Hlavní navigace

Lidé vymýšlejí fígle, jak obejít nutnost se v autě připoutat. Může je to stát život

29. 8. 2024

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Přibývá řidičů i spolujezdců, kteří si po dosednutí do auta automaticky zacvaknou pás. Jak ukázala nejnovější statistika, jejich používání ovšem není na tuzemských silnicích stále samozřejmostí. Nejde ale o zapomnětlivost – řidiči se signalizaci pro nepřipoutání pokouší obejít různými fígly.

O tom, že bezpečnostní pás v autě zachraňuje v případě nehody život, není pochyb. Přesto jej někteří spolujezdci, ale i řidiči vytrvale odmítají používat.

Centrum dopravního výzkumu (CDV) zveřejnilo data, jež ukazují, že v tuzemsku se loni nepřipoutal bezpečnostním pásem bezmála každý šestý spolujezdec a každý pětadvacátý řidič. Jen v loňském roce bylo usmrceno 72 nepřipoutaných osob, dalších 132 jich bylo těžce zraněno, uvádí CDV v tiskové zprávě.

Ženy se chovají zodpovědněji

Od ledna 2021 do července 2024 podle CDV při automobilových nehodách zemřelo 261 nepřipoutaných lidí. Podíl nepřipoutaných na všech zemřelých v autě činil 29 %. Těžce zraněných nepřipoutaných bylo loni 428 (18 %) a lehce zraněných nepřipoutaných 2496 (5 %).

Mezi mrtvými a zraněnými převažovali muži. „Ženy jsou z hlediska používání bezpečnostních pásů zodpovědnější. Z dat vyplývá, že nebylo připoutáno 30 % usmrcených mužů a 24 % usmrcených žen. V případě těžce zraněných osob nebylo připoutáno 21 % mužů a 12 % žen, u lehce zraněných osob nebylo připoutáno 7 % mužů a 3 % žen,“ popisuje za CDV Lukáš Kadula.

Statistika nehodovosti posledních deseti let také ukazuje, že z dlouhodobého hlediska se používání bezpečnostních pásů v autě stává častějším. Přesto CDV varuje, že není samozřejmé, takže (ne)požívání pásů je stále aktuálním tématem.

U řidičů a spolujezdců na předním sedadle bylo používání bezpečnostních pásů loni častější než téměř ve všech předchozích sledovaných letech. Naopak u spolujezdců na zadních sedadlech se podíl nepřipoutaných za poslední čtyři roky zvýšil. 

Autor: CDV/Observatoř bezpečnosti silničního provozu

Jde o záměr, nikoliv zapomnětlivost

Přinejmenším u části nepřipoutaných nejde o žádnou zapomnětlivost. Ostatně, použití pásu řidičům připomínají samy automobily – signalizací zvukem či prostřednictvím kontrolky. 

„Na místech dopravních nehod se často setkáváme s případy, kdy řidiči obcházejí signalizační zařízení nezapnutých bezpečnostních pásů různými způsoby – například zapnutím pásu za sedadlem nebo zacvaknutím bezpečnostního pásu spolujezdce do západky pro řidiče,“ popisuje Kateřina Bucsuházy z oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV, jejichž materiály vychází mimo jiné i z těch policejních. Použití pásu bylo pro některé řidiče nepohodlné, a tak se jej pokusili upravit různými metodami. V mnoha případech šlo o ‚domácí zlepšováky‘, ale některé z těchto výrobků lze bohužel i zakoupit, dodává.

Policisté zaznamenali také případy, kdy si lidé byli vědomi nesprávné funkčnosti pásu, ale místo opravy se snažili nedostatky různými způsoby obejít. 

Za přestupek hrozí postih

Řidiče a spolujezdce neodrazuje ani fakt, že riskují postih, a to nejen kvůli vlastnímu chování, ale i za nepřipoutané děti. I u nich existuje povinnost fixovat je za jízdy pásy. Aby je pás nezranil, je třeba nejprve používat autosedačky. Ty jsou vyžadované až do výšky 150 cm nebo tělesné hmotnosti 36 kg. Do té doby odborníci z BESIP doporučují využití autosedaček, nikoliv oblíbených a levnějších podsedáků, jež ovšem neposkytují boční ochranu trupu a hlavy.

Nepoužití bezpečnostních pásů je v ČR považováno za přestupek. Policisté za něj udělují tři body a pokutu 1500 až 2000 Kč. Ve správním řízení může padnout ze strany úřadů sankce 2000 až 5000 Kč.

Připoutáváte se v autě i na velmi krátkou jízdu?

Proč nepřipoutaný ohrožuje sebe i ostatní

Největším trestem ovšem zdaleka není pokuta, ale ztráta zdraví, nebo i života, protože fyzikální zákony fungují vždy a všude. V případě nárazu nebo prudkého sešlápnutí brzdového pedálu se vozidlo zastaví, nepřipoutaní pasažéři se v něm ale budou pohybovat dále, dokud nezastaví o palubní desku, čelní sklo nebo chodník, připomíná zřejmý fakt CDV.

Nejde jen o pohyb, ale také o hmotnost. Při prudkém zastavení z rychlosti 50 km/h se hmotnost člověka zvyšuje až šedesátkrát. To znamená, že osoba vážící 90 kg najednou váží až 5400 kg, 50 kg osoba dosahuje hmotnosti až 3000 kg. Představa, že by se v takové situaci nepřipoutaný pasažér udržel na místě, je zcela nereálná, dodává CDV. Nepřipoutaný spolucestující vzadu navíc ohrožuje i řidiče a spolujezdce vepředu, které v krajním případě může při nárazu smrtelně zranit.

Krátké video BESIP připomíná, že pás je nejen nutné zapnout, ale i dotáhnout:

Zdroj: YouTube.com

Autor článku

Redaktorka Vitalia.cz. Vystudovala žurnalistiku a češtinu na Univerzitě Palackého v Olomouci, pracovala v Deníku, na webu TV Nova a iDNES.cz. Píše o zdravotnictví. Je držitelkou novinářských cen Psychiatrické společností ČLS JEP za rok 2021 a 2022. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).