V řadě moderních metropolí Evropy je doprava na kole běžná a úředník na kole v obleku není ničím výjimečný. „V Dánsku patří jízda na kole mezi nejoblíbenější způsoby městské dopravy. Devět z deseti Dánů vlastní jízdní kolo a v Kodani jezdí do práce na kole přibližně 36 % obyvatel,“ říká dánský velvyslanec v ČR Ole E. Moesby, který sám často jezdí po Praze na speciálním kole Christiania s velkým přepravním vozíkem a stal se jedním z patronů kampaně „Do práce na kole“.
„Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictvím pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ doplňuje velvyslanec Moesby. Ze statistik EU totiž vyplývá, že 70 % zátěže životního prostředí ve městech pochází z automobilové dopravy.
Stockholm: Cyklistou bez vlastního kola? Žádný problém
Jízda na kole ve městě v automobilovém provozu bývá považována za nezdravou. Pro tuto domněnku však neexistuje žádný důvod, uvádí Auto*Mat. Množství studií potvrzuje, že cyklisté rozhodně nejsou vystaveni exhalacím více než ostatní účastníci provozu. Některé studie naopak prokázaly, že řidič sedící v autě během dopravní zácpy je vystaven exhalacím více než cyklista, který rychle projede.
Pražané vykonají na kole jen necelá dvě procenta svých cest. „Kolo není dobré jen ke sportu. Je prokázáno, že na cesty do čtyř kilometrů je ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem,“ říká ministr dopravy Vít Bárta, který převzal nad kampaní „Do práce na kole“ záštitu.
Do práce na kole
Soutěže se účastní týmy 2–5 lidí z jedné firmy (se sídlem v Praze). Ceny budou udělovány ve třech kategoriích:
* Jednotlivci: kdo najede cestou do a ze zaměstnání na kole nejvíc „zelených“ kilometrů?
* Týmy: který tým najede nejvíce „zelených“ kilometrů dohromady?
* Firmy: která firma nejlépe podporuje své zaměstnance, aby jezdili do práce na kole, a stane se tak Cyklozaměstnavatelem roku?
Tip: Ukecejte svého šéfa, ať se zúčastní! Jste-li šéf, zapojte svoje zaměstnance!
Soutěž slavnostně odstartuje Velká jarní cyklojízda 28. dubna a potrvá přesně jeden měsíc (29. 4.– 29. 5.).
Informace: www.dopracenakole.net
„Hlavní město trpí nadměrným automobilismem, na který není stavěné. Pražané by měli více jezdit na kole, jak je to běžné nejen v Kodani, ale i Vídni, Berlíně nebo Curychu,“ říká ministr Bárta. Doplnil, že jeho úřad se zapojí do soutěže „Cyklozaměstnavatel roku“. Hodnotit se budou jednotlivci i týmy a na vítěze čeká víkend v Kodani, jízdní kolo nebo cyklistické vybavení.
„Životní styl obyvatel Evropy se změnil, trávíme hodně času vsedě nebo u počítačů. S tím souvisí nárůst obezity, problémů s páteří a nemocí srdce a cév,“ vysvětluje manažerka kampaně „Do práce na kole“ Iva Nevečeřalová. „Jízda na kole pomáhá předcházet civilizačním chorobám, které si vysedíme v kanceláři, zlepšuje fyzickou kondici, odbourává stres a formuje postavu. Navíc se elegantně vyhnete dopravním zácpám, ušetříte peníze za benzín i parkování a také čas. Není nic příjemnějšího, než si cestou z práce provětrat hlavu při vyjížďce na kole,“ dodává Nevečeřalová.
Auto*Mat nabízí pomoc s výběrem pohodlné trasy i manuál pro bezpečnou jízdu po pražských ulicích. Ocenění získají také firmy, které své zaměstnance v dojížďce na kole podpoří. „Například umístí před své sídlo cyklistické stojany nebo zřídí pro pracovníky šatny,“ vysvětluje Iva Nevečeřalová. Hodnotit se budou i videa, která mohou firemní týmy natočit. Všichni soutěžící mohou navíc čerpat slevy ve vybraných cyklistických obchodech a servisech.
Rekreační cyklistika v České republice zažívá doslova boom. Na kole jezdí podle různých odhadů 30 – 50 % obyvatel od teenagerů až po seniory. S tímto trendem souvisí i dopravní cyklistika v obcích, nicméně podstata dopravního ježdění se svojí povahou zásadně odlišuje. Cyklistická doprava nemá v současnosti vybudované dostatečné zázemí díky přímé soutěži s rozvojem automobilismu.
Průměrný podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu činí v českých městech 7,3 %, v Praze pouze 1,8 %. V hlavním městě by 29 % obyvatel rádo používalo jízdní kola pro cesty do práce a za službami, pokud by k tomu měli dobré podmínky. Těmi je myšlena především hustá síť zklidněných ulic, cyklistických pruhů a cyklostezek, a podpora pro kolo v cíli. Dopravní odborníci odhadují reálné možnosti cyklistické dopravy v Praze v rozmezí 8 – 15 %, což odpovídá úrovni Mnichova, Vídně či Berlína. Pravděpodobně největší bariérou rozvoje cyklistické dopravy je dnes subjektivní vnímání prostředí města jako nebezpečného a nevhodného pro cyklisty, ale také příliš silně zažitá představa kola jako výlučně sportovního a rekreačního prostředku.
Přečtěte si: Cyklostezky aneb všichni nenávidí všechny
Proč se do soutěže zapojit?
1. Bude vás to bavit
Soutěž zaujme a pobaví zaměstnance i vedení vaší firmy
2. Pomůžete sobě i životnímu prostředí
Jízdou na kole si vylepšíte fyzickou kondici a náladu. Pokud zvolíte bicykl nebo jdete pěšky, jste ohleduplní k okolí a pomůžete pražskému ovzduší.
3. Ušetříte čas, nervy i peníze
Kolo nepotřebuje benzín, netrčí v dopravních zácpách a nemusíte složitě hledat parkovací místo ani za ně platit. Na cesty do 4 km je kolo ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem. Na velké přesuny je možné naložit kolo do metra nebo vlaku.
4. Získáte slevy
Můžete využít slevy na zboží ve vybraných cyklistických obchodech a servisech.
5. Můžete vyhrát hodnotné ceny
Na vítěze čeká víkendový zájezd do Kodaně, jízdní kolo, cyklistické vybavení a další ceny.
Nechte si poradit, jak na to
Auto*Mat poradí firmám i jednotlivcům, jak postupovat při instalaci cyklostojanů nebo jak se v městském provozu vyhnout nehodě či krádeži kola, nabídne sadu teambuildingových cyklovýletů a na požádání navrhne nejlepší trasu z vašeho bydliště do zaměstnání.
Co mohou soutěžící vyhrát
Dánské velvyslanectví věnuje cenu nejlepšímu zaměstnanci/zaměstnankyni, který/která najede nejvíce zelených kilometrů na cestě do/z práce. Cenou je víkendový zájezd do Kodaně – města cyklistů – od 16. do 18. září 2011. Cena zahrnuje zpáteční letenku Praha – Kodaň pro dvě osoby, dvoulůžkový pokoj ve čtyřhvězdičkovém hotelu Ascot v centru Kodaně a pronájem jízdních kol po celou dobu pobytu. Nejlepší jezdec obdrží mimo jiné také na míru šitý cyklistický model od ateliéru Segrasegra.
Odměněny budou tři nejlepší zaměstnanecké týmy, které obdrží kromě sady cyklistického vybavení a slev společný zážitek v Lanovém centru Proud.
Titul Cyklozaměstnavatel roku a firemní kolo od firmy Citybikes obdrží firma, která získá nejvíce bodů za opatření podporující cyklodojíždku svých zaměstnanců.
Originální firemní kolo sestavené dílnou Bicykl a vstupenky na červnový Prague City Festival dostane firma, která natočí nejlepší video nebo pořídí fotografie svého zapojení do kampaně.
Kromě toho je ve hře široká škála cyklistického vybavení a slev od partnerských firem.
Úplný přehled cen a další informace najde na webu: www.dopracenakole.net, galerii a videa najdete na adrese: http://www.dopracenakole.net/galerie-a-videa/