Aktuální průzkum České pojišťovny ukazuje, co si myslí o přístupu lékařů k nemocným samotní pacienti. A nejsou to zrovna příjemná čísla a zjištění. Pacienti s akademickým titulem mohou být u lékaře zvýhodněni. Alespoň takové závěry vyplývají z výsledků rozsáhlého průzkumu o přístupu Čechů k preventivní lékařské péči. Celkem 22 % oslovených si myslí, že lékaři jsou na pacienty s vyšším vzděláním příjemnější, a dalších osm procent Čechů je dokonce přesvědčeno o tom, že vysokoškolsky vzdělaným lidem poskytují lékaři více informací.
Přečtěte si dále: Dobrý lékař je i ten, který lék nepředepíše
Kdo se ptá, moc se dozví. Tyto pocity nejsou pouze jednostranné, průzkum totiž odhalil skutečnost, že čím jsou lidé vzdělanější, tím častěji si myslí, že se lékaři nechovají ke všem pacientům stejně. Přednost v čekárně, zásobování podrobnějšími informacemi, zvýhodňování, to jsou jen některé z pocitů, které pacienti z přístupu doktorů mají.
„Pojďte si dál, pane XY…“
Okřídlená věta, která zaznívá nanejvýš od sestřičky, když nás zve do ordinace. Lékař už se jmény nezabývá, bere lidi jako housky na krámě. I to je další z významných zjištění z průzkumu. „Nejčastější formou oslovení je dle dvou třetin respondentů ‚pane/paní a příjmení pacienta‘. Více než pětina populace zase jako obvyklý způsob chování zdravotníků uvádí, že jménem je oslovuje vlastně jenom sestra, když je volá do ordinace, a lékař pak už žádné oslovení nepoužívá,“ říká Jan Hainz, ředitel odboru komunikace ČP.
Čtěte také: Co mě hrozně štve na čekání u lékaře, není čas
Tento dojem mají především mladí lidé, obyvatelé menších měst a osoby s nízkým měsíčním příjmem. Tito pacienti si myslí, že se větu „Další, prosím!“ slyší z úst lékaře z nedostatku času a možná i úcty.
Takhle by to dál nešlo
„V komunikaci s pacienty a jejich příbuznými je správné oslovení velmi důležité – doporučuje se oslovení ‚pane/paní a příjmení‘. Pokud má pacient titul, oslovím jej například ‚pane inženýre‘. Závazné pokyny asi neexistují, ale Česká lékařská komora nedávno vydala knihu Etika a komunikace v medicíně, která se tímto dosud celkem zanedbávaným tématem zabývá. A osvojení těchto doporučení je jistě v zájmu našem i našich klientů,“ komentuje praxi lékař Tomáš Büchler z Onkologické kliniky 1. lékařské fakulty UK a Thomayerovy nemocnice.
A jaké jsou vaše zkušenosti z čekáren či ordinací? Můžete diskutovat pod článkem.
Zdroj: Tiskové materiály České pojišťovny