Z aktuálního výzkumu GfK Czech vyplývá, že nejčastějším místem nákupu potravin stále zůstává supermarket a hypermarket. Následují malé lokální prodejny potravin, a postupně si své místo na trhu získávají i farmářské trhy, které se stále více stávají oblíbeným místem k nákupu. A to nejen pro svoji kvalitu, ale i pro zboží, které není v jiných obchodech dostupné.
Tento typ obchodů k nákupům potravin využívají především lidé do 50 let. „Farmářské trhy se stávají významným místem nákupu potravin především ve městech nad 20 000 obyvatel a více. Tento kanál je volen významně častěji lidmi s vyšším příjmem domácnosti (nad 50 000 Kč). Tato fakta nasvědčují, že farmářské trhy jsou trendovou a moderní záležitostí,“ říká Monika Bodorová ze společnosti GfK Czech.
Čtěte téma: Co je na farmářských prodejnách tak extra?
- Největší část výdajů za rychloobrátkové zboží utrácejí Češi v prodejnách typu supermarket, hypermarket a diskont.
- V České republice je ve srovnání se Slovenskem rozšířenější nakupování v hypermarketech – 36 procent českých domácností tam utratí největší část výdajů za potraviny a drogerii, zatímco na Slovensku má hypermarket jako hlavní nákupní místo 29 procent domácností.
- Na oblibě stále více získávají diskonty (17 % mezi českými a 14 % mezi slovenskými zákazníky).
Nákup potravin online: nečekáte u kasy, ale doma
„Zatímco nákupy na internetu, v převážné míře oblečení a kosmetika, se stále více stávají součástí našich životů, potraviny přes internet nakupujeme jen marginálně. V současné době si alespoň někdy nakoupí potraviny přes internet 5 % lidí.“ Internet jako způsob nákupu potravin je volen převážně vysokoškolsky vzdělanými lidmi, kteří mají vyšší příjem domácnosti (nad 50 000 Kč). Nejčastějšími bariérami k nákupu potravin online je podle výzkumu snaha mít nad nakoupeným zbožím co možná největší kontrolu. „Obavy z nedoručení objednaného zboží či špatná dodávka mohou potencionální klientelu odradit. Funkčními bariérami se též stávají dodací lhůty a poplatky za dodání. Dvou a vícehodinové čekání na čerstvé potraviny by mohlo být pro některé zákazníky odrazující, a cena za dodání jen menšího nákupu není zrovna nízká,“ vysvětluje Monika Bodorová.
Pro společnosti provozující služby nákupů přes internet je primárně dobrou zprávou, že 12 % zákazníků, kteří v současnosti nenakupují potraviny online, nemá definovánu žádnou bariéru, a další čtyři procenta z nich o této možnosti ani neví. Tito lidé čekají na správnou motivaci nebo edukaci o těchto možnostech. Naopak lidé, kteří potraviny přes internet nakupují, vidí výhody jednoznačně v pohodlí, které skýtá především komfort bez zbytečných front u pokladen, a rychlosti, jaké se osobní návštěva nákupního místa nemůže rovnat. Výhodnější cena a možnost objednání málo dostupného zboží je dalším přínosným faktorem pro objednání online. Zákazníci, kteří přes internet již nakupovali, jsou primárně se službami spokojeni.
Přečtěte si: Zarážející: Hygiena prodeje potravin nemá žádná konkrétní pravidla