Nejoblíbenější bio ovoce a zelenina? Jednoznačně banány

Sdílet

Jak jsou na tom řetězce s nabídkou ovoce a zeleniny v bio kvalitě? Kde ekologickou produkci teprve začínají zavádět a kde už nakoupíte od avokáda přes kiwi, pečené kaštany až po řeřichu? Mapovali jsme bio nabídku řetězců.

Ještě před několika málo lety byla nabídka bio ovoce a zeleniny v obchodech tristní, koupili jste maximálně okurku nebo jablka. Dnes mají obchodníci bio potravin v tomto segmentu mnohem více.

Co se dozvíte v článku
  1. Bio nabídka je bohatá. Skoro jako ta běžná
  2. Co jsou biopotraviny
  3. Bio ovoce a zelenina bývají oddělené, ale ne vždy
  4. Původ bio ovoce a zeleniny? Z blízka i z daleka
  5. Nejprodávanější bio ovoce a zelenina
  6. Zájem o bio stále roste

Bio nabídka je bohatá. Skoro jako ta běžná

Třicet šest druhů od ovoce po zeleninu v bio kvalitě naleznete v Globusu. Od avokáda přes cibuli, kiwi, pečené kaštany až po špenátové listy nebo řeřichu zahradní.

Nesmírně pestrou nabídku ekologicky pěstovaného ovoce a zeleniny najdeme i v Kauflandu, celých třicet tři položek. Nechybí grepy, červené i bílé zelí, lilek, papriky, polníček, jahody nebo zázvor.

Neprohloupíte ani tehdy, když se vydáte do obchodů Albert, kde krom jablek, citronů, okurek a rajčat mají i pastinák, borůvky nebo řepu. A těší se na sezonní nabídku, která bude obsahovat jarní cibulku, ředkvičky, nektarinky, hrozny, broskve, ale i saláty od lokální dodavatelů. Vše v kvalitě bio.

Co jsou biopotraviny

  • Jde o ekologicky vypěstované a zpracované produkty. V České republice i v Evropě je ekologické zemědělství uznávanou metodou a je přesně legislativně definováno.
  • Ohleduplné zpracovatelské postupy při výrobě biopotravin vylučují použití syntetických látek, syntetických minerálních hnojiv, syntetických preparátů a herbicidů.
  • Biopotraviny jsou pěstovány a zpracovávány takovým způsobem, aby byla zachována jejich přirozená chuť a nutriční hodnota.

Více v sekci biopotraviny.

Kromě mnoha již výše jmenovaných druhů bio ovoce a zeleniny si pak například v Lidlu můžete koupit navíc i baby špenát, mango nebo česnek. Ani Tesco nezahálí a do svých prodejen vozí celou řadu bio produktů, aktuálně má v nabídce dvanáct druhů bio zeleniny a ovoce, od avokáda až po kiwi.

Penny Market se serveru Vitalia.cz pochlubil, že mají v rámci bio zeleniny a ovoce i novou řadu nazvanou My BIO. V ní zatím nabízejí citrony, banány, jablka, cherry rajčata, salátové okurky a mrkev.

Poměrně bohatou nabídku v daném segmentu má i společnost Billa. Pod privátní značkou Billa BIO zákazníci naleznou například banány, citrony, okurky, karotku, česnek, avokádo, cherry rajčata, pomeranče, cukety, salátovou směs a další ovoce a zeleninu.

Bio ovoce a zelenina bývají oddělené, ale ne vždy

Ovoce a zeleninu z ekologické produkce mají obchody téměř vždy umístěné v samostatných regálech či pultech. Ale neplatí to pro všechny, Billa má například okurky z ekologické produkce vedle klasických okurek, bio jablka vedle nabídky klasických jablek – bio ovoce a zeleninu tak jinak neseparuje, ale začleňuje mezi ostatní sortiment z daného segmentu.

Je otázkou, co je pro zákazníka lepší. A také jde o to, jaký je ten zákazník. Pakliže bude vyhledávat výhradně bio produkci, bude chtít mít veškeré plodiny u sebe. Ovšem v případě, že bude chtít nakoupit jen vybrané ovoce či zeleninu v kvalitě bio, ale například u brambor volí vždy levnější variantu, možná mu bude jedno, jak a kde budou jednotlivé plody v obchodě rozmístěné.

Původ bio ovoce a zeleniny? Z blízka i z daleka

Přestože je dnes už bio nabídka zajímavá a může téměř plně nahradit běžný sortiment z ovoce a zeleniny, je nasnadě, že se tyto produkty vozí občas přes půl světa. Globus má krom české produkce plody z Holandska, Itálie, ale i z Peru nebo Thajska. Lidl také nabízí jak české bio, tak dovozové ovoce a zeleninu z Ekvádoru, Chile či Keni. V případě Billy se většinou jedná o dovoz ze států ze subtropických a tropických pásů, například Itálie, Španělska a Ekvádoru. V Albertu pak najdeme bio produkci z Česka nebo z Evropy, vyjma banánů, které odebírá z Jižní Ameriky.

U banánů se tomu prostě nevyhneme, ale někdo může dost nelibě nést dovoz u rajčat, okurek či třeba česneku, tedy u plodů, které jsou v našich klimatických podmínkách poměrně snadno vypěstovatelné. Řetězce vysvětlují své důvody:

„Od českých dodavatelů bio plodiny odebíráme, dokud je dané ovoce či zelenina v Česku dostupné a v dostatečném množství,“ řekl nám Tomáš Myler za Lidl. I Globus prý fandí českým dodavatelům, ale z důvodu šíře sortimentu nemůže, alespoň dle slov své tiskové mluvčí Lutfie Volfové, vykrývat bio produkty převážně od českých producentů: „Produkce každého z nich závisí logicky na podmínkách k pěstování dané plodiny.“ 

Desítky obchodů v rámci řetězce obvykle nemůže plně zásobit jeden malý tuzemský eko zemědělec a jiné řešení je pro obchodníky nepohodlné či nereálné. Což potvrzuje i Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. I on nám řekl, že se Albert snaží spolupracovat s českými zemědělci. „V tuto chvíli však musíme kvůli nedostatečné bio produkci na tuzemském trhu částečně také dovážet plodiny v bio kvalitě z Evropy, jen v případě banánů z Jižní Ameriky.“

Nejprodávanější bio ovoce a zelenina

  • Albert – banány, citrony, paprika, mrkev
  • Billa – banány, citrony
  • Globus – banány
  • Kaufland – citrony, banány
  • Lidl – okurky, rajčata, mrkev, banány, citrony
  • Tesco – v zimě citrusy, po zbytek roku brambory, řepa, rajčata

Zájem o bio stále roste

„V posledních letech pozorujeme silný trend rostoucího zájmu o biopotraviny. Sortiment bio výrobků proto neustále rozšiřujeme a snažíme se ho zákazníkům zpřístupňovat díky spolupráci s dodavateli, kteří pěstují a produkují v režimu ekologického zemědělství. Podpora a rozšiřování bio sortimentu odpovídá i poslání naší značky ‚jíst lépe, žít lépe‘,“ uvedl pro server Vitalia.cz Jiří Mareček za Albert.

Bio produkci se intenzivně věnují i v Penny Marketu, důkazem budiž jejich nová řada My BIO. „Vnímáme stále se zvyšující zájem ze strany zákazníků o tento typ produktů, a proto budeme i nadále tuto nabídku rozšiřovat,“ uvedl tiskový mluvčí řetězce Tomáš Kubík.

Velký zájem o bio ovoce a zeleninu ze strany zákazníků potvrzuje i mluvčí Kauflandu Renata Maierl: „V bio produktech vidíme určitě budoucnost, proto do tohoto sortimentu dlouhodobě investujeme.“ Tesco a Lidl shodně revidují svou nabídku ovoce a zeleniny tak, aby byla atraktivní a během roku doplněná o sezonní nabídku.

Řetězce se shodují na tom, že bio produkce je směr, který hodlají dále rozšiřovat a kterému věnují péči. Pakliže bude zájem o bio růst i nadále, je navíc velmi pravděpodobné, že ceny budou pro zákazníky stále příznivější.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).