facebooku?

Stačí se přidat ke stránce serveru Vitalia.cz.

Česká zelenina, české ovoce… 

Obchodní řetězce musí vždy tlačit na cenu, protože nízkou cenou bojují o své zákazníky. Do nabídky super a hypermarketů se tak dostanou pouze ti výrobci, kteří dokážou nabídnout co nejnižší ceny, někdy ale na úkor kvality. Konkrétním důsledkem této cenové politiky je to, že se v obchodech často prodávají levnější potraviny ze zahraničí. Běžně tak koupíte jablka z Jihoafrické republiky, i když se pěstují i u nás. Nejkřiklavějším příkladem je český česnek, který nemá v současnosti v nabídce žádný obchodní řetězec v Česku, protože domácí produkce je drahá a údajně by o něj zákazníci neměli zájem. Na trzích se ale po českém česneku, který se mimochodem prodává za dvojnásobnou až trojnásobnou cenu oproti čínskému z obchodů, mohou lidé utlouct. Je totiž kvalitnější a chutná jako opravdový česnek.

Čtěte téma: Kam zmizel český česnek?

Marně hledáte v obchodech česnek, který nepochází z Číny? Proč? Supermarkety prostě český česnek neberou …


Autor: Agentura SXC

Trhy tak nabízí i něco, co se v obchodech plných zboží koupit nedá. Narazíte tu na zaručeně místní produkci a často od velmi malých zemědělců nebo producentů potravin. „Prodej na trhu je oboustranně výhodný jak pro výrobce, tak pro zákazníka,“ vysvětluje Josef Stehlík, předseda Asociace soukromých zemědělců. Cesta potravin ke spotřebiteli je mnohem jednodušší a kratší. Prodává přímo producent, nikoliv překupník. Díky tomu si nyní na trzích můžete koupit čerstvou jarní cibulku nebo salát, který byl sklizen jen pár hodin před tím, než se dostane na váš stůl. Výrobce také může nabídnout nižší cenu než supermarket a přesto vydělá více, než kdyby svoji produkci prodal přes obchodní řetězec.

V současnosti trhy nabízejí zejména ovoce, zeleninu a mléčné výrobky, případně místní masné speciality. „Věřím tomu, že postupem času se bude nabídka více přizpůsobovat poptávce zákazníků,“ říká Stuchlík.  Sami zemědělci totiž na trhu vidí, o co z jejich produkce mají lidé zájem a co by si ještě přáli. „Trhy jsou nejlepší způsob propagace domácích českých výrobků a také nejlepší způsob, jak mohou zákazníci pomoci českým zemědělcům,“ upozorňuje předseda Asociace soukromých zemědělců.

Čtěte téma: Zboží přímo od farmáře? Zapojte se do bedýnkování

Štve vás mizerná nabídka ovoce a zeleniny v obchodech? Chybí vám domácí produkce? Chcete mít jistotu čerstvé dodávky? Pak jste ideální kandidát do zařazení do bedýnkového systému. 

Adresář: Kam pro bedýnky

Trhy nabízejí i domácí bioprodukci a pomáhají ekologickým zemědělcům. Až doposud byli tito farmáři odkázáni na výkup za často směšné ceny nebo na prodej přímo ze dvora, který je ale složitý pro spotřebitele. Na farmu musíte zajet autem a vyhradit si pro to čas. „Ukázalo se, že je třeba jít dál, přímo za zákazníkem do města, a k tomu slouží trhy, případně další alternativní distribuční systémy na trase zemědělec-strávník, jako třeba biokluby, bedýnky, spotřebitelská družstva a podobně,“ popisuje Jan Valeška, ředitel nevládní organizace PRO-BIO liga.

Jak poznat bio?

Možná si na trzích kupujete bio potraviny, aniž byste o tom věděli. Nebalené výrobky, včetně ovoce, zeleniny nebo vajec, na sobě nemají „bílozelenou biozebru“, která zaručuje, že je produkt skutečně bio. To ale neznamená, že by se na trzích neprodávaly bio potraviny, jen nejsou vidět na první pohled. I na tržnici platí zákonná pravidla pro označování biopotravin, takže pokud některý ze stánkařů označuje prodávané potraviny jako bio, musí být schopen tuto skutečnost také hodnověrně doložit,“ vysvětluje Valeška. Pokud tedy objevíte u stánku informaci, že se zde prodává bio mrkev, musí vám na požádání ukázat tzv. „Certifikát o původu bioproduktu“, který garantuje, že daný výrobek skutečně prošel kontrolou shody se zákonem o ekologickém zemědělství. Certifikát je doplněn také seznamem produktů, pro které je vydán.

Kdy a kam na trhy? Na serveru Vitalia.cz najdete pravidelně aktualizovaný přehled nejbližších farmářských trhů.

Autor článku

Autorka je už od dětství velmi zvědavá a neustále se ptá, proč něco tak je nebo není. Miluje vaření a výpravy za chutěmi a vůněmi.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).