Dostal jsem k tomuto článku velmi zajímavou otázku od svého kolegy. Musím se přiznat že mne zaskočila a takto jsem ještě nikdy neuvažoval. Otázka zní:
"Je samotná reklama výrobku a způsob jejího provedení a zpracování schopna zvýšit jeho následný placebo efekt?"
Z principu věci to možné být musí, protože reklama rozhodně ovlivňuje míru našeho subjektivního očekávání. Zajímavější je poté domyslet nuance toho, jak regulace reklamy vlastně brání v některých oblastech užitečnému placebo efektu a jestli se s touto informací dá nějak právně pracovat? (Například při tvorbě legislativy v EU apod.)
Nu, rozhodně to je inspirativní moment...
Souhlasím s Vámi, že je to zajímavá otázka. Působení reklamy bude ještě podstatně subjektivnější než třeba vystupování lékaře.
1. Někteří lidé nepoužívají internet, jiní nemají televizi, jiní neposlouchají rádio. Takže na ně některé reklamy nemohou fungovat - to by se dalo rozlišit dotazníkově.
2. Působení reklamy jako takové, názor člověka na reklamu. Asi jsem v menšině, ale já osobně dost často na reklamu na léky reaguji "aha, to ono je to takový šmejd, že na to ještě musíte dělat reklamu, no jasně, peněz na to máte dost, milá farmaceutická společnost..." S tím pak souvisí i to, že více věřím tomu, na co nejsou obrovské reklamy. Byla jsem u gynekoložky, nabídla mi volně prodejný produkt, na který předtím byla v čekárně na plazmové televizi reklama. Kdyby mi nabídla něco neznámého, budu jí věřit, protože mi to doporučuje sama za sebe. Takto jsem si řekla, že za to asi něco dostala, třeba příspěvek na tu plazmovku a že to asi nebude její názor. Občas u sebe pozoruji i vliv pozitivní, ale nesmí být reklama příliš silná.
Mozne to podle vseho je, viz napriklad:
http://www.bmj.com/content/282/6276/1576
http://journals.ama.org/doi/abs/10.1509/jmkr.2005.42.4.383?journalCode=jmkr